I Kristiansand kommune er det området Forvaltning og koordinering som er koordinerende enhet. Koordinerende enhet skal legge til rette for god samhandling og sikre koordinerte tjenester til de som trenger det.
Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tjenestetilbud. Dette omfatter både samhandling internt i kommunen, med fastleger, andre sektorer og spesialisthelsetjenesten.
Enheten har overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og koordinator, samt barnekoordinator. Gjennom koordinerende enhet har kommunen et fast kontaktpunkt for tverrfaglig samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen.
Oppgaver for koordinerende enhet
Sentrale oppgaver for koordinerende enhet er:
- Legge til rette for brukermedvirkning
- Ha oversikt over tilbud innen habilitering og rehabilitering
- Overordnet ansvar for individuell plan, koordinator og barnekoordinator.
- Motta meldinger om behov for individuell plan og koordinator.
- Utarbeide rutiner for arbeidet med individuell plan og koordinator.
- Oppnevning av koordinator.
- Kompetanseheving om individuell plan og koordinator.
- Opplæring og veiledning av koordinatorer og barnekoordinator.
- Bidra til samarbeid på tvers av fagområder, nivåer og sektorer
- Ivareta familieperspektivet
- Sikre informasjon til befolkningen og samarbeidspartnere
- Motta interne meldinger om mulig behov for habilitering og rehabilitering
Les mer om sentrale oppgaver for koordinerende enhet her
Informasjon om koordinator og individuell plan
Informasjonsvideo om Individuell Plan fra Helsedirektoratet
Brosjyre "Ditt liv, din plan" fra Helsedirektoratet (på flere språk)