Veisjef Gro Katrine Solås og veiingeniør Rune Stray på den opprustede gangveien mellom Parkveien og Lovisenlund skole, som skimtes gjennom trærne i bakgrunnen. Foto: Kristiansand kommune.
Kristiansand kommune har ikke tidligere jobbet systematisk med hjertesoner, men har over flere år arbeidet med holdningsskapende arbeid og fysiske trafikksikkerhetstiltak ved skolene.
I kommunens trafikksikkerhetsplan for perioden 2022–2026 heter det at «skolene og foreldreutvalg kan velge å starte opp hjertesoneprosjekt rundt skolene”. Det presiseres at det er avgjørende at initiativet kommer fra foreldre/FAU og skolen selv, ettersom hjertesone er et tiltak for å løse utfordringer med blant annet kjøring til og i nærheten av skolene.
Politikerne har etterspurt en sak om hjertesoner, og saken som nå legges fram er utarbeidet i samarbeid mellom områdene for by- og stedsutvikling og oppvekst.
Her foreslår administrasjonen at det pekes ut en koordinator for arbeidet med hjertesoner og trafikksikkerhetsplaner for skolene.
– Det har vært henvendelser fra både Trygg Trafikk, Nullvisjonen og skoler som ønsker å jobbe med hjertesone. Noen skoler har også begynt med hjertesone på eget initiativ. En koordinator kan være til stor hjelp i dette arbeidet, forklarer veisjef Gro Kathrine Solås som har skrevet saken.
Koordinatoren skal blant annet bistå skoler som ønsker å komme i gang med hjertesoneprosjekt, utarbeide mal for trafikksikkerhetsplan for skolene, bistå skolene med å utarbeide egne trafikksikkerhetsplaner og organisere medvirkning internt i kommunen og eksternt med Politiet, fylkeskommunen og vegvesenet.
Veisjefen anbefaler også at holdningsskapende arbeid for å få færrest mulig til å kjøre barna til skolen blir prioritert.
– Hjertesone er i utgangspunktet en sone rundt skolen der foreldre ikke skal kjøre, forklarer Gro Kathrine Solås.
I arbeidet med å etablere hjertesone ser man på trafikkmiljøet rundt skolen og hvor de fysiske grensene for en hjertesone kan gå. Med på kjøpet følger også økt fokus på holdningsskapende arbeid, spesielt overfor foresatte. Det jobbes også med andre tiltak, som å etablere gågrupper.
Eneste skole i Kristiansand kommune på Trygg Trafikks liste over «hjertesoneskoler» er Lunde skole i Søgne. Det er imidlertid flere skoler i kommunen som har begynt å jobbe med hjertesoner på eget initiativ. Flere skoler har også, som veisjefen påpeker, tatt kontakt med kommunen om hjertesoner.
I saksframlegget holder Solås fram Sjøstrand skole og Voiebyen skole i Vågsbygd som skoler som kan ha god nytte av å etablere hjertesone.
– Begge skolene har henvendt seg til oss med ønske om hjertesone. Sjøstrand skole har også utfordringer med at mange foreldre kjører elevene til skolen, samtidig som de ikke har noen god avstigningsplass, opplyser veisjef Gro Kathrine Solås.
Hun legger til at kommunen har et ønske om at alle skolene utarbeider en trafikksikkerhetsplan for egen skole og vurderer hjertesone. Vi antar at en koordinator vil ha kapasitet til å bistå 2-3 skoler i året i startfasen.
Nylig ble den nye gang- og sykkelveien mellom Justvik skole og Skinnerheia/Jærnesheia åpnet. Den 380 meter lange veistubben gjør skoleveien både kortere og tryggere for elevene som bor i området Skinnerheia/Jærnesheia. Foto: Kristiansand kommune.
Det er gjort en rekke tiltak for å bedre trafikksikkerheten rundt skolene i kommunen. Og det er mer på trappene. I et avsnitt om status for trafikksikkerhetsarbeidet rundt skolene lister veisjefen opp en rekke tiltak som allerede er utført eller planlagt.
Blant annet er det lagd bedre løsninger for på- og avstigning og ryddet opp i parkeringsområdet ved Tunballen skole og barnehage på Nodeland.
Ved Lovisenlund skole er det etablert gang- og sykkelvei med lys gjennom Lovisenlund allé, slik at foreldre som må kjøre kan sette av barna i Parkveien i stedet for rett foran skoleporten, også om vinteren.
Ved Justvik skole er det bygd en flunkende ny gang- og sykkelvei som gjør skoleveien for elevene som bor i Skinnerheia- og Jærnesheia-området kortere og tryggere.
Ved Wilds Minne skole er det etablert 30-sone rundt skolen og fartshumper i Marviksveien, mens krysset Marviksveien/Teglverksveien vil bli lagt inn som rekkefølgekrav til nærliggende utbyggingsprosjekt.
Ved Rosseland skole har fylkeskommunen redusert fartsgrensen langs skolen og etablert tryggere krysningspunkt.
Ved Finsland skole skal det etableres 30-sone og fartsdempere på den kommunale veien, mens fylket skal etablere kjøresterkt rekkverk mot skolegården og bedre belysning i krysset i nærheten av skolen.
Se liste over fysiske trafikksikkerhetstiltak ved skoler
I sitt svar til Felles FAU på Lund, som har henvendt seg til kommuneadministrasjonen med et ønske om bedre kommunikasjon rundt trafikksikkerhet for skole- og barnehagebarna i bydelen, varsler byutviklingsdirektør Ragnar Evensen at han vil ta initiativ til et felles møte med representanter for alle FAU-ene i kommunen. Her vil blant annet arbeidet med hjertesoner rundt skolene bli presentert.
Den politiske saken, med tittelen «Hjertesoner og trafikksikkerhetsplaner for skolene – forslag til videre arbeid”, ble behandlet i areal- og miljøutvalget 31. oktober. Nå går den videre til oppvekstutvalget (5. november), før den sluttbehandles i formannskapet 6. november.
Les mer om hjertesoner her:
Tiltakskatalog for transport og miljø