Kollektivtrafikken i byområdene bidrar til å sikre funksjonsdyktige byer og samfunn. Et godt kollektivtilbud kan bidra til bærekraftig utvikling, nullvekst i personbiltrafikken, og bedre fremkommelighet gjennom Kvadraturen. Bussen skal være konkurransedyktig med bilen, bidra til å redusere kø og sikre et mer attraktivt bymiljø. Hensyn til byliv, handel, kvaliteter i gatene er også viktig for byens mange brukere.
Prosjektet Buss i sentrum følger opp overordnede føringer og mål om bærekraftig utvikling, nullvekst i personbiltrafikken, og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken gjennom Kvadraturen. Samtidig belyser arbeidet viktige hensyn som byliv, handel, kvaliteter i gatebildet for byens mange brukere. Rapporten beskriver konsekvenser dersom busstraseen flyttes, og hvilke prinsipper som må legges til grunn.
To alternativer vurderes i rapporten: alternativ 0 som er dagens situasjon med enkle forbedringer og alternativ 5 som er en omlegging av østgående busstrafikk til Dronningens gate, og enveiskjøring for buss og bil i kollektivgatene. Bystyret vedtok i november 2021 at østgående busstrafikk skal legges om til Dronningens gate (alternativ 5 i rapporten). Vedtaket inneholder flere prinsipper for videre arbeid med Buss i sentrum.
Klikk på bildet for større versjon.
Alternativ 5 til venstre med vestgående busstrafikk i Tollbodgata og østgående busstrafikk i Dronningens gate er vedtatt i bystyret. Alternativ 0 til høyre med dagens trasé og holdeplasser ble vurdert i rapporten. Ingen av alternativene tar stilling til kjøremønster på Lundsbrua.
Rapporten berører ulike sentrale temaer og hvordan alternativene forholder seg til disse:
• Fremføring av kollektivtrafikken
• Næringsliv og handel
• Bylogistikk
• Byutvikling og gateliv
• Trafikkavvikling
Vurdering av de ulike temaer peker på utfordringer og mulige løsninger for begge alternativer. Fremkommelighetsutfordringene ved dagens situasjon og i alternativ 0 løses ikke like bra som ved omlegging av østgående busstrasé til Dronningens gate.
Alternativ 5 gir en bedre prioritering av kollektivtrafikken. Den øker bussens fremkommelighet og ruster kollektivtilbudet til å ta imot passasjerveksten som forventes frem mot 2030. Det er det beste alternativet for å legge til rette for fremtidig utvikling.
Spørsmål kan rettes til prosjektleder Christina Rasmussen eller enhetsleder Jan Erik Lindjord, telefon 38 07 50 00.