Foto: portofkristiansand.no
Kristiansand Havn IKS ble opprettet som interkommunalt selskap 01.01.2021. Selskapet eies av kommunene Kristiansand (80 %) og Lindesnes (20 %). Kristiansand Havn IKS har som formål å sørge for effektiv, rasjonell og konkurransedyktig drift av kommunenes havneanlegg. Selskapet skal være et miljøvennlig havne- og transportknutepunkt for det sørlige Norge og legge til rette for å flytte mer transport av gods fra vei til sjø.
Selskapet skal utøve den myndighet og ivareta de oppgaver som er tillagt kommunene etter havne- og farvannsloven, havnereglementet for kommunenes havnedistrikt og annen særlovgivning.
I strategiplanen fra 2020 har selskapet visjonen «Norges mest moderne havn». Selskapet skal være et dynamisk, miljøvennlig og fremtidsrettet knutepunkt. I 2021 vedtok havnestyret å utvide strategiplanen med fiskeri som et strategiområde.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Det er foretatt investeringer for totalt 67 mill. kr i 2023, hvor hoveddelen av midlene er brukt til utvidelse av kai 36 i Kongsgårdbukten.
Selskapet er på vei mot et normalår, med totalt 4707 anløp på 56 millioner bruttotonn i 2023.
Fergeterminalen økte til 1284 årlige anløp, og oppnådde for første gang over 1,4 mill. passasjerer. Container-terminalen opplevde derimot en reduksjon på hele 15 % i antall TEU, og dette er andre året på rad med nedgang.
Antall tonn bulk- og stykkgods er ned 11,8 %, mens antall fiskeanløp er ned 11,6 % til 1180. Dette forklares med færre tonn sand og pukk og at økte drivstoffpriser fører til at det ikke er bærekraftig å dra ut på havet for store deler av fiskeflåten.
Ved utgangen av 2023 var det 35 ansatte i selskapet, og sykefraværet var på 5,5 %.
Selskapet er miljøsertifisert etter ISO14001. Det har ikke vært utslipp av betydning verken fra anleggsvirksomhet eller fra skip.
Selskapet øker driftsinntektene med 4 % til 152,4 mill. kr. Kombinert med en betydelig økning i driftskostnader på 15 %, fører dette til en halvering av driftsresultatet. Justert for finansposter ender årsresultatet på 8,2 mill. kr, noe som er betydelig lavere enn året før.
Langsiktig og kortsiktig gjeld er økt med hhv. 56,8 og 78,4 mill. kr. Økningen i kortsiktig gjeld mer enn oppveies av økt bankbeholdning på 86,9 mill. kr.
Egenkapitalen øker som følge av positivt årsresultat, men egenkapitalprosenten reduseres grunnet økningen i langsiktig gjeld. Selskapet leverer noe lav avkastning, både på egen- og totalkapital, tatt egenkapitalprosenten i betraktning. Likviditeten i vurderes som tilfredsstillende for fremtidig drift og utvikling.
Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2023 | 2022 |
---|---|---|
Driftsinntekter | 152 419 | 146 586 |
Driftskostnader | 139 916 | 121 594 |
Driftsresultat | 12 502 | 24 992 |
Finansinntekter | 4 742 | 2 226 |
Finanskostnader | 8 992 | 3 298 |
Netto finansposter | -4 250 | -1 072 |
Årsresultat | 8 252 | 23 919 |
Balanse | 2023 | 2022 |
Anleggsmidler | 252 778 | 187 361 |
Omløpsmidler | 171 622 | 87 756 |
Sum eiendeler | 424 400 | 275 117 |
Sum egenkapital | 40 919 | 32 667 |
Avsetning for forpliktelser | 34 503 | 28 692 |
Langsiktig gjeld | 230 074 | 173 267 |
Kortsiktig gjeld | 118 904 | 40 492 |
Sum gjeld | 383 481 | 242 451 |
Sum egenkapital og gjeld | 424 400 | 275 117 |
Nøkkeltall | 2023 | 2022 |
Totalkapitalrentabilitet | 4,9 % | 11,1 % |
Egenkapitalrentabilitet | 22,4 % | 115,5 % |
Egenkapitalprosent | 9,6 % | 11,9 % |
Gjeldsgrad | 9,4 | 7,4 |
Likviditetsgrad 1 | 1,4 | 2,2 |