Det er flere lovverk som skal sikre et godt fysisk og psykososialt miljø i barnehager og skoler:
Det fysiske miljøet
Krav til det fysiske miljøet i barnehager og skoler reguleres i hovedsak etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.
Det psykososiale miljøet
Krav til det psykososiale miljøet i barnehager og skoler reguleres etter barnehageloven og opplæringslova.
Kommunen har ansvar for godkjenning og tilsyn med forhold som kan påvirke helse, miljø og sikkerhet for barn og elever i barnehager og skoler etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. I Kristiansand kommune er denne oppgaven plassert hos avdeling Miljørettet helsevern.
Mer informasjon om godkjenning av barnehager og skoler.
Forskriften har som formål å bidra til at miljøet i barnehager, grunnskoler og videregående skoler fremmer barns og elevers helse, trivsel, lek og læring, samt at sykdom, skade og alvorlige hendelser forebygges. Forskriften gjelder også for SFO og leksehjelpordninger i regi av skolen. Forskriften inneholder bl.a. bestemmelser om beliggenhet, inneklima, lys- og lydforhold, utforming og innredning av inne- og uteområder, måltider og spisetid, rengjøring og avfallshåndtering, vedlikeholdsplaner, sikkerhet og beredskap, smittevern og sanitære anlegg. Kravene i forskriften gjelder både ved planlegging, bygging, tilrettelegging og drift av skolen eller barnehagen.
Veiledningen til forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger utdyper kravene som er satt i forskriften.
Miljørettet helsevern utfører saksbehandling i enkeltsaker som gjelder barn og elevers fysiske miljø på bakgrunn av bekymringsmeldinger eller henvendelser. Dette kan være meldinger fra ledelse eller verneombud i skoler og barnehager, fra elevråd og enkeltelever eller foreldre, for eksempel fra FAU. Saker som dreier seg om barnas/elevenes fysiske miljø skal først tas opp med barnehagen/skolens ledelse før Miljørettet helsevern bringes inn i saken. Det er imidlertid også mulig å kontakte Miljørettet helsevern som tilsynsmyndighet direkte for å søke råd og veiledning. Du finner kontaktinfo til Miljørettet helsevern nederst på siden.
Kristiansand kommune er også lokal barnehagemyndighet og skal påse at barnehagene i kommunen drives i samsvar med barnehageloven. Som foresatt til barn i barnehage kan du også kontakte barnehagemyndigheten i kommunen dersom du ønsker å klage på barnehagen barnet ditt går i.
Statsforvalteren har ansvar for å følge opp klager på elevenes skolemiljø etter opplæringslova.
Det finnes også andre instanser som kan bistå i saker knyttet til miljøet i barnehager og skoler:
Elevombudet i Kristiansand
Oppvekstombudet i Agder
Barnehager og skoler skal informere barn, elever og foresatte om hvilke krav som stilles til det fysiske miljøet i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Det skal også informeres om muligheten barn, elever og foresatte har til å henvende seg til kommunen ved Miljørettet helsevern dersom de mener at forskriftens krav ikke følges, og at forholdet ikke følges opp av barnehagen eller skolen innen rimelig tid.
Barnehager og skoler skal gi relevant informasjon til barn, elever og foresatte om forhold ved barnehagen eller skolen som kan ha negativ innvirkning på barnas og elevenes helse. Virksomheten skal også på eget initiativ gi informasjon til Miljørettet helsevern (tilsynsmyndigheten) dersom det oppstår forhold som åpenbart kan ha negativ innvirkning på barnas eller elevenes helse. Forholdet må være av en viss alvorlighetsgrad og/eller dreie seg om risikoforhold som varer over tid. Den enkelte barnehage eller skole må ha rutiner for hvilke forhold dette kan gjelde. Under står det noen eksempler på når barnehagen eller skolen skal gi melding til avdeling Miljørettet helsevern:
Alvorlige skader eller hendelser som barn har vært utsatt for
Dette kan være ulykker eller hendelser som oppstår pga. fysiske forhold i barnehagen eller skolen, på tur, eller pga. brudd på rutiner som barnehagen eller skolen har.
Hensikten er å fange opp forhold som har stort skadepotensiale og/eller høy gjentakelsesfare. Det er derfor ikke behov for å melde om "vanlige" uhell, for eksempel skade eller brudd som har skjedd etter fall på flatmark eller hopp fra lav høyde.
Fysiske forhold som varer over tid og som kan ha negativ innvirkning på barnas helse
Dette kan f.eks. være store vannlekkasjer, omfattende oppussingsarbeid, vedvarende problemer med inneklima/ventilasjon, mangelfullt vedlikehold eller risikofaktorer i utemiljøet. Slike forhold skal virksomheten først forsøke å løse i samarbeid med eier av virksomheten og byggeier. Det skal varsles dersom problemene ikke løses innen rimelig tid.
Eksterne forhold som barnehagen og skolen selv ikke er ansvarlig for
Dette kan f.eks. være støyende eller støvende anleggsarbeider på nabotomten, eller forhold i nærområdet som kan være en sikkerhetsrisiko for elever. Slike forhold skal virksomheten først ta opp med den som forårsaker forholdet for å få gjennomført tiltak som kan redusere den negative innvirkningen på barnas helse.
Hvordan melde fra
Melding med beskrivelse av forholdet kan sendes til post.mhv@kristiansand.kommune.no.
Informasjon underlagt taushetsplikt skal ikke sendes på e-post. I slike tilfeller kan meldingen sendes digitalt via sikker post.
Hvorfor skal det meldes?
Informasjonsplikten er et krav i § 17 i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.
- Miljørettet helsevern vil kunne gi råd og veiledning og bistå virksomheten i situasjonen som har oppstått.
- Miljørettet helsevern vil vurdere om forholdet er så alvorlig at det er grunnlag for å kreve at forholdet blir rettet etter folkehelseloven.
I skoler og barnehager er det krav til internkontrollsystem. Det betyr at virksomhetene til enhver tid skal kunne dokumentere at regelverk etterleves på en systematisk måte.
Det systematiske arbeidet med barnas og elevenes miljø skal være et kontinuerlig arbeid som revideres løpende, og ikke kun være en «perm i hylla». Internkontrollsystemet skal tilpasses virksomhetens størrelse og driftsform. Det skal kunne gjøres tilgjengelig for tilsynsmyndigheten og for f.eks. elevrådet og foreldrerådet på forespørsel.
Trygt og godt barnehagemiljø i Kristiansand
Dagros - en enkel risiko og sårbarhetsanalyse
Faktaark om risikovurderinger i barnehager og skoler - Trondheim kommune
Planter og forgiftninger - Folkehelseinstituttet
Smittevern i barnehage og skole - Folkehelseinstituttet
Mal for rutine for håndtering av blodsøl for barnehager og skoler
Radon i skoler og barnehager - Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet
Inneklima i skoler og barnehager. Helsemessig betydning for barn og unge - FHI
Anbefalte faglige normer for inneklima - FHI
Solbeskyttelse i skoler og barnehager - DSA
Hvordan skape gode skyggesteder og beskytte mot sola?
Solsmart barnehage - Kreftforeningen
Veiledning om trygg mat i barnehager - Mattilsynet
Mat og måltider i skolen - Helsedirektoratet
Mat og måltider i barnehagen - Helsedirektoratet
Matallergi i barnehager og skoler - Helsedirektoratet
Universell utforming av barnehage- og skolebygg - UDir
Uteområder i barnehager og skoler – hvordan skape kvalitet i utformingen?
Kulde og barn - råd og anbefalinger
Henry - Førstehjelp for barn - Røde Kors
Sammen redder vi liv - Nasjonal førstehjelpsopplæring for grunnskolen- LHL
Skadedyrbekjempelse i barnehager og skoler - FHI
Design for mangfold- Universell utforming i skoler og barnehager
Informasjon underlagt taushetsplikt skal ikke sendes på e-post. I slike tilfeller kan meldingen sendes digitalt via sikker post.
Postadresse:
Kristiansand kommune
Miljørettet helsevern
Postboks 4
4685 Nodeland
Besøksadresse: Rådhuskvartalet, Rådhusgata 18, Kristiansand
Vi minner om at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige. Det innebærer at andre kan få innsyn i henvendelsen din og kommunens svar.