For våre leverandører

Vi tror på kraften av samarbeid og ønsker å bygge sterke partnerskap med både nye og etablerte leverandører. Ønsker du å bli eller er du leverandør til Kristiansand kommune? Her finner du informasjon som kan være nyttig for deg.

Anskaffelser i Kristiansand kommune

Kristiansand kommune gjennomfører anskaffelser basert på konkurranse. Regelverket blir strengere jo høyere verdien av anskaffelsen er. Anskaffelser som overstiger 100 000 kr ekskl. mva. er underlagt lov og forskrift om offentlige anskaffelser, noe som innebærer at kommunen må gjennomføre en konkurranse for alle slike anskaffelser.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) oppsummerer det gjeldende regelverket her. For Del I-anskaffelser inviteres som regel minimum tre leverandører til å levere tilbud. Ved Del II- og III-anskaffelser publiseres konkurransene i Doffin, Norges database for offentlige innkjøp, og blir dermed tilgjengelige for alle.

Registerer ny virksomhet i Doffin 

Bestill varsling om nye konkurranser

Kristiansand kommune bruker Mercell som konkurransegjennomføringsverktøy. All kommunikasjon og innlevering av tilbud skjer elektronisk via dette verktøyet. Leverandører må opprette en bruker hos Mercell for å kunne delta i konkurranser.

For leverandører av bygg- og anleggstjenester.

 

Ønsker du å tilby en løsning som kommunen kan ha behov for?

Vi er nygjerrig på nye varer eller tjenester som kan forbedre Kristiansand kommunens tjenester i en stadig utviklende verden. Har du en løsning som vi kan ha nytte av, ønsker vi derfor å høre fra deg. Send gjerne en henvendelse til post.innkjop@kristiansand.kommune.no.

Fakturering til Kristiansand kommune 

Vi ønsker å sikre korrekt behandling av dine fakturaer og unngå forsinkelser. Her får du en veiledning for hvordan du som leverandør skal merke og sende fakturaer til oss.

 

Elektronisk faktura

Leverandører som sender faktura til kommunen må sikre at fakturaen er i henhold til kommunens standard, som er beskrevet under.

Krav til elektronisk faktura

  • Format: Fakturaer skal sendes elektronisk i EHF-format (versjon 3.0).
  • Organisasjonsnummer: Benytt kommunens organisasjonsnummer: 820 852 982.
  • Elektronisk adresse: Fakturaer sendes til adressen: 0192:820852982.

 

Merking på faktura

Fakturaer skal være merket med enten ordrenummer fra vårt eHandelssystem eller enhetens ansvarsnummer. Merkingen på fakturaen skal være som beskrevet under. 

 

1. Ordrenummer (fra eHandel)

  • Består av 8 siffer og starter med "13xxxxxx".
  • Plasseres i feltet "Ordrenummer" eller "Deres ref.".
  • På EHF-fakturaen legges det i taggen: Invoice/OrderReference eller Invoice/BuyerReference.

2. Ansvarsnummer (dersom ordrenummer mangler):

  • Faktura merkes med enhetens ansvarsnummer, bestående av 6 siffer.
  • Ansvarsnummer plasseres i feltet "Deres ref".
  • På EHF-fakturaen legges det i taggen: Invoice/BuyerReference. 

3. Bestillerinformasjon:

  • Fakturaen må inneholde fullt navn på bestiller eller referanseperson.
30 dagers betalingsfrist

Det skal være 30 dagers betalingsfrist på fakturaer til Kristiansand kommune.

Fakturaadresse og leveringsadresse

Fakturaer skal sendes til følgende adresse:

Kristiansand kommune
[Enhetens navn]
Fakturamottak, Postboks 1044
4682 Søgne

Fakturaen må også merkes med leveringsadressen for varen.

Korrigering

Dersom en faktura må korrigeres, skal det utstedes en kreditnota og deretter en ny korrekt faktura som følger gjeldende krav. Kommunen forbeholder seg retten til å avvise fakturaer som ikke oppfyller kravene til format, innhold, merking eller betalingsbetingelser.

Ved spørsmål om fakturering, kontakt kommunen for veiledning. Dette sikrer rask og korrekt behandling av dine fakturaer.

Kontaktinformasjon

Spørsmål om faktura kan rettes til:
Post.regnskap@kristiansand.kommune.no