Trenger du veiledning?

Kort fortalt

Byggesak gir veiledning innen vårt fagområde. Har du spørsmål om din byggesak kan du kontakte saksbehandler direkte. Vi er ellers tilgjengelige for våre innbyggere på følgende måte:  

Byggesak har stengt

Byggesak har stengt for veiledningsmøter fra og med mandag 23.12.2024 til og med onsdag 01.01.2025, samt begrenset kapasitet i romjula på telefon og e-post. Fredag 27.12.2024 er avdelingen stengt. Vi beklager de ulemper dette måtte medføre.

Veiledningsmøte

Vi i byggesaksenheten tilbyr et gratis veiledningsmøte på 15 minutter om generelle byggesaksspørsmål. Du kan velge mellom digitalt møte på Teams eller møte som finner sted i Rådhuskvartalet (Rådhusgata 18). Ta heisen opp til etasje 3A og vent på oss der.

På møtet kan vi gi veiledning i hvor man finner informasjon om regelverket, kart, planer og søknadsskjema.  
Vi vurderer ikke konkrete byggesaker eller konkrete løsninger, og veiledningen er begrenset til den informasjonen du finner på våre nettsider.  

Vi kan dessverre ikke hjelpe med: 

  • Å vurdere et konkret byggeprosjekt
  • Å vurdere om byggetiltaket kan godkjennes 
  • Å fylle ut søknadsskjemaer eller kontrollere søknaden din 
  • Å vurdere om dokumentasjonen er god nok for å få behandlet saken 
  • Å vurdere en sak som er til behandling hos en annen saksbehandler 
  • Å bistå i spørsmål om kommunale bygg, avkjørsel/vei eller vann- og avløp

Bestille et veiledningsmøte 

Bruk lenken i e-posten du får hvis det blir behov for å endre eller avbestille timen. 

Forhåndskonferanse

Dersom du ønsker en mer detaljert avklaring om planer og bestemmelser for din eiendom, og rammene for videre saksbehandling, kan du

Bestille en forhåndskonferanse

Behandling av personopplysninger

Dette er en gebyrbelagt tjeneste. Ytterligere informasjon om forhåndskonferanse kan du finne på våre nettsider.

Generelle spørsmål

Hvis du fremdeles har spørsmål etter å la lest vedtatte planer og informasjon på våre nettsider, kan du sende en henvendelse til

post.byggesak@kristiansand.kommune.no

Behandling av personopplysninger

Vi vurderer ikke konkrete byggesaker eller konkrete løsninger, og veiledningen er begrenset til den informasjonen du finner på våre nettsider.  Generelle e-posthenvendelser besvares fortløpende, men da innsendte søknader må prioriteres, kan det ta noe tid før vi kan svare på generelle spørsmål.

Sjekk våre nettsider

Vi anbefaler alltid å lese på kommunens nettsider før du kontakter oss.

Telefon 

38 07 50 00 (sentralbord)- Tastevalg 2, deretter tastevalg 1.