Om oss

Flere i arbeid er et tverrfaglig og sektorovergripende program som startet i 2021. Målet med programmet er å finne ut hvilke strukturelle grep som best bidrar til å få flere unge til å gjennomføre skole og å finne sin plass i arbeidslivet. På denne siden finner du informasjon om bakgrunnen for programmet, målsettinger, organisering og aktiviteter.

Kristiansand kommune har en høyere andel unge utenfor jobb og skole, sammenliknet med andre storbyer i Norge. Flere i arbeid vil gjennom en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming finne løsninger som forebygger utenforskap og øker andelen som fullfører skole og er i jobb.

Tilbudene og tjenestene som i dag hjelper unge inn i jobb eller skole ligger ikke hos kommunen alene. For å lykkes er det derfor avgjørende at andre virksomheter er en del av arbeidet. Programmet Flere i arbeid er derfor et samarbeid mellom flere store virksomheter i Kristiansand; Agder fylkeskommune, NAV, Universitetet i Agder og Næringsforeningen i kristiansansregionen.

Kristiansand kommune vil i samarbeid med våre partnere finne ut hvorfor kommunen skiller seg negativt ut fra sammenlignbare kommuner i andelen utenfor arbeid og skole.

Informasjonsfilm om Flere i arbeid.

Bakgrunn

I 2018 skapte denne statistikken et politisk initiativ som førte til at bystyret vedtok at et eksternt oppgaveutvalg skulle gjennomføre en kartlegging og utarbeide en rapport med anbefalinger på hvordan vi kan løse denne utfordringen. Oppgaveutvalget gjennomførte en kartleggingen høsten 2019 og utarbeidet rapporten våren 2020. Anbefalingene ble presentert for politikerne og bystyret i Kristiansand vedtok i april 2021 at et femårig program skulle startes. Formålet var å få flere unge i utenforskap inn i arbeid og utdanning. En måned senere hadde programmet sin oppstart.

Bildet viser tidslinjen fra 2018 frem til rapporten fra oppgaveutvalget i 2020 og oppstart av programmet i 2021

Tidslinje frem til oppstart av programmet.

Flere i arbeid har tre overordnede mål:

1. Gjøre det enklere å komme i arbeid

2. Gjøre det enklere å fullføre videregående opplæring

3. Sørge for at arbeidsgivere får dekket sitt behov for arbeidskraft ved å rekruttere på nye måter.

Vi jobber med flere ulike satsinger parallelt for å nå målene. Vi tester ut en rekke forskjellige pilotprosjekter og mulige endringer i dagens systemer.

Samarbeid

I samarbeid med våre partnere skal vi finne ut hvorfor Kristiansand skiller seg ut fra lignende kommuner når det kommer til andelen utenfor arbeid og skole. Vi skal gjennom utprøvinger av ulike modeller finne nye, bedre og langvarige måter å jobbe på for å fremme innenforskap.

Logo til samarbeidspartnere. Fra venstre: UiA, NAV, Kristiansand kommune, Næringsforeningen i Kristiansand og Agder fylkeskommune.

Hovedsamarbeidspartnere til Flere i arbeid. Fra venstre: UiA, NAV, Kristiansand kommune, Næringsforeningen i Kristiansand og Agder fylkeskommune.

Fakta om Flere i arbeid

• Kristiansand har et viktig satsingsområde med bred politisk støtte som kalles Flere i arbeid.
  • Satsingen er organisert som et femårig program med næringsliv, fylkeskommune, NAV og universitetet som partnere i programmet.
  • Programmet skal følges opp med temaer som omhandler kvalifisering og etterspørsel av potensiell arbeidskraft
  • Arbeidet baseres på at partene og de aktuelle tjenestene utvikler et forpliktende samarbeid om fells mål.

Kristiansand vil prøve ut det lokale handlingsrommet. Programmet skal utforske hvordan de systemene som skal bistå med å få personer i arbeid kan tar i bruk nye arbeidsformer og samhandle bedre og mer effektivt. I tillegg vil programmet vil utfordre arbeidsgivere i offentlig og privat sektor til å utvikle kreative løsninger som kan bringe flere innbyggere inn i arbeidslivet. Programmet skal også finne ut hvordan utdanningssystemene i større grad kan gi kompetanse og veiledning som leder til arbeid.

Programeier

Direktør for samhandling og innovasjon i Kristiansand kommune, Bernt Jørgen Stray.

Programleder

Ingelill Larum Pedersen i Kristiansand kommune

IMG_7908.JPG

Foto: Kristiansand kommune v/Kristin Wallem Timenes

Programstyret

Sju satsingsområder/prosjekter

1.       Yrkesrettede utdanningsvalg

2.       Gjennomføre videregående utdanninger

3.       Fra stønad til arbeid

4.       Kommunen som arbeidsgiver

5.       Inkludering og kvalifisering i bedrifter

6.       Nye og flere arbeidsplasser

7.       Stimulab

Prosjektlederne

Politisk behandling av Flere i arbeid
Om oppgaveutvalget for Flere i arbeid

IMG_5458.JPG

Oppgaveutvalget for «Flere i arbeid» leverte sine anbefalinger i april 2019. Anbefalingene ble deretter presentert for flere politiske utvalg i mai og juni 2019.  Formannskapet vedtok 20.mai 2019 at det skulle gjennomføres en generaldebatt i bystyret basert på oppgaveutvalgets rapport. Kommunedirektøren utarbeidet dermed en bystyremelding med vurdering av rapporten fra oppgaveutvalget. Bystyremeldingen ble grunnlag for generaldebatten som ble avholdt i bystyret 28. oktober 2020. Generaldebatten resulterte i 40 flertallsmerknader.

Grafisk profil

Her finner du grafisk profil for flere i arbeid

Korte informasjonsfilmer - flere i arbeid

Aktuelle lenker