Åtte nye lynladere ved rutebilstasjonen

Nå kan forflytingshemmede enklere benytte seg av elbilladerne ved rutebilstasjonen i Kristiansand, og ladingen går raskere enn før.

Freddy Ulvseth med betalingskortet ved laderen

Regionleder i Norges Handikapforbund Agder Freddy Ulvseth er generelt godt fornøyd med den nye ladestasjonen ved Rutebilstasjonen, og litt ekstra fornøyd med at det snart er mulig å bruke betalingskort.

– Ladetilbudet her var ikke tilgjengelig for folk i rullestol før. Det var høyt opp, du kom ikke inntil, så det var helt umulig å bruke. Dette er gull i forhold, det er kjempebra, sier Freddy Ulvseth.

Regionlederen i Norges Handikapforbund Agder har nettopp koblet ladekabelen til sin egen bil, og ser til sin tilfredshet at Parkeringsenheten har fulgt opp mange av hans forslag til praktiske løsninger.

– Den er enkel å bruke, jeg kommer til, og snart kan vi bruke betalingskort også, så da er det sånn det skal være. Et prakteksemplar av en ladestasjon, vil jeg si, skryter Ulvseth.

Han tror det nye ladetilbudet vil bidra til mindre skepsis blant forflytningshemmede mot å ta i bruk elektriske biler.

– Nå vet de at de også kan lade når de trenger det, sier han.

Freddy Ulvseth ved fortauskanten

Freddy Ulvseth setter pris på at det er lagd en asfaltrampe opp til fortauet rett ved den tilrettelagte ladestasjonen, slik at det er lett for rullestoler å komme opp på fortauet.

Inntil 200 kW

Laderen Ulvseth benytter er en av åtte nye hurtig-/lynladere etablert av kommunens parkeringsenhet med hjelp fra Parkvesenet, på parkeringsplassen mellom rutebilstasjonen og togstasjonen.

– Før sto det fire semihurtigladere på 22 kilowatt og to hurtigladere på 75 kilowatt her. Nå er de erstattet med åtte hurtig-/lynladere på 150 kilowatt hver. Disse kan også «booste» på inntil 200 kilowatt, avhengig av hvor mange biler som er tilkoblet anlegget, forklarer Øystein Smith, soneleder sentrum i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

Han har vært prosjektleder for nyanlegget med et budsjett på 3,5 millioner kroner, hvorav innkjøp av selve laderne (ladesatellitter, likeretter og fordelingsskap) utgjør omlag 2,5 millioner.

– Vi ligger an til å holde budsjettet, men det er gjort noen små endringer underveis som har en konsekvens for kostnaden, opplyser Smith.

Representanter for Agder Taxi og Kristiansand kommune foran noen av de nye lynladerne

Carl Fredrik Holst fra Agder Taxi, soneleder Øystein Smith i Ingeniørvesenet, Wibekke Syvertsen og Aina Brent fra Parkeringsenheten og teknikerne Espen Haaland og Terje Nielsen fra Parkeringsenheten foran halvparten av de nye hurtig-/lynladerne ved rutebilstasjonen og togstasjonen.

Økende behov

Bakgrunnen for nyanskaffelsen er et økende behov for hurtiglading i Kristiansand sentrum, samtidig som forflytningshemmede har hatt et ønske om og behov for lynladere med universell utforming. Drosjenæringen har også et økt behov for elbilladere.

– Samfunnet er i ferd med å bli elektrifisert. Nyetableringen av ladeområdet ved rutebilstasjonen er for å møte dagens og fremtidig behov for lading av elbiler, bekrefter Wibekke Syvertsen, parkeringssjef i Kristiansand kommune.

Hun påpeker at universell utforming er et lovkrav, som ikke var ivaretatt fra leverandørene i oppstarten av ladeetableringen for åtte år siden.

Agder Taxi-sjåfør Khaled lader taxien

– Veldig bra! Vi har snakket om at vi trenger flere ladestasjoner, for Agder Taxi har mange elbiler, og vi trenger mye strøm, sier Khaled, sjåfør i Agder Taxi, om de nye lynladerne ved Rutebilstasjonen og togstasjonen i Kristiansand.

Helelektrisk taxiflåte

I taxinæringen har elbilene forlengst gjort sitt inntog. Næringen har derfor behov for et godt ladetilbud.

– Lokasjonen vår ved Rutebilstasjonen er nabo til taxiholdeplassen og derfor gunstig, påpeker parkeringssjef Wibekke Syvertsen.

Hun får støtte av Carl Fredrik Holst, markeds- og kommunikasjonssjef i Agder Taxi.

– Det blir bare flere og flere nullutslippskjøretøy, så behovet øker for hver dag som går. Vi har krav til våre løyvehavere at hele flåten skal være utslippsfri fra og med juni i år, sier Holst.

Agder Taxi har selv tatt grep ved å bygge ut egne ladestasjoner og har planer om å bygge flere.

– Men vi trenger egentlig ladestasjoner overalt, så det er veldig bra at disse kommer nå, understreker markeds- og kommunikasjonssjefen.

Åtte nye lynladere, med togstasjonen i bakgrunnen

Slik ser den nye ladestasjonen ved Rutebilstasjonen og togstasjonen ut. Ladeplassen på hjørnet er ekstra bred, slik at det skal være enkelt for personer i rullestol å komme ut av og inn i bilen. Her er det også bygd en asfaltrampe opp til fortauet, slik at rullestolbrukere enkelt kan komme opp.

Fakta om elbillading

• Lynladeren gir lading på høyere effekt, det vil si raskere ladefart. I praksis betyr det at du får strømmen inn på elbilbatteriet raskere.
  • Hvor fort en elbil kan lade begrenses av hvor høy effekt den kan ta imot. En bil med 60 kWt batteri kan ta imot cirka dobbelt så høy ladefart som en bil med 30 kWt batteri.
  • Det er vanligvis dyrere å lade på en lynlader enn på en hurtiglader, fordi strømmen leveres raskere, noe som gir høyere drifts- og vedlikeholdskostnader på ladestasjonen.

Forskjellen på en normallader, hurtiglader og lynlader

• Normal lader: 3,6-22 kW. Estimert ladetid (80 %) 3-10 timer
  • Hurtiglader: 50-150 kW. Estimert ladetid (etter behov) 15-120 minutter