Gjeldsrådgivning

KORT FORTALT

Har du gjeld og vanskeligheter med å betale den?

 

Gjeldsrådgivningstjenesten ved Kristiansand kommune - Innbyggertorg, tilbyr gratis råd og veiledning til privatpersoner i kommunen.

Målet er å hjelpe deg med å få kontroll over økonomien din.

Kontaktinformasjon til Gjeldsrådgivningstjenesten

Ta gjerne kontakt med oss på telefon hvis du har spørsmål om tjenesten vår.

 

Vi kan gi deg veiledning om din økonomiske situasjon etter at du har levert søknad og dokumentasjon.

 

Hvis du er ansatt, verge eller privatperson og har spørsmål om en person du følger opp, må vi få en fullmakt før vi kan gi deg informasjon.

 

Telefonnummer: 38 07 50 00 (kommunens sentralbord)

 

Spør om å få snakke med en gjeldsrådgiver. Hvis ingen rådgiver er tilgjengelig, kan du legge igjen en beskjed. Vi vil kontakte deg så snart som mulig.

Hva kan vi hjelpe deg med? 

Gjeldsrådgiveren tilpasser tjenesten etter din situasjon og kan blant annet gi råd og veiledning om:

  • Budsjett.
  • Vurdere nedbetalingsplan.
  • Inkassoprosessen.
  • Utleggstrekk og klage på trekk.
  • Søknad om gjeldsordning.
  • Tvangssalg av bolig.
Viktig å vite om gjeldsrådgivningstjenesten
  • Tjenesten forutsetter samarbeid og aktiv deltakelse fra deg.
  • Vi er ikke ansvarlige for dine økonomiske forpliktelser, og vi kan ikke endre din gjeld, renter eller tilby økonomisk støtte, lån eller garanti for lån.
  • Vi anbefaler at du kontakter fastlegen din hvis økonomiske bekymringer blir vanskelige å håndtere, eller hvis du har utfordringer med avhengighet.
Hvordan søker du?

For å få rådgivning om din økonomiske situasjon, søker du om gjeldsrådgivning her:

Send søknad om gjeldsrådgivning

Kontakt oss på telefon 38 07 50 00 om du har spørsmål til utfylling av skjemaet.

Personvernerklæring

Vi anbefaler at du leser vår personvernerklæring, som beskriver hvordan vi behandler informasjon og dokumentasjon. 

Personvernerklæring

Svar på søknad

Du vil motta et brev i din digitale postkasse kort tid etter at du har sendt inn søknaden.

Brevet gir opplysninger om vår saksbehandling, samt informasjon om nødvendig dokumentasjon og fullmakt.

Her kan du se liste med dokumentasjon vi ber om

Vi vil kontakte deg på telefon innen 14 dager etter at vi har mottatt all nødvendig dokumentasjon og fullmakt.

Ved spørsmål om digital postkasse kan du følge lenkene:

Digital post fra Kristiansand kommune

Norge.no | Veiviser til offentlige tjenester på nett

Andre tilbud som kan være aktuelle for deg

Navs økonomi- og gjeldsveiledningstelefon 55 55 33 39.

Navs økonomi- og gjeldsveiledningstelefon er et tilbud for deg som har økonomiske problemer.

Nav.no

Nettsiden til Nav har råd og tips om privatøkonomi: Sosiale tjenester og veiledning - nav.no.

Nav Kristiansand:

NAV tilbyr tjenesten Opplysning, råd og veiledning, les mer på Sosiale tjenester og veiledning - nav.no.

Du kan søke om denne tjenesten ved å fylle ut søknadsskjema du finner her:

Kristiansand kommune - NAV Kristiansand

Dersom du allerede har en saksbehandler/veileder hos NAV Kristiansand, kan du snakke med vedkommende om dine økonomiske bekymringer.

Inkassoregisteret.com

I Inkassoregisteret får du informasjon om dine ubetalte regninger som har gått til inkasso.

BUA

BUA Kristiansand låner ut gratis sports- og friluftsutstyr. Lånetiden er ei uke og det er gratis for alle innbyggere i kommunen å låne.

Kristiansand kommune - BUA

Fritidsfond

Formålet med Fritidsfond er at alle barn og unge i Kristiansand kommune skal få delta i minst én organisert fritidsaktivitet uavhengig av foreldrenes økonomi.

Kristiansand kommune - Fritidsfond

Drop-in livsmestring

Drop-in kan tilby samtaler, veiledning og praktisk hjelp til deg som har utfordringer med å mestre hverdagen. Mål for Drop-in er å finne gode løsninger på utfordringer du har. Drop-In kan bistå deg i å finne best mulig tiltak for at du skal kunne nå dine mål, og har god oversikt over andre lokale tilbud.

Kristiansand kommune - Drop-in Livsmestring