Vi dyrker grønne fellesskap

Nyttevekster i kommunens egne bed, skolehage og andelslandbruk er sentrale tema i vår strategi for urbant landbruk. Den har fått tittelen «Dyrk fellesskap» og ble vedtatt høsten 2023.

jente smiler til meitemark

Det er Parkvesenet som har hovedansvaret for å gjennomføre strategien. Samtidig legges det opp til tett samarbeid på tvers i kommunens egen organisasjon og med andre aktører (frivillige, private virksomheter, fylkeskommunen og andre).

Dyrk fellesskap! Strategi for urbant landbruk i Kristiansand kommune - med handlingsplan

Hva er urbant landbruk?

Strategien definerer temaet på denne måten:

"Begrepet urbant landbruk brukes gjerne litt forskjellig, men fellestrekk er at urbant landbruk finner sted i byer og tettbygde strøk og har et mangfold av utøvere, produkter, formål, og arenaer/arealer.

I det vanlige landbruket er det bonden, gartneren eller skogbrukeren som er utøverne. I det urbane landbruket er det i stor grad stedets egne innbyggere som er aktører. Og selv om produksjon av grønnsaker, frukt og bær er et mål, søker vi gjennom urban dyrking vel så mye å oppnå andre gevinster. Slik som gode sosiale relasjoner, bedre folkehelse, reduserte utslipp av klimagasser og bedre tilpasning til et endra klima, kunnskap om dyrking og mattradisjoner, bevaring av matjord, økt biologisk mangfold, bedre bomiljø, nye arbeidsplasser m.m."

Kristiansand kommunes strategi for urbant landbruk bygger på den nasjonale strategien «Dyrk byer og tettsteder»

Kontaktperson for urbant landbruk hos Parkvesenet:

Liv Birkeland, epost: liv.birkeland@kristiansand.kommune.no og tlf. 93 05 67 87