Når byggverket er ferdig, må du søke om ferdigattest. Tiltak kan ikke tas i bruk før kommunen har gitt ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. Vi kan ikke gi ferdigattest for byggesaker fra før 1998.
Midlertidig brukstillatelse betyr at du kan ta tiltaket i bruk, men at de siste manglene må gjennomføres innen en frist kommunen setter for at du skal kunne få ferdigattest.
Her finner du søknadsskjema for midlertidig brukstillatelse (ekstern lenke)
Hvis du skal ferdigmelde et tiltak som er unntatt søknadsplikt skal du melde dette til kommunen slik at tiltaket kommer med på kartet. Husk å legge ved et situasjonskart med tiltaket inntegnet og målsatt.
Melding om ikke søknadspliktige tiltak til matrikkel (skjema)
Har byggverket fått ferdigattest, finner du den i kommunens byggesaksarkiv.
Du kan sende en e-post til post.byutvikling@kristiansand.kommune.no om du har spørsmål om ferdigattest.
Oppgi adresse eller gårds- og bruksnummer til den eiendommen det gjelder, gjerne også saksnummer dersom det er kjent.
Bygg med royalbehandlet kledning kan få brukstillatelse og ferdigattest.
Kristiansand kommune kan innvilge midlertidig brukstillatelse med grunnlag i innsendt notat og erklæring om ansvar for funksjonen Pro brann/vurdering av personsikkerhet, og etter vurdering av bygningstype og mulighet for rømning direkte til terreng, jf. veilederen til Direktoratet.
Det foreligger nå et prosjekteringsverktøy for søknad om ferdigattest for visse boligtyper. Dette gjelder kun for eneboliger, eneboliger i kjede, og rekkehus i risikoklasse 4 og brannklasse 1.
Prosjekteringsverktøyet heter Branntrygg
Ytterligere betingelser som skal følges, kan du finne på nettsiden for Sintef.no
Nyttig lenke/ytterliggere informasjon:
Dersom ett eller flere foretak har gått konkurs, må nytt foretak erklære ansvar når det skal ta over. Grensesnitt mellom tidligere og nytt foretak må beskrives, slik at det klart fremgår hvor det nye foretaket overtar ansvar. Revidert gjennomføringsplan må innsendes. Ytterligere informasjon fremkommer av Byggesaksforskriften med veiledning (SAK10) § 12-6 (ekstern lenke).
En ferdigattest utstedt for gamle saker gir absolutt ingen garanti for at bygget ikke har feil eller mangler. Det er også vanskelig og tidskrevende å verifisere om bygget er oppført i henhold til tillatelse og regelverket. Det ble derfor i siste lovendring, gitt en bestemmelse om at ferdigattest ikke skal utstedes i disse sakene. Det vil si at kommunen skal henlegge gamle saker som ikke er avsluttet med ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse og avvise henvendelser om ferdigattest i slike saker, jf. plan- og bygningsloven (pbl.) § 21-10 5. ledd.
Meldingssaker: En del mindre tiltak som eksempel garasjer, uthus og mindre tilbygg ble behandlet som meldingssaker (86a-tiltak). I disse sakene skal det ikke gis midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
Kommunen plikter etter søknad å utstede ferdigattest for disse sakene, med noen unntak, jf. SAK10 (saksbehandlingsforskriften § 8-1 1.ledd. Kommunen skal utstede ferdigattest innen 3 uker, forutsatt at korrekt dokumentasjon er innsendt. Dersom kommunen oversitter fristen kan bygget lovlig tas i bruk, men det betyr ikke at ferdigattest anses som gitt. Kommunens arbeid med utstedelse av ferdigattest i eldre saker gebyrlegges når det er gått mer enn 5 år etter at bygget ble tatt i bruk. En rammetillatelse faller bort etter 3 år. Er arbeidet ikke igangsatt (og igangsettingstillatelse gitt der dette er påkrevd innen fristen, må det søkes på nytt etter dagens regelverk.