Foto: akt.no
Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) er et mobilitetsselskap for Agder. Formålet for selskapet er å tilby innbyggerne i Agder et velfungerende og kostnadseffektivt kollektivtilbud. AKT har ansvaret for kollektivtrafikken i samtlige kommuner i Agder.
Selskapet skal også utføre lovpålagte skyss-oppgaver på en formålstjenlig måte. Selskapet skal bidra til en miljøvennlig trafikkutvikling. Selskapet har ikke erverv som mål, og skal ikke betale utbytte til eierne.
Kristiansand kommune har en eierandel i selskapet på 20,48 %.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Selskapet har hatt en sterk passasjerutvikling i 2023, et år som ble det første normalåret etter pandemien.
Sammenlignet med 2019 var passasjerveksten på 9,9 % i Agder og 14 % i Kristiansandsområdet. Totalt ble det gjennomført 20,9 millioner reiser med AKT i 2023.
Selskapet har inngått samarbeid med tilsvarende selskaper i andre fylker, noe som vil innebære standardisering av tjenester og produkter.
I 2023 ble el-sparkesykkeltilbudet utvidet til å gjelde flere kommuner og AKT Svipp ble utvidet med tre nye kommuner.
AKT hadde ved utgangen av 2023 39 faste medarbeidere, som utførte 37,2 årsverk. Sykefraværet var på 8,0 %.
Det jobbes målrettet mot å få flere av regionens innbyggere til å benytte kollektivtransport samtidig som det er stort fokus på utslippsreduserende tiltak gjennom effektiv ruteproduksjon og mer miljøvennlig bussmateriell.
I 2023 ble CO2-utslippene estimert til 15 589 tonn, noe som er en marginal økning fra året før. Økt andel elbusser fremover vil bidra til å redusere CO2-utslippene i driften.
Selskapet økte i 2023 driftsinntektene med 10,7 % til 1 025 mill. kr, en økning som hovedsakelig skyldes økte tilskudd fra fylket.
Økte tilskudd var nødvendig for å kompensere veksten i driftskostnadene, som økte med 10,4 % til 1 055 mill. kr. Høye indeksreguleringer i busskontraktene anses som hovedårsaken til økningen.
Driftsresultatet faller marginalt til -30,7 mill. kr. Høye renteinntekter bidrar til at årsresultatet ender på -19,5 mill. kr.
Etter fem påfølgende år med store underskudd er egenkapitalen redusert med 103,7 mill. kr (57,3 %) siden 2018. Selskapet har likevel en relativt solid egenkapitalandel på 32,3 %, men det er likevel behov for balanse i driften dersom selskapet ikke skal tappes for ytterligere egenkapital.
Selskapet har en forsvarlig likviditet, og bankbeholdningen alene er tilstrekkelig til å dekke kortsiktig gjeld.
Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2023 | 2022 |
---|---|---|
Driftsinntekter | 1 025 118 | 926 247 |
Driftskostnader | 1 055 834 | 956 549 |
Driftsresultat | -30 716 | -30 302 |
Finansinntekter | 11 405 | 6 381 |
Finanskostnader | 169 | 15 |
Netto finansposter | 11 236 | 6 365 |
Årsresultat | -19 480 | -23 937 |
Balanse | 2023 | 2022 |
Varige driftsmidler | 18 808 | 12 172 |
Finansielle midler | 1 122 | 423 |
Omløpsmidler | 219 173 | 245 578 |
Sum eiendeler | 239 103 | 258 173 |
Innskutt egenkapital | 24 867 | 24 867 |
Opptjent egenkapital | 52 455 | 71 935 |
Sum egenkapital | 77 322 | 96 802 |
Avsetning til forpliktelser | 8 265 | 9 540 |
Langsiktig gjeld | - | - |
Kortsiktig gjeld | 153 515 | 151 831 |
Sum gjeld | 161 781 | 161 371 |
Sum egenkapital og gjeld | 239 103 | 258 173 |
Nøkkeltall | 2023 | 2022 |
Totalkapitalrentabilitet | -7,8 % | -9,8 % |
Egenkapitalrentabilitet | -22,4 % | -22,0 % |
Egenkapitalprosent | 32,3 % | 37,5 % |
Gjeldsgrad | 2,1 | 1,7 |
Likviditetsgrad 1 | 1,4 | 1,6 |