Vågsbygd opptatt av trafikk og miljø

Klima og transport var tema for dialogmøtet i Vågsbygd. Reduserte klimagassutslipp, spesielt fra transport, er ett av de viktigste tiltakene kommunen må jobbe med for å nå sine klimamål.

I løpet av dialogmøtet kom det fram mange innspill, både fra de som fikk ordet i møtet, og fra innbyggere som deltok på nett. Ved å klikke på knappen under kan du følge prosessen med å svare ut disse innspillene.

Når du kommer til tabellen: Klikk i ei rute, og så på den blå pila, for å se hele teksten.

Innspill og svar

Se opptak av dialogmøtet på Facebook

Det avhenger av at befolkningen endrer sine vaner og i større grad tar beina fatt, eller bruk buss og sykkel oftere. Men vil vi det? Våre vaner i så måte var tema for klimapsykolog Ragnhild Nilsen (bildet).

Dialogmøte Vågsbygd Ragnhild Nilsen.jpg

Etter ordfører Jan Oddvar Skislands åpning og assisterende rektor Reidar Kyllesdal ved Vågsbygd videregående skoles velkomsthilsen, slapp klimapsykologen til med sitt innlegg.

Et sentralt tema i klimapsykologien er hvordan handling skaper holdning. Ragnhild Nilsen påpekte at det ikke er slik at når vi tenker på noe vi bør gjøre annerledes fordi det er bra og fornuftig, så endrer vi automatisk atferd.

Påvirkes til endring

– Tvert om er vår indre dialog slik at vi har masse motargumenter mot endring hvis det krever litt ekstra innsats og ubehag. Men vi mennesker lar oss påvirke av det som skjer rundt oss. Venner og andre rundt oss kan bli forbilder og gode eksempler på hva vi bør gjøre, og over tid kan det påvirke og endre hvordan vi handler.  Og når vi endrer på hva vi gjør, vil våre holdninger følge etter fordi vi finner de gode argumentene for nye atferd.  Men dette tar tid, sa klimapsykologen Ragnhild Nilsen, som poengterte betydningen av at politikerne går foran med beslutninger hvor tiltak kan effektueres raskere, slik Norge erfarte da røykeloven ble innført.

Mange gode miljøtiltak

Alma Kärner.jpg

Vågsbygd videregående skole var representert ved én av sine elever. Alma Kärner (bildet) går i 3. klasse på skolen.  Hun deltar i mange av skolens aktiviteter og er leder for skolens miljøkomite. Komitéen jobber for at skolen blir mer bærekraftig selv om de allerede har innført mange gode miljøtiltak.  Alma fortalte at mange av elevene kommer seg til skolen ved å gå eller sykle og de med lengre vei bruker buss.  Det er likevel en utfordring for mange elever at bussen kjører forbi når den er full slik at de må vente på neste.  Kommer der for sent blir det anmerkninger.  Elevene ønsker seg derfor flere busser i rushtiden.

Takket for dialogmøtene

Holter-Andersen.jpg

Vågsbygd vel er en viktig aktør i utviklingen av bydelen. Jan Holter-Andersen (bildet), som representerte velforeningen, innledet sitt innlegg med å takke formannskapet for dialogmøtene som en styrking av lokaldemokratiet.  I sitt innlegg pekte Holter-Andersen på noen av de utfordringene bydelen har.

  • Biltrafikken og den kaotiske trafikken i området rundt Vågsbygd senter.
  • Behovet for oppgradering av Vågsbygdveien fra Kroodden og til Lumber-krysset.
  • Industrien i området gir støy, støv og lukt
  • Fortetting og transformasjon har i noen tilfeller gitt lengre gå-tid til nærmeste buss-stopp
  • Rekreasjonsområder er under press på grunn av utbyggingsprosjekter.

Holter-Andersen stilte også spørsmål ved om det var behov for alle de nye boligfeltene.

Foreslår solseller

OneCo med hovedkontor på Andøya deltok som representant for det lokale næringslivet. Øystein Støle hadde fått i oppgave å snakke om hvordan man kan spare strøm og penger på mange av de apparatene vi har hjemme.  Forutsetningen er at de er koblet til nett og kan styres fra PC eller en mobilapp. På spørsmål fra ordføreren som lurte på hvilket potensiale kommunens bygg har, svarte Støle at potensialet var stort dersom byggene fikk montert solceller.

Vil bygge i tre

Direktør Tom Bredesen i Skeie-gruppen hadde valgt tittelen klima- og miljøfokus i bolig- og næringsutbyggingen for sitt innlegg. Skeie gruppen samarbeider med grunneier om utbygging av Lumber-området med både boliger og næringsareal. Skeie-gruppen benytter seg av BREEAM som er et internasjonalt sertifiseringssystem for å klassifisere bygg og anlegg. Dette er et omfattende system med strenge krav til dokumentasjon av klima- og bærekraftvennlige tiltak. Tre er et materiale med lavt klimafotavtrykk, og Bredesen fortalte også om planene de har for å bygge et næringsbygg i massivtre for å teste ut potensialet for redusert klimagassutslipp.

Bekymret for trafikken

Lindvig.jpg

Gunnhild Rud Lindvik (bildet) presenterte seg som forelder til barn som går på Vågsbygd skole. Hennes hovedtema var trafikksituasjonen rundt Åsane skole som Oasen skal overta.  Hun viste gjennom illustrasjon og video hvordan uheldig plassering av et forbudsskilt mot gjennomkjøring bidrar til kaos og trafikkfarlige situasjoner når bilistene må snu i krysset fordi de ikke kan kjøre gjennom. Hun avsluttet innlegget med å stille spørsmål om det var gjort noen utredning av de framtidige trafikkforholdene. Hun var bekymret for hvordan det blir når Oasen overtar skolebygget og flere barn etter all sannsynlighet vil bli kjørt til skolen.  Lindvik avsluttet med å invitere politikerne på befaring for å se hvordan situasjonen er.

Bruker bil i stedet for buss

Bernd Friede fortalte om hvordan busstilbudet er sett med øynene til en innbygger på Slettheia. Han tok utgangspunkt i at det skal være attraktivt å kjøre buss. Tidligere hadde man en bussrute til Slettheia han mener fungerte godt. Dette ble endret for fem år siden. Resultatet var at øvre Slettheia fikk direkte buss til sentrum, mens nedre Slettheia må til Vågsbygd senter for å bytte buss. Resultatet er at folk bruker bilen i stedet for bussen.

Fornøyde med SVIPP

Steinar Bjorøy i AKT innledet med å si at kollektivtilbudet i Vågsbygd er veldig godt.  Som eksempel viste han til at fra Kjos og inn til byen går det busser hvert 10. minutt fra morgen til kveld, i rushtiden oftere. Etter en forenkling av busstilbudet har antall passasjerer økt de siste årene. Bjorøy mente at passasjerene var villig til å gå lenger for et bedre tilbud. Men han erkjente at noen grupper falt utenfor, i første rekke eldre og uføre som er dårlige til bens. For disse har AKT igangsatt prøveprosjektet SVIPP.  Det er en bestillingstjeneste hvor man kan bestille reiser internt i Vågsbygd for det samme som en bussbillett koster. Det er håp om at prosjektet videreføres i to år til og etter dette kan etableres som en permanent ordning. Undersøkelser viser at publikum er veldig fornøyd med dette tilbudet.

Venter på rundkjøring i Kjos-krysset

Siste innlegg handlet om status for Kjos-krysset. Mange venter på etableringen av en rundkjøring som skal gjøre det lettere å komme inn på Vågsbygdveien fra Langenesveien.  Begge disse veiene er fylkesveier og sånn sett ikke kommunens ansvar. Med dette utgangspunktet prøvde enhetsleder for areal og transport i kommunen, Jan Erik Lindjord, å redegjøre så godt han kunne for status.  Med mange forbehold, håpte han at byggingen kommer i gang neste år. Spørrelysten i salen var stor, og mange var nok kommet for å få mer informasjon om dette prosjektet.  På tampen av sitt innlegg gikk Lindjord gjennom en plansje som viste hvordan krysset vil se ut. Når krysset med alle anleggene rundt er ferdig, vil man få tryggere forhold for myke trafikanter og bedre fremkommelighet for bussen.

 

Hele dialogmøtet ble sendt direkte på Facebook. Du kan se et opptak av møtet ved å klikke på knappen under:

Opptak Dialogmøte Vågsbygd

 

Et dialogmøte igjen

Siste dialogmøte i år er lagt til Tinnheia onsdag 19. oktober. Følgende planlagte dialogmøter er flyttet til 2023:

  • Nodeland, Brennåsen, Volleberg og Rosseland
  • Slettheia, Fiskå og Åsane 

Datoene er foreløpig ikke bestemt, men Demokratienheten vil publisere kalender for neste års dialogmøter så snart fremdirft er avklart med formannskapet. Demokratienheten minner om at det alltid er mulig å komme med innspill utenom dialogmøtene via kommunens nettside.

Kom med innspill her 

Dialogmøtet i Vågsbygd 2. september 2020