Prosjekteier: Direktør for samhandling og innovasjon Bernt Jørgen Stray

Prosjektleder: Forskningssjef Eirik Abildsnes

Eirik Abildsnes_KWT.jpg

Eirik Abildsnes

Kort om prosjektet:

I prosjektet som mottar støtte fra Forskningsrådet skal forskere fra Norce, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet og UiA arbeide sammen med partnere i programmet Flere i arbeid. Vi skal utvikle nye tjenester for personer med nedsatt arbeidsevne og unge i fagopplæring som har utfordringer med sin tilknytning til arbeidsplass eller læreplass. Vi skal også etablere plattform for forpliktende, langvarig samarbeid mellom kommune, fylkeskommune, NAV og arbeidsgivere i privat og offentlig sektor. Prosjektet skal bidra til innovasjon og videreutvikle partnerskapet i programmet, og skal også gjennomføre en effektstudie som belyser virkningen for kandidatene som tilbys de nye tjenestene.  

Lenke til presentasjon om inkluderingspartnerskap

Effektstudie og informasjon til de registrerte

Her finner du lenke til informasjon for de registrerte. 

Aktuelle nyhetssaker 

Kristiansand kommune - Kristiansand får 14 millioner av Forskningsrådet

Kurs i helsefremmende inkluderingskompetanse

30. mai 2024 ble det avholdt en fagdag om helsefremmende inkluderingskompetanse ved Universitetet i Agder. Arrangementet samlet rundt 20 engasjerte deltakere fra både støtteapparatet og næringslivet, med mål om å fremme felles forståelse av helsefremmende inkludering. Fagdagen inneholdt en kombinasjon av teoriundervisning, gruppediskusjoner og plenumsdialog. Deltakerne fikk muligheten til å reflektere over hvordan helsefremmende tiltak kan styrke inkludering og mestringsevne i arbeidslivet. Målet er å sikre at flere mennesker med behov for støtte kan få og beholde arbeid.

Inkluderingspartnerskap 

Kurset ble gjennomført som en del av inkluderingspartnerskapsprosjektet, som mottar støtte fra Forskningsrådet. I prosjektet samarbeider forskere fra Norce, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet og Universitetet i Agder med partnere i programmet Flere i arbeid. Målet med prosjektet er å utvikle nye tjenester for personer med nedsatt arbeidsevne og unge i fagopplæring som har utfordringer med sin tilknytning til arbeidsplass eller læreplass.

Bildet viser kursdeltakere fra støtteapparatet og næringslivet som deler kunnskap og erfaringer i et auditorium på UiA

Kurset samlet deltakere fra både støtteapparatet og næringslivet for å dele kunnskap og erfaringer. (Foto: Næringsforeningen)

Ny praksis som effektiviserer samarbeidet mellom støtteapparatet og arbeidsgivere

Et sentralt tema på fagdagen var hybridmodellen, en metodikk som innebærer tettere oppfølging på arbeidsplassen ved bruk av mentor. Modellen kombinerer saksbehandling med en mer utadrettet tilnærming mot arbeidslivet, hvor veilederen samarbeider tett med interne mentorer i virksomhetene for å hjelpe brukere med å få innpass i arbeidsmarkedet. Resultatene viser at tett oppfølging på arbeidsplassen gir gode resultater, poengterte kursholderne.

Tonje Sannes fra OsloMet forteller om hybridmodellen under en forelesning på UiA

Tonje Sannes, universitetslektor ved OsloMet, forteller om resultatene av Hybridmodellen. (Foto: Næringsforeningen)

Varige og forpliktende samarbeid

Forskningsprosjektet skal bidra til et varig forpliktende inkluderingspartnerskap. En viktig del av prosjektet går ut på å styrke og gjøre samarbeidet mellom aktørene mer forpliktende.

– Vi trenger et inkluderingspartnerskap der alle de viktige aktørene i dette økosystemet forpliktes til å samarbeide, slik vi gjør det i programmet Flere i arbeid, forteller Eirik Abildsnes, forskningssjef og prosjektleder.

Bygger videre på erfaringer fra fagdagen

Dagen var preget av gode samtaler og refleksjoner på tvers av fagmiljøer, som skal bidra til å styrke samarbeidet mellom støtteapparatet og næringslivet. Kursholdere fra Universitetet i Agder og OsloMet ledet deltakerne gjennom dagen.

Migle Helmersen forteller om salutongenese på UiA under en forelesning

Et annet sentralt tema på fagdagen var teorien om salutogenese, som fokuserer på hva som skaper helse, i motsetning til hva som forårsaker sykdom. Her underviser Migle Helmersen førsteamanuensis ved Universitetet i Agder.

I tillegg til den fysiske fagdagen, vil det bli gjennomført en digital oppfølgingsdag til høsten, slik at deltakerne kan bygge videre på den kunnskapen og de erfaringene de har opparbeidet seg.