Foto: portofkristiansand.no
Kristiansand Havn IKS ble opprettet som interkommunalt selskap 01.01.2021. Selskapet eies av kommunene Kristiansand (80 %) og Lindesnes (20 %). Kristiansand Havn IKS har som formål å sørge for effektiv, rasjonell og konkurransedyktig drift av kommunenes havneanlegg. Selskapet skal være et miljøvennlig havne- og transportknutepunkt for det sørlige Norge og legge til rette for å flytte mer transport av gods fra vei til sjø.
Selskapet skal utøve den myndighet og ivareta de oppgaver som er tillagt kommunene etter havne- og farvannsloven, havnereglementet for kommunenes havnedistrikt og annen særlovgivning.
I strategiplanen fra 2020 har selskapet visjonen «Norges mest moderne havn». Selskapet skal være et dynamisk, miljøvennlig og fremtidsrettet knutepunkt. I 2021 vedtok havnestyret å utvide strategiplanen med fiskeri som et strategiområde.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Det er foretatt investeringer for totalt 64,1 mill. kr i 2022, bl.a. for utvidelse av lagringsområde for tømmer, utvidelse av kai i Kongsgårdbukten og investeringer i landstrøm. Havna formidlet 5,7 mill. kWh i landstrøm i 2022.
Fergeterminalen passerte i 2022 1000 årlige anløp med nesten 1,4 mill. passasjerer. Containerterminalen opplevde derimot en liten reduksjon i antall TEU, men containertrafikken fremstår likevel som stabil.
Antall fiskeanløp ble redusert med 221 til 1252 anløp, og utvidelsen av fiskerikaien på Båly ble ferdigstilt.
Ved utgangen av 2022 var det 33 ansatte i selskapet, og sykefraværet var på 5,2 %.
Selskapet er miljøsertifisert etter ISO14001. Selskapets virksomhet har ikke medført påvirkning av betydning på det ytre miljø. Det har heller ikke vært utslipp av betydning verken fra anleggsvirksomhet eller fra skip.
Selskapet arbeider for å nå målene om et mer inkluderende arbeidsliv. Det gis mulighet for faglig oppdatering gjennom kurs og opplæringstiltak.
Selskapet øker driftsinntektene med 14,7 % til 146,6 mill. kr. Med kun marginale endringer i driftskostnadene ender driftsresultatet dermed på 25 mill. kr. Justert for finansposter ender selskapet opp med et årsresultat på 23,9 mill. kr, noe som er betydelig økning fra året før.
Langsiktig gjeld er økt med 79 mill. kr, men en reduksjon i kortsiktig gjeld fører til at sum gjeld øker med 37,7 mill. kr. Egenkapitalen øker som følge av godt årsresultat, og egenkapitalprosenten bedres.
Selskapet leverer meget god avkastning, både på egen- og totalkapital.
Likviditeten i vurderes som tilfredsstillende for fremtidig drift og utvikling.
Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Driftsinntekter | 146 586 | 127 838 |
Driftskostnader | 121 594 | 120 045 |
Driftsresultat | 24 992 | 7 793 |
Finansinntekter | 2 226 | 1 011 |
Finanskostnader | 3 298 | 57 |
Netto finansposter | -1 072 | 954 |
Årsresultat | 23 919 | 8 747 |
Balanse | 2022 | 2021 |
Anleggsmidler | 187 361 | 128 024 |
Omløpsmidler | 87 756 | 84 440 |
Sum eiendeler | 275 117 | 213 464 |
Sum egenkapital | 32 667 | 8 747 |
Avsetning for forpliktelser | 28 692 | 23 935 |
Langsiktig gjeld | 173 267 | 94 229 |
Kortsiktig gjeld | 40 492 | 86 553 |
Sum gjeld | 242 451 | 180 782 |
Sum egenkapital og gjeld | 275 117 | 213 464 |
Nøkkeltall | 2022 | 2021 |
Totalkapitalrentabilitet | 11,1 % | 8,2 % |
Egenkapitalrentabilitet | 115,5 % | 100,0 % |
Egenkapitalprosent | 11,9 % | 4,1 % |
Gjeldsgrad | 7,4 | 20,7 |
Likviditetsgrad 1 | 2,2 | 1,0 |