Kristiansand kommune gjennomfører anskaffelser basert på konkurranse. Regelverket blir strengere jo høyere verdien av anskaffelsen er. Anskaffelser som overstiger 100 000 kr ekskl. mva. er underlagt lov og forskrift om offentlige anskaffelser, noe som innebærer at kommunen må gjennomføre en konkurranse for alle slike anskaffelser.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) oppsummerer det gjeldende regelverket her. For Del I-anskaffelser inviteres som regel minimum tre leverandører til å levere tilbud. Ved Del II- og III-anskaffelser publiseres konkurransene i Doffin, Norges database for offentlige innkjøp, og blir dermed tilgjengelige for alle.
Registerer ny virksomhet i Doffin
Bestill varsling om nye konkurranser
Kristiansand kommune bruker Mercell som konkurransegjennomføringsverktøy. All kommunikasjon og innlevering av tilbud skjer elektronisk via dette verktøyet. Leverandører må opprette en bruker hos Mercell for å kunne delta i konkurranser.
For leverandører av bygg- og anleggstjenester.
Ønsker du å tilby en løsning som kommunen kan ha behov for?
Vi er nygjerrig på nye varer eller tjenester som kan forbedre Kristiansand kommunens tjenester i en stadig utviklende verden. Har du en løsning som vi kan ha nytte av, ønsker vi derfor å høre fra deg. Send gjerne en henvendelse til post.innkjop@kristiansand.kommune.no.
Vi ønsker å sikre korrekt behandling av dine fakturaer og unngå forsinkelser. Her får du en veiledning for hvordan du som leverandør skal merke og sende fakturaer til oss.
Leverandører som sender faktura til kommunen må sikre at fakturaen er i henhold til kommunens standard, som er beskrevet under.
Krav til elektronisk faktura
Fakturaer skal være merket med enten ordrenummer fra vårt eHandelssystem eller enhetens ansvarsnummer. Merkingen på fakturaen skal være som beskrevet under.
1. Ordrenummer (fra eHandel):
2. Ansvarsnummer (dersom ordrenummer mangler):
3. Bestillerinformasjon:
Det skal være 30 dagers betalingsfrist på fakturaer til Kristiansand kommune.
Fakturaer skal sendes til følgende adresse:
Kristiansand kommune
[Enhetens navn]
Fakturamottak, Postboks 1044
4682 Søgne
Fakturaen må også merkes med leveringsadressen for varen.
Dersom en faktura må korrigeres, skal det utstedes en kreditnota og deretter en ny korrekt faktura som følger gjeldende krav. Kommunen forbeholder seg retten til å avvise fakturaer som ikke oppfyller kravene til format, innhold, merking eller betalingsbetingelser.
Ved spørsmål om fakturering, kontakt kommunen for veiledning. Dette sikrer rask og korrekt behandling av dine fakturaer.
Spørsmål om faktura kan rettes til:
Post.regnskap@kristiansand.kommune.no