Knuden kulturskole

I 2016 ble det arrangert en åpen internasjonal arkitektkonkurranse om nytt kunstmuseum og kulturskole i Kulturkvartalet på Silokaia i Kristiansand, mellom Kilden og Kanalbyen.

FERDIG PROSJEKT

• Adresse: Sjølystveien
  • Startdato: mai 2020
  • Estimert sluttdato: mars 2022
  • Kostnadsramme: 339 millioner kroner
  • Antall kvadratmeter: 5471
  • Arkitekt: Mestres Wåge architects, Barcelona
  • Entreprenør: Kruse Smith

Knuden illustrasjon

Vi bygger ny kulturskole på Silokaia

Vinneren av arkitektkonkurransen, Mestres Wåge architects fra Barcelona, ble engasjert som arkitekt for Knuden kulturskole.

Etter en samhandlingsfase med totalentreprenør Kruse Smith, startet byggingen i mai 2020.

Den nye kulturskolen skal erstatte undervisningen på Musikkens hus og Samsen, og vil få arealer for visuell kunst, musikk, dans og teater.

Kulturskolen bygges etter passivhusstandarden og skal oppnå en reduksjon i klimagassutslipp på minimum 25 % for energibruk i drift og produksjon av materialer.

Knuden kulturskole

Fotograf: Kjell Inge Søreide