Svarttjønnheia – nytt fortau

Nytt fortau Svarttjønnheia

• Startdato: November 2022
  • Antatt sluttdato: Sommeren 2024
  • Arbeid som skal gjøres: Nytt fortau fra fylkesvei 303/Kuliaveien inn 850 meter i Svarttjønnheia.
  • Estimert kostnad:  23,5 millioner kroner
  • Antall løpementer vei: 850 meter
  • Entreprenør: Ingeniørvesenet

Dagens trafikksituasjon i Svarttjønnheia skal utbedres til fordel for myke trafikanter.

Kristiansand kommune startet prosjektering av fortauet i 2022 og gikk i dialog med berørte grunneiere. Kommunen er per oktober 2023 godt på vei med bygging av nytt fortau i Svarttjønnheia. Vi prøver å få ferdig så mye som mulig av fortauet før vi stenger ned anlegget for vinteren. Vi antar at det i vinter blir brøyting av både vei og fortau.

Det skal bygges 850 meter fortau fra FV303 og inn Svarttjønnheia. Fortauet blir 2,5 meter bredt. Fortauet vil bli brøytet og strødd/saltet på vinterstid.

Oppdatering våren 2024:
Etter en av de lengre vintrene vi har hatt, vil prosjektet ta noe lengre tid enn planlagt. Estimert ferdigstillelse er i løpet av sommeren 2024. Vi kommer nå til å ha kontinuerlig drift på området til vi er ferdige. Når kommunen er ferdige med å utbedre trafikksituasjonen, vil kommunen ved Parkvesenet ta over riggområdet og starte arbeidet med å bygge ut parkområdet som ligger midt i bakken.

Dagens vei i Svarttjønnheia

Svarttjønnheia slik den framstår i dag.

Illustrasjon av planlagt vei og fortau

Illustrasjon av planlagt nytt fortau og vei.

Bygging pågår høsten 2023. Foto: Kristiansand kommune