Hjelp for barns skyld

Dersom dine barn er i en vanskelig livssituasjon som følge av sykdom i familien, kan du søke om hjelp for barns skyld.

KORT FORTALT

Det kan oppleves vanskelig for barn når far, mor, søsken eller annen omsorgsperson er innlagt på sykehus, eller er fysisk eller psykisk syk, og bor hjemme. Det er da mulig å søke bistand fra kommunen. Målet er at barna skal belastes minst mulig. 

Foto: Erlend Berge

Om hjelp for barns skyld
  • Hjelpen tildeles når det er behov for midlertidig hjelp i hjemmet for å ivareta god nok omsorg for barna
  • Hjelpen i hjemmet vurderes å være et psykososialt forebyggende tiltak
  • Hjelpen kan komme i tillegg til lovpålagte tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven eller barnevernsloven
  • Hjelpen tildeles på grunnlag av en tverrfaglig vurdering, hvor helsesykepleier, representant fra barnevernet og Forvaltning og koordinering er med
  • Hjelpen gis til familier som bor i Kristiansand kommune
  • Tilbudet er ikke lovpålagt
  • Hjelpen er kortvarig
Hvordan søker jeg på tilbudet?

Du søker på eget søknadsskjema som sendes til Kristiansand kommune, Forvaltning og koordinering, Postboks 4, 4685 Nodeland.

Du kan også kontakte Innbyggertorg for å få hjelp til å søke. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Link til søknadsskjema

Forvaltning og koordinering behandler søknaden og fatter vedtak.

Hvem står for hjelpen? 

Hjemmesykepleien i de ulike avdelingene står for hjelpen hos familiene.

Det er 15 avdelinger i kommunen, der hver avdeling har ansvar for et geografisk område. 

Hvor mye koster tilbudet? 

Dersom hjelpen gis som hjemmehjelp, vil det bli krevd egenbetaling etter gjeldende regler.

Betalingssatser 2020 (link)

Hva gjør jeg hvis jeg ikke forstår eller ønsker å klage på vedtaket?  

Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket.

Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du klage. Dette gjelder både dersom du er uenig i omfanget av vedtaket, eller hvis du har fått avslag på søknaden. 

Kommunen ved Innbyggertorg kan gi veiledning i hvordan du kan klage.

Klageinstans for vedtak på denne tjenesten er Kommunens klagenemd for ikke lovpålagte tjenster.

Klageskjema (pdf)

Klageskjema (word)

Klagen sendes Forvaltning og koordinering som behandler klagen administrativt. Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen videre til kommunens klagenemd for ikke lovpålagte tjenester.

KONTAKT