Nå er byvekstavtalen gyldig

Tirsdag formiddag ble byvekstavtalen for Kristiansandsregionen signert på rutebilstasjonen i Kristiansand. En time seinere startet arbeidet med å iverksette avtalen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård signerer avtalen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Sigrun Prestbakmo signerer, mens prosjektleder Hans Munksgaard holder orden på papirene.

– Det er nå arbeidet egentlig starter, sier Hans Munksgaard.

– Nå skal vi ha første styringsgruppemøte, og det er da vi skal få til alle prosjektene vi skal ha på plass i Kristiansansdsregionen i åra framover, legger han til.

Prosjektlederen for byvekstavtalen for Kristiansandsregionen har nettopp fått de åtte signaturene på de åtte avtaledokumentene – 64 signaturer totalt – som gjør avtalen gyldig. Nå kan arbeidet med å sette avtalen ut i livet starte.

De åtte signaturene tilhører ordførerne i de fem berørte kommunene – Kristiansand, Lillesand, Vennesla, Iveland og Birkenes, fylkesordfører Arne Thomassen, statssekretær i samferdselsdepartementet Sigrun Prestbakmo og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Alle var hjertelig tilstede foran Narvesen-kiosken på rutebilstasjonen tirsdag for å signere på avtalen som gir regionen 2,1 milliarder kroner over de neste ti årene til tiltak for gående, syklende og kollektrafikk.

Se liste over tiltak

Ros fra samferdselsministeren

– Det er grunn til å gratulere med denne dagen, for den er en milepæl, åpnet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Han roste forhandlingspartene for raske og konstruktive forhandlinger med god framdrift, og bekreftet at regjeringen har satt av 223 millioner kroner til avtalen i neste års statsbudsjett.

– Denne avtalen legger et godt grunnlag for å nå nullvekstmålet, det vil si at all vekst i persontrafikk skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. Klarer vi å legge til rette for en slik utvikling, får vi mindre kø, mindre støv, mindre støy og mindre klimagassutslipp. Det høres veldg teknisk ut, men det handler egentlig om alle folka, hvordan vi skal utvikle menneskevennlige byområder, presiserte samferdselsministeren.

Ordførere, fylkesordfører, statsråd og statssekretær oppstilt etter at avtalesigneringen er unnagjort.

Fylkesordfører Arne Thomassen (f.v.), Iveland-ordfører Jan André Myhren, statssekretær Sigrun Prestbakmo, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med den ferdig signerte avtalen, Lillesand-ordfører Einar Holmer Hoven, Vennesla-ordfører Nils Olav Larsen, Kristiansand-ordfører Mathias Bernander og varaordfører i Birkenes Ruth Kylland Martinsen.

Satsing på kollektivtransport

Valg av åsted for signering av avtalen var ikke tilfeldig. Rundt 140 av de drøye 200 millionene regionen vil få årlig de neste ti årene skal nemlig gå til å styrke kollektivtilbudet i Kristiansand og nabokommunene. Det er helt nødvendige penger, understreket fylkesordfører Arne Thomassen.

– Hadde vi ikke fått til denne avtalen nå, så hadde vi slitt med å opprettholde et godt kollektivtilbud framover, fordi vi manglet penger, sa fylkesordføreren.

Han roste forhandlingspartene for konstruktiv innstilling, velvilje og smidighet, og ga en ekstra verbal blomst til Kristiansand-ordfører Mathias Bernander for å sikre at trafikksikkerhet kom med i avtaleteksten og Lillesand-ordfører Einar Holmer Hoven for å få øremerket penger til tiltak i nabokommunene til Kristiansand.

Ordfører Mathias Bernander signerer avtalen.

Ordfører Mathias Bernander er glad for at trafikksikkerhet har fått høy prioritet i byvekstavtalen. Her signerer han byvekstavtalen på vegne av Kristiansand kommune, i prosjektleder Hans Munksgaards påsyn.

Riktig og viktig

Bernander føler seg trygg på at byvekstavtalen er riktig og viktig for Kristiansand og Kristiansandsregionen.

– Dette er en av de raskest voksende byregionene i Norge. Det krever at vi tar grep og at vi tenker nytt og annerledes. Vi kan ikke ha det sånn at byen skal være til for bilene og ikke for folkene som bor her. Derfor er vi avhengige av å ta noen tøffe, restriktive grep som denne avtalen legger opp til, kombinert med riktige grep for å stimulere til kollektiv, sykling og gange, sa Kristiansand-ordføreren.

Han uttrykte samtidig respekt for at mange opplever byvekstavtalen som problematisk.

– Til grunn for avtalen ligger en bompengepakke som er krevende for mange, spesielt med de krevende årene vi har lagt bak oss med prisvekst og høye renter. Men vi hadde ikke gått for dette grepet hvis vi ikke følte at det var riktig og viktig for å sikre god byutvikling og ikke minst skape en byregion hvor det er trygt å ferdes, sa Bernander.

Han er glad for at trafikksikkerhet har fått høy prioritet.

– Skulle vi fortsatt å vokse uten å ta de grepene vi tar med byvekstavtalen, så hadde det ikke vært et trygt sted å ferdes for våre barn og unge. Denne avtalen er med å sikre trygg framkommelighet for barn og unge, og det er veldig viktig.

Les mer om byvekstavtalen

Fakta om byvekstavtalen for Kristiansandregionen

• Avtalen strekker seg fra 2024 til 2033, og avtaleverdien er på 2,1 milliarder kroner.
  • Avtalen skal legge grunnlaget for et forpliktende samarbeid mellom staten, fylkeskommunen og kommunene, der alle partene bidrar innenfor sine ansvarsområder for å nå nullvekstmålet.
  • Avtalen vil bidra til at innbyggerne i Kristiansandsregionen får et forbedret tilbud innen kollektivtransport og gange- og sykkeltiltak.
  • Det overordnede målet for byvekstavtalen er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet).
  • Avtalen innebærer flere bomstasjoner og økte satser, som skal bidra til å finansiere de forbedrede tilbudene innen kollektivtrafikk og gange- og sykkeltiltak.