Har du fått et parkeringsgebyr eller en kontrollsanksjon du mener du ikke skulle hatt, eller mener du at bilen din er urettmessig tauet inn?
Da kan du klage.
Før du velger å klage må du gjøre deg kjent med hvorfor du har fått ileggelsen. Alle opplysninger står på den gule blanketten du har fått.
Se hvilke klagesaker som ofte fører fram og hvilke som ikke gjør det før du velger å klage.
Klager som ikke fører fram:
Hos Parkeringsklagenemnda finner du flere eksempler på saker det ikke nytter å klage på.
Klager som kan føre fram:
Klage må alltid gjøres skriftlig. Klagefrist er tre uker fra du fikk ileggelsen. Dersom du ønsker, kan du legge ved egne foto eller annen dokumentasjon i saken.
Registrer klagen din i vår kundeportal
Innkomne klager behandles fortløpende.
Du kan følge status i klagesaken din på vår kundeportal. Ha saksnummer og registreringsnummer klart ved oppslag.
Når saken er ferdig behandlet får du svar tilsendt via digital postkasse. Har du ikke digital postkasse, kommer svaret i posten.
Har du fått avslag på klage på et parkeringsgebyr hos oss, og er uenig i vedtaket, rettes eventuell videre klage til tingretten. Husk at betalingsfristen gjelder selv om du har klaget på et parkeringsgebyr.
Dersom du har fått avslag på klage på en kontrollsanksjon hos oss, og er uenig i vedtaket, har du muligheten til å klage til Parkeringsklagenemnda.
Parkeringsklagenemnda er et uavhengig tvisteløsningsorgan i saker som gjelder kontrollsanksjon eller fjerning av kjøretøy.
Nemnda består av en nøytral leder, en representant for bransjen og en fra Forbrukerrådet, som representerer forbrukersiden.
Se gjerne prinsippavgjørelser i tidligere saker.
Før du klager på vårt avslag, ber vi deg lese nøye gjennom informasjonen fra Parkeringsklagenemnda.
Kristiansand kommune
Parkeringsenheten
Postboks 4
4685 Nodeland
Tlf. 38 07 50 00