Familierådsmøtet består av tre deler.
I del 1 får familie og nettverk informasjon fra offentlige hjelpere. Informasjonen er ment å gi et godt utgangspunkt slik at dere sammen kan finne frem til gode løsninger og svare på spørsmålene.
I del 2 jobber familien og nettverket uten representanter fra det offentlige. Her skal dere diskutere spørsmålene til familierådet og lage en handlingsplan.
I del 3 gjennomgås planen som er laget, sammen med familierådskoordinator.
Rollene som ordstyrer, referent og barnet/ungdommen sin støtteperson er viktige for at møtet skal bli så bra som mulig for alle deltakere.
Referent har ansvaret for utformingen av handlingsplanen, og at den blir forståelig for alle som skal lese den.
Som referent skal du ikke skrive ned alt som blir sagt. Du skal kun skrive ned det dere blir enige om. Drøft med rådet om du blir usikker på hvordan du skal formulere planen. Du får utdelt en mal for handlingsplan. Handlingsplanen endres ikke etter møtet.
Handlingsplanen er et viktig dokument for familien etter familierådet, og skal evalueres i oppfølgende familierådsmøte. Handlingsplanen sendes ut til alle deltakerne. Du som referent leser opp planen når familierådskoordinator kommer inn igjen på møtet i del 3.