Om modellen

Nye mønstre er en ny modell for koordinering av tjenester til familier med vedvarende lavinntekt, hvor barns og voksnes behov ses i sammenheng.

Målet er å bryte mønsteret hvor utfordringer knyttet til barnefattigdom videreføres mellom generasjoner.

Koordinere innsatsen rundt familien

Familiekoordinator er én kontaktperson inn til hjelpeapparatet. De skal sikre rett hjelp til rett tid, til både barn og voksne i deltakerfamiliene. Familiekoordinator organiserer innsatsen rundt hele familien, og skal se hele familiens behov under ett.

Sammen lager familien og familiekoordinatoren «Familiens plan», en plan for hvordan man skal jobbe og hvordan målene til familien skal nås. Målene kan dreie seg om arbeid, økonomi, bolig, fritid og helse.

Familiekoordinatoren gir tett oppfølging og er tilgjengelig for familiene over tid. Familier som deltar, får tilbud om oppfølging fra familiekoordinator i fem år.

3 Relasjoner - komplett.png

Bakgrunn

Det er tydelige sammenhenger mellom økonomiske ressurser i familien og barn og unges helse og livskvalitet. Foreldrenes utdanningsnivå, inntektsnivå, helse og bruk av offentlige støtteordninger overføres mellom generasjoner.

Familiene opplever ikke ett problem, men flere samtidig

Tjenester til barn og familier med dårlig økonomi og utfordrende livssituasjoner er sjeldent integrerte og koordinerte, de fokuserer ofte på enkeltproblemer eller kun på enkeltmedlemmer i familien. Nye Mønstre-modellen tar utgangspunkt i at disse utfordringene må sees i sammenheng; samarbeid og samordning om løsninger blir stadig viktigere.

Tjenester til barn og familier med dårlig økonomi og utfordrende livssituasjoner er sjeldent integrerte og koordinerte, de fokuserer ofte på enkeltproblemer eller kun på enkeltmedlemmer i familien (Fløtten, 2014). Nye Mønstre-modellen tar utgangspunkt i at disse utfordringene må sees i sammenheng; samarbeid og samordning om løsninger blir stadig viktigere.

Samarbeid er nøkkelen

Familiekoordinator hjelper familien med å finne løsninger på de utfordringene de har, og koble på riktig instans som kan bistå.

Det vil være ulike samarbeidspartnere som kan være aktuelle å samarbeide med for voksne og barn, for eksempel:

  • Barnehage og skole
  • Barneverntjeneste
  • Flyktningetjeneste
  • Tverrfaglig ressurs
  • Idrettslag og fritidsorganisasjoner
  • Fastlege/helsetjenester
  • Kommunens oppfølgingstjeneste eller boligavdeling
  • NAV
  • Frivillige organisasjoner


"Familiene signaliserer frustrasjon og maktesløshet fordi ingen ser hele utfordringsbildet til familien" (Ask & Sagatun, 2014). Bedre tjenester for barn, unge og dere foreldre: Et utviklings- og følgeforskningsprosjekt som utføres i samarbeid mellom NAV-kontoret, barnevernet og Universitetet i Agder. In (pp. s. 137-161). Fagbokforl.)

Målgruppe

Målgruppen for Nye Mønstre er barnefamilier som strever med vedvarende lav inntekt og sammensatte utfordringer, som har behov for hjelpetjenester over tid.

Familiene rekrutteres gjennom NAV, helsetjeneste, oppfølgingstjeneste, barneverntjeneste, skole, barnehage eller helsestasjon.

Resultatmål

Grafikk med resultatmål

  • Barn, unge og foreldre i deltakerfamiliene opplever bedre psykisk helse og livskvalitet.
  • Antall barn og unge i prosjektet som vokser opp i boliger som er trangbodde eller har dårlig standard er redusert. Barna bor i et stabilt miljø over tid.
  •  Barn deltar i fritidsaktiviteter og sosiale sammenhenger med andre jevnaldrende.
  • Barnas skoleprestasjoner bedres.
  • Foreldrene er i arbeid eller arbeidsrettet aktivitet.
  • Familiens økonomiske situasjon er oversiktlig, forutsigbar og håndterbar.