For å lede en simulering og fungere som fasilitator, trenger du fasilitatorkurs.
Dersom du selv ønsker å bli fasilitator eller utdanne noen til din avdeling, ta kontakt med oss. Det er løpende påmelding til kursene.
Det er planlagt to fasilitatorkurs i løpet av 2025.
Kurssted: Rådhuskvartalet, Kristiansand
Dato: 8.-10. april 2025 / 4.-6. november 2025
Påmelding til Richard H. Skåra: richard.hardeland.skara@kristiansand.kommune.no
Telefon: 904 08 801
Kurset går over 3 hele dager, hvor deltaker må være tilstede alle dagene.
Fyll ut intensjonsavtalen og legg denne ved når du melder interesse for kurset.
Intensjonsavtale finner du her.
Utviklingssenteret har opprettet et nettverk for fasilitatorer i Agder, og har som mål å ha tre nettverkssamlinger i året, ett fysisk og to digitale. Alle som har deltatt på fasilitatorkurs inviteres til disse samlingene. Vi lærer best av hverandre og ved å utveksle erfaringer.
9. oktober 2024– Fysisk samling kl 09.00 – 15.00. Sted: Rådhuskvartalet, Kristiansand
14. mai 2025 - Digital samling for fasilitatorer på Teams
8. oktober 2025 - Fysisk samling kl. 09 - 15. Sted: TBA
En kort introduksjon til simulering som metode. Animasjon: Jarle Stålesen USHT Agder vest.
Simulering er en pedagogisk metode hvor man gjenskaper en realistisk situasjon i trygge, læringsfremmende omgivelser. Simulering skiller seg fra rollespill ved at deltakerne skal være seg selv, og dermed ikke innta en annen rolle eller karakter enn den de er til vanlig. I simuleringen kan man bruke en pasientsimulator ("dukke") eller en kollega som pasient, bruker, beboer, pårørende mm. Dersom man bruker en person (markør), må denne, som den eneste i simuleringen, innta en annen rolle/karakter enn den de er til vanlig.
Simulering som metode er fleksibel og anvendelig. Metoden bygger på prinsipper fra voksenopplæringen og tar alltid utgangspunkt i de ansattes erfaringer og kunnskap. Det motiverer til personlig engasjement i egen kompetanseutvikling og gjør at nytteverdien og overføringsgraden av læring øker.
Simulering er en pedagogisk metode på samme måte som eksempelvis tradisjonell klasseromsundervisning eller e-læring. I og med at metoden er fleksibel, kan den i utgangspunktet brukes innen alle fagfelt og i alle yrkesgrupper. Den utmerker seg innen områder hvor man er avhengig av godt teamarbeid og innen områder hvor man jobber mye alene og i liten grad får innspill fra andre på jobben man gjør, eller hvor man i varierende grad står i utfordrende situasjoner.
Tradisjonelt er simulering mye brukt i militæret og i luftfart og har i de siste tiårene i økende grad blitt brukt i helsevesenet.
En fasilitator leder en simulering. Å fasilitere betyr "å legge til rette for". De fleste har hørt begrepet "instruktør". En instruktør vil instruere (tenk: "dette er hvordan du gjør det" eller "dette er riktig/dette er galt"), mens en fasilitator vil legge til rette for refleksjon i en gruppe. Det innebærer å få gruppen til å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne og andres handlinger, holdninger og ideer (tenk: "Hva er det vi gjør?", "hvorfor gjør vi det?", "hvilke andre måter kan det gjøres på?"). Det handler om å forsterke god praksis og å finne forbedringspotensialer for individer, grupper og organisasjon.
For å lede simulering og bli fasilitator, kreves fasilitatorkurs.
Kurset varierer mellom praktiske øvelser, presentasjoner og workshops, og legger stor vekt på interaktivitet for deltakerne. Deltakerne blir utdannet og trent til rollen som fasilitator, slik at man kan gjennomføre simuleringer på egenhånd på egen arbeidsplass.
Har du lyst til å lære mer om simulering? Her er lenker til e-læring og filmer som gir mer informasjon om simulering.
Skjemaer knyttet til simulering
Koordinator for Simuleringssenteret
Richard Hardeland Skåra
E-post
Mobil 904 08 801
Sentralbord 38 07 50 00
Besøksadresse etter avtale:
Kongens senter, 2. etasje
Dronningens gate 42
Kristiansand