Rådhusgata

De kommunale rørene for vann og avløp i Rådhusgata er i dårlig forfatning, og vil nå bli skiftet ut.

PÅGÅENDE PROSJEKT

• Anleggsområde: Rådhusgata fra Elvegata til Festningsgata med kryss
  • Startdato: August 2024
  • Estimert sluttdato: Sommeren 2025

Arbeidet vil medføre graving i gate og fortau i området, og det må forventes ulemper i form av støy og vanskelige kjøreforhold. Arbeidene vil begynne i krysset mot Elvegata, og vi jobber oss oppover mot Festningsgata.

Vi forventer 2-4 måneders varighet på hvert kvartal. Det må påregnes at kvartalene det jobbes i blir helt stengt for trafikk, men det legges til rette for at huseiere og brukere kan komme seg til og fra eiendommer som blir berørt.

Parkeringsplasser på gateplan blir berørt, så det oppfordres til å finne alternative plasser i området. Det brede gang- og sykkelfeltet vil bli forsøkt holdt åpent så mye som mulig gjennom anleggsperioden.

Løpende informasjon:

Graving i Elvegata mot Tollbodgata

Prosjektet har blitt utvidet med utskifting av vannledning i Elvegata ned til Tollbodgata. Gata blir stengt for all biltrafikk, mens fortauene kan benyttes. Gangfelt i krysset Tollbodgata blir lagt om og ledet mellom byggegjerder. Fra uke 37 vil det bli satt opp sikringer og gjerder ut mot krysset i Tollbodgata. Vi forventer at arbeidene i dette krysset vil vare en måneds tid. Se også bilde av skiltplanen for krysset.

Detaljer krysset Elvegata x Tollbodgata

Redusert framkommelighet Rådhusgata-Elvegata.

Fra uke 36 har vi et ekstra stort hull i forbindelse med tilkobling til eksisterende rørender. Dette medfører ganske trang passasje i GS-vei. Vi forventer å kunne utvide til mer normal fortausbredde til uke 40.

Fra mandag 12. august blir Rådhusgata stengt for trafikk fra krysset i Elvegata og fram til Kronprinsens gate. Gateparkering utgår, men kjøring til eiendommer tillates. Fortau på nordsiden vil holdes åpent for gang- og sykkeltrafikk men med noe redusert bredde. Se også bilde av skiltplan under.

Oversiktskart:

Graveområde Rådhusgata

Informasjonsmøte 20/06-2024:

Det ble avholdt et informasjonsmøte i forkant av arbeidet den 20. juni kl. 18.30. Presentasjonen i PDf-format ligger tilgjengelig her.

Dersom det ønskes ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:

Prosjektleder Ola Johannes Dehli Østtveit
E-post: ola.osttveit@kristiansand.kommune.no