Foto:Erling Slyngstad-Hægeland
Fritt brukervalg betyr at du selv kan velge hvilken leverandør du vil skal utføre bistanden.
Uansett hvem du velger, vil kommunen følge kvaliteten på tjenesten nøye opp. Vedtaket om konkrete oppgaver og omfang endres ikke om du velger privat leverandør.
Det er ikke dyrere å velge et privat firma. Du betaler den samme egenandelen uansett om du velger kommunal hjelp eller et privat firma.
Du kan velge blant disse firmaene som er godkjente tilbydere her:
Eller du kan velge kommunens hjemmetjeneste.
Sammen med vedtaksbrevet får du informasjon om leverandørene, og du får vite hvor lang tid du har før du må svare.
Dersom du ikke foretar deg noe, vil du automatisk få hjelp av kommunens hjemmetjeneste.
Du kan velge blant disse firmaene som er godkjente utførere av ditt BPA- vedtak.
Kristiansand kommune BPA-tjenesten
Telefon 38 00 73 35
Dersom du ikke foretar deg noe innen 2 uker fra vedtaksdato, vil du automatisk få hjelp av kommunens BPA-tjeneste.
Du kan be om bytte når du vil. Det er tre måneders oppsigelsestid. Du må da fylle ut et bytteskjema. (se nedenfor)
Skjemaet fylles ut ved hjelp av Bank-Id av deg som vedtakseier eller av verge, eller annen med fullmakt på vegne av deg.
Du kan be om bytte når du vil. Det gjør du ved å velge leverandør i bytteskjemaet nedenfor.
Bytteskjema - papirversjon for praktisk bistand
Du kan henvende deg til innbyggertorg for å få papirversjon av bytteskjemaet for brukerstyrt personlig assistanse og for praktisk bistand.
Praktisk bistand: Det kan ta om lag en måned fra du melder fra om bytte til du får en ny leverandør.
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA): Det er 3 måneders oppsigelsestid og det vil derfor ta minimum 3 måneder fra melding om bytte til du får en ny leverandør.
Tlf: 38 07 50 00