Buss i sentrum

KORT FORTALT

  • Buss i sentrum vurderer hvilke busstraséer gjennom Kvadraturen som er til størst fordel for bussen og byen.
  • Rapporten "Vurdering av omlegging av busstraseen gjennom Kvadraturen" viser to alternativer: alternativ 0 som er dagens trasé og alternativ 5 som er ny trasé.
  • Rapporten Vurdering av omlegging av busstraseen gjennom Kvadraturen viser to alternativer: alternativ 0, som er dagens trasé og alternativ 5, som er ny trasé
  • Bystyret vedtok i november 2021 at østgående busstrafikk skal legges om til Dronningens gate (alternativ 5 i rapporten). Vedtaket inneholder flere prinsipper for videre arbeid med Buss i sentrum.
  • Plan og bygg har satt i gang arbeid med reguleringsplan for bussgatene.

Kollektivtrafikken i byområdene bidrar til å sikre funksjonsdyktige byer og samfunn. Et godt kollektivtilbud kan bidra til bærekraftig utvikling, nullvekst i personbiltrafikken, og bedre fremkommelighet gjennom Kvadraturen. Bussen skal være konkurransedyktig med bilen, bidra til å redusere kø og sikre et mer attraktivt bymiljø. Hensyn til byliv, handel, kvaliteter i gatene er også viktig for byens mange brukere.

Prosjektet Buss i sentrum følger opp overordnede føringer og mål om bærekraftig utvikling, nullvekst i personbiltrafikken, og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken gjennom Kvadraturen. Samtidig belyser arbeidet viktige hensyn som byliv, handel, kvaliteter i gatebildet for byens mange brukere.  Rapporten beskriver konsekvenser dersom busstraseen flyttes, og hvilke prinsipper som må legges til grunn.

To alternativer vurderes i rapporten: alternativ 0 som er dagens situasjon med enkle forbedringer og alternativ 5 som er en omlegging av østgående busstrafikk til Dronningens gate, og enveiskjøring for buss og bil i kollektivgatene. Bystyret vedtok i november 2021 at østgående busstrafikk skal legges om til Dronningens gate (alternativ 5 i rapporten). Vedtaket inneholder flere prinsipper for videre arbeid med Buss i sentrum. 

Klikk på bildet for større versjon.

Buss i Kristiansand sentrum.jpg

Alternativ 5 til venstre med vestgående busstrafikk i Tollbodgata og østgående busstrafikk i Dronningens gate er vedtatt i bystyret. Alternativ 0 til høyre med dagens trasé og holdeplasser ble vurdert i rapporten. Ingen av alternativene tar stilling til kjøremønster på Lundsbrua.

Rapporten berører ulike sentrale temaer og hvordan alternativene forholder seg til disse:
• Fremføring av kollektivtrafikken
• Næringsliv og handel
• Bylogistikk
• Byutvikling og gateliv
• Trafikkavvikling

Vurdering av de ulike temaer peker på utfordringer og mulige løsninger for begge alternativer. Fremkommelighetsutfordringene ved dagens situasjon og i alternativ 0 løses ikke like bra som ved omlegging av østgående busstrasé til Dronningens gate.

Alternativ 5 gir en bedre prioritering av kollektivtrafikken. Den øker bussens fremkommelighet og ruster kollektivtilbudet til å ta imot passasjerveksten som forventes frem mot 2030. Det er det beste alternativet for å legge til rette for fremtidig utvikling.

Les endelig rapport her

Dokumenter til sluttbehandling

Kontaktpersoner

Spørsmål kan rettes til prosjektleder Christina Rasmussen eller enhetsleder Jan Erik Lindjord, telefon 38 07 50 00.