Planen skal gi politikerne grunnlag for å prioritere bygningsmessige tiltak, sikre kapasitet og gi anbefalinger om endring i skolestruktur.
Hensikten med strukturendringene er å få bedre kvalitet i skolene ved å omfordele midler som i dag brukes til ledelse og administrasjon, inn i klasserommet.
I tillegg kan ressurser som brukes til å drifte og vedlikeholde ledig bygningsmasse frigjøres.
Vedtaket om å sende planen på høring, ble fattet i formannskapet 12. juni.
Planen sendes på høring til rådsorgan på skolene, ungdommens bystyre, elevombudet, barn og unges representant, kommunalt foreldreutvalg og arbeidstakerorganisasjonene.
I tillegg inviteres alle frivillige lag, foreninger og relevante institusjoner til å gi høringsinspill.
Høringsfristen er 25. oktober.
Oversikt over relevante dokumenter:
Kortfattet presentasjon av planen
Saksutredning til formannskapet (sak 55/24)
I dag har Kristiansand 44 nærskoler med i gjennomsnitt 287 elever på hver skole. Dette er få elever sammenlignet med tilsvarende kommuner.
Det er en god del ledig kapasitet på flere av skolene, og elevtallet er ventet å synke med om lag 700 elever de neste 10 årene. Allerede høsten 2024 vil det være om lag 130 færre elever i grunnskolen enn i dag.
Ved flere av skolene er det stort behov for vedlikehold, tiltak for universell utforming og oppgradering av utearealer.
Situasjonen utfordrer skolenes mulighet til å gi et faglig godt tilbud med de pengene kommunen har til skolene. Både tjenester og kommuneøkonomi må omstilles til en hverdag med flere eldre enn yngre innbyggere, større konkurranse om kompetent arbeidskraft, større oppmerksomhet om bærekraftig arealbruk og eiendomsdrift og trolig trangere økonomiske rammer.
I saksframstillingen står det også at situasjonen med mange skoler bidrar til at støttesystemet i og rundt den enkelte skole svekkes sammenlignet med om det hadde vært færre skoler. Det gjelder særlig skolehelsetjeneste, PPT og skolemiljøfaglig kompetanse.
Skolebehovsplanen vurderer og foreslår endringer i organisering av grunnskoletjenestene som skal bidra til at Kristiansand kommune kan håndtere disse utfordringene.
I saksframstillingen heter det at de strukturtiltakene i alternativ 1A som har best faglig begrunnelse og størst økonomisk gevinst, bør prioriteres så snart det er mulig. De andre forslagene i alternativ 1A er mer aktuelle å gjennomføre på sikt.
Dette er forslagene det er ønskelig å prioritere så snart det er mulig:
I tillegg må skolestrukturen i Indre Randesund avklares av hensyn til elevtallsveksten:
Hjertetomta har fått navn etter formen på tomta. Tomta ligger i Randesund, ved krysset mellom Dvergsnesveien og Høvågveien. Øverst i venstre bildekant er rundkjøringen i Rona. Strømme skole ligger nederst i bildet til venstre. Sukkevannshallen ligger nederst, midt i bildet.
På sikt anbefales det også å vurdere:
I skolebehovsplanen som nå legges fram er det gjort omfattende vurderinger av fire strukturalternativer. Alternativene er omtalt fra side 155 i planen.
I planen pekes alternativ 1A ut som det beste. Samlet sett vil dette alternativet på sikt medføre at kommunen har sju færre skoler enn i dag, og en mulig effektivisering på ca. 40 millioner kroner årlig de neste 30 årene.
Det er gjort en prioritering for når tiltakene innenfor 1A-alternativet skal gjøres. Tiltak som ønskes gjort så tidlig som mulig innebærer nedleggelse av fire skoler og har et effektiviseringspotensial på ca. 29 millioner kroner i året. Av disse pengene vil 13 millioner kunne omprioriteres til kvalitet i de gjenværende skolene. I tillegg frigjøres midler til bygningsdrift
Alternativ 0: Beholde dagens skolestruktur. Bygge ut og rehabilitere de skolene det er behov for. Dagens skolestruktur har 44 skoler (29 barneskoler, 13 ungdomsskoler og to 1-10-skoler). 287 elever i gjennomsnitt.
Alternativ 0+: Beholde dagens skolestruktur, men justere grensene mellom skolene for å utnytte kapasiteten best mulig. Dette betyr mindre utbygging enn alternativ 0. 287 elever i gjennomsnitt.
Alternativ 1A: Slå sammen skoler for en mer effektiv skolestruktur. Dette betyr mer utbygging og mindre rehabilitering enn alternativ 0, og mindre skoleareal som skal driftes. 37 skoler (26 barneskoler og 11 ungdomsskoler). 341 elever i gjennomsnitt.
Alternativ 1B: Som 1A, men med én skole mindre og alternativ løsning i Søm. 36 skoler (25 barneskoler og 11 ungdomsskoler). 351 elever i gjennomsnitt.