Støtteenheten drifter en mobil tjeneste for skolene (Mobilt team), samt fire ulike alternative opplæringsarenaer (2. etasje, Repstad gård, Dyreparken og Rebus garasjen). Det finnes også flere alternative opplæringsarenaer (Jegersberg gård, KUP skoleberedskap, Skoleporten, SMI-skolen m.fl.). Alle inntak til alternative arenaer ivaretas av Støtteenhet for trygt skolemiljø.
Kristiansand kommune har tidligere hatt et Ressursteam for trygt og godt læringsmiljø. Dette teamet har kunnet kontaktes direkte av foresatte og skoler for bistand i komplekse skolemiljøsaker. Fra høsten 2024 skal Støtteenhet for trygt skolemiljø ta imot disse henvendelsene.
Skolene melder inn via Visma Sikker Sak.
Eksterne meldere sender e-post til Støtteenheten. Unngå sensitive opplysninger!
Støtteenhet for trygt skolemiljø arbeider ut fra hovedstrategien som er nedfelt i rammeverket for skolene i Kristiansand kommune. Hovedmålet er at alle elever skal lykkes på sin nærskole i sitt naturlige fellesskap. Støtteenheten skal bidra til at alle barn og unge, uavhengig av behov og forutsetninger, får lære og delta i et inkluderende fellesskap med jevnaldrende på sin nærskole.
Alle skolene i Kristiansand kommune skal ha en koordineringsgruppe som støtter lærerne i arbeidet med å tilrettelegge for god inkluderende og tilpasset opplæring. Her skal skolens ledelse, skolehelsetjenesten, sosiallærer og TPO-leder være deltagende. PPT støtter og veileder koordineringsgruppa i dette arbeidet. Koordineringsgruppa kan også kontakte områdekontakt fra Avdeling for oppvekstmiljø og forebyggende tjenester for oppfølging av fritid som et ledd i arbeidet med å danne laget rundt barnet.
Støtteenheten v/ Mobilt team ønsker å bistå skoler i de tilfeller der oppfølging i koordineringsgruppen ikke har gitt tilfredsstillende effekt på skolen. Mobilt team ønsker å gi hurtig hjelp til skolene ved å stå sammen med skolens ansatte i direkte kontakt med de involverte. Henvendelser kan ta utgangspunkt i enkeltelever, grupper av elever eller hele klasser. Utfordringer kan for eksempel handle om læringsmiljø, klassemiljø, manglende faglig og/eller sosialt utbytte for enkeltelev, skolefravær og skole-hjem samarbeid.
Ved behov for bistand ønsker vi at skolene fyller ut meldeskjema i Visma Sikker Sak: Søknad om bistand fra Støtteenhet for trygt skolemiljø v/ Mobilt team
Det er snever mulighet for skolene til å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for enkeltelever. Det må være hensynet til eleven, ikke hensynet til skolen eller kommunen, som skal være avgjørende. PPT må alltid være med i denne vurderingen. Opplæring på alternativ arena vil innebære et tilbud utenfor skolen som gis fast, eller i en periode.
Tilbudet om alternativ opplæringsarena er bare en mulighet hvis dette er til «barnets beste» (Barnekonvensjonen art. 3 nr 1) og en anbefaling/sakkyndig vurdering fra PPT ligger til grunn. Eleven må ha et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, og den alternative opplæringsarenaen må være hjemlet i vedtaket.
Det er nærskolen som har ansvar for elevens opplæring, også den delen av opplæringen som blir gjennomført på alternativ opplæringsarena. Tilbudet som gis på alternativ opplæringsarena skal være i samsvar med kravene i opplæringsloven, både med tanke på innhold og organisering.
Som nevnt har Kristiansand kommune fire alternative opplæringsarenaer som administreres av Støtteenhet for trygt skolemiljø (Repstad gård, 2. etasje, Dyreparken og Rebus-garasjen). I tillegg har kommunen tilgang på enkelte plasser på Skoleporten, JegErUng (Jegersberg gård), SMI-skolen og KUP skoleberedskap. Hopeful og Inn på tunet er eksempler på eksterne aktører som kan benyttes hvis kapasiteten på kommunens alternative arenaer er lav.
Det er Støtteenhet for trygt skolemiljø som har ansvar for tildeling av plasser på alle kommunens alternative opplæringsarenaer. Behov meldes inn i eget skjema i Visma Sikker Sak: Ønske om plass på alternativ opplæringsarena. Det gjøres oppmerksom på at Dyreparken har et eget søknadsskjema. Dette ligger også i Visma Sikker Sak: Ønske om plass på Avd Dyreparken.
Målet med bruk av alternativ opplæringsarena vil alltid være å gi eleven flere mestringsopplevelser og hjelp tilbake til fellesskapet på sin nærskole. På lengre sikt handler det om å ruste eleven for videre skolegang, videregående opplæring og arbeidsliv.
Inntak en gang i året, søknadsfrist 20.mai. Heldagstilbud en skoledag i uken, i et skoleår.
Avdeling Dyreparken er en alternativ opplæringsarena for ungdomsskoleelever, primært for 9. og 10.trinn. Målgruppen er elever som er anbefalt tilbudet fra PPT, de som trenger en mer praktisk tilnærming til læring og/eller et avbrekk i skolehverdagen. Hver elev får tilbud om en skoledag i uken gjennom hele skoleåret. Det er tilrettelagt for praktisk arbeid, og elevene overtar dyrepassernes arbeidsoppgaver. Elevene jobber i grupper med andre, alt fra 6-8 elever. Det er et tett samarbeid med de ansatte i Dyreparken, og elevene får oppgaver knyttet til dyrestell, aktivisering og rengjøring.
Gjennom praktisk arbeid i et felleskap med andre elever, ønsker arenaen å gi elevene flere mestringserfaringer både faglig og sosialt. Hovedmålet er å styrke elevenes tro på seg selv, utbytte og tilstedeværelse i nærskolen sin. For flere av elevene handler det også om å ruste for videre skolegang og/eller videregående opplæring.
Avdelingen samarbeider tett med elevens nærskole, og i flere tilfeller er avdelingen med på å gi vurderingsgrunnlag for karakter i enkelte fag.
Avd. Dyreparken har egne inntaksrutiner og gjennomfører samtaler/intervju med elever som søker.
Eget søknadsskjema i Visma Sikker sak, og eleven søker gjennom skolen.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø.
I 2023 ble det opprettet en ny alternativ opplæringsarena, som en del av Støtteenhet for trygt skolemiljø. Arenaen holder til i 2.etg over Peppes Pizza i Kristiansand sentrum. Arenaen er tenkt som et alternativt opplæringstilbud for ungdomsskoleelever med mer sammensatte utfordringer som for eksempel rus, kriminalitet, atferd og/eller bekymringsfullt skolefravær. Mange av elevene har utfordringer knyttet til oppmøte og har hatt lavt utbytte på sin nærskole. 2. etasje samarbeider tett med elevens nærskole og PPT, for å skreddersy et opplegg som møter hver enkelt elevs behov. I mange av sakene er det også et tett samarbeid med barnevern, politi og Avdeling for oppvekstmiljø og forebyggende tjenester.
Det overordnede målet med tilbudet på 2.etasje er å ruste eleven for videre skolegang og videregående opplæring. Dette innebærer å jobbe med livsmestring gjennom oppmøte og deltagelse, samt å styrke elevens tro på seg selv gjennom flere mestringserfaringer. Dette gjøres gjennom faste rammer og rutiner, med utgangspunkt i aktiviteter elevene er motivert for. Det er også fokus på å bygge trygge relasjoner til de voksne. Tanken er at de trygge voksne, et mer stabilt oppmøte og flere mestringserfaringer kan hjelpe elevene tilbake til sin nærskole og/eller videre inn i videregående opplæring.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø.
Repstad gård ble etablert i løpet av skoleåret 2022-23, som en egen alternativ opplæringsarena for skolene i Kristiansand kommune. Repstad gård er organisert under Støtteenhet for trygt skolemiljø.
Målgruppen er elever på barne- eller ungdomsskole som er anbefalt tilbudet fra PPT, og som trenger en annen organisering av skolehverdagen i en periode. Felles for elevene som deltar i tilbudet er at de har redusert utbytte på sin nærskole, at de av ulike årsaker ikke finner seg til rette på skolen eller klarer å følge det ordinære skoleløpet. Disse elevene trenger en særskilt tilrettelagt arena for å få en likeverdig og tilrettelagt opplæring.
Repstad gård har to arenaer, der begge arenaer benyttes av både barnetrinnet og ungdomstrinnet. Arenaen på Repstad er knyttet opp til driften av dyr, mens arenaen på Frøysland ligger i umiddelbar nærhet til sjøen med alle muligheter dette innebærer. Elevene på Repstad gård får delta i praktisk arbeid og aktiviteter. De får mulighet til å delta i et sosialt fellesskap der mestringsopplevelser og trygge relasjoner er i fokus.
Arenaen er tenkt som et alternativt opplæringstilbud for elever i en periode, alt fra en til flere dager i uken. Elevene får delta i tilbudet så lenge de trenger det, og det legges vekt på å tilpasse og skreddersy tilbudet til hver enkelt elev. Gården samarbeider tett med nærskolen, hjem og PPT i perioden eleven deltar i det alternative opplæringstilbudet. Det gjøres jevnlig vurderinger med tanke på omfang, innhold og mål for deltagelsen. I noen tilfeller bidrar gården inn mot fritiden til eleven.
Hovedmålet er at elevene skal tilbake til full skoleuke på sin nærskole, og at de skal oppleve trivsel, mestring og inkludering der. Repstad gård samarbeider tett med skolen om prosessen rundt tilbakeføring, eventuelt overgang til videregående skole.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø.
Rebus er et alternativt opplæringstilbud lokalisert i et eget verksted på Mjåvann. Fra høsten 2024 administreres arenaen av Støtteenhet for trygt skolemiljø. Målgruppen til Rebus er elever som er anbefalt tilbudet fra PPT og som trenger en mer praktisk tilnærming til læring eller et avbrekk i skolehverdagen. På Rebus får elevene mulighet for en praktisk arbeidsdag knyttet opp mot bil og kosmetisk bilpleie. Dette innebærer også å jobbe med livsmestring gjennom oppmøte og deltagelse, samt å styrke elevens tro på seg selv gjennom flere mestringserfaringer. Hovedmålet til Rebus er å skape en mestringsarena som kan ruste eleven for videre yrkesfaglig utdanning og arbeidsliv. Rebus samarbeider med kommune, fylke og næringsliv. Målet på lengre sikt er at flest mulig elever skal fullføre videregående opplæring og bli aktive deltagere i arbeidslivet.
Rebus samarbeider med lokalt næringsliv og utfører arbeid for blant annet ulike bilforhandlere og andre interessenter.
Tilbudet på arenaen kan gis en eller flere ukedager i en gitt periode. Det gjøres individuelle tilpasninger og det er ønskelig å skreddersy tilbudet til den enkelte elevs behov. Rebus samarbeider tett med nærskolen, hjem og PPT i perioden eleven deltar i det alternative opplæringstilbudet.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø
Tinntjønn ungdomsskole har startet en egen avdeling kalt Skoleporten for elever som strever med bekymringsfullt skolefravær. Avdelingen ønsker å jobbe på flere plan, blant annet med å forebygge fravær, ta imot elever som allerede har bekymringsfullt skolefravær, samt bruke arenaen som tilbakeføringsarena. Skoleporten deltar også i et samarbeid om å utvikle et skolefraværsteam i kommunen. Det er et bredt fagmiljø knyttet til arenaen og prosjektet.
På Skoleporten brukes det god tid på å bli kjent med eleven, bygge trygge relasjoner og skreddersy en plan for hver enkelt elev. Elevene får individuelle mål, men felles for alle er at de skal oppleve mestring, trygghet og inkludering. Hovedmålet er å ruste dem for økt tilstedeværelse på sin nærskole, og/eller inn i videregående opplæring. Skoleporten samarbeider tett med nærskolen, PPT og andre aktuelle aktører.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø.
Kirkens Ungdomsprosjekt (KUP) er en ideell og diakonal organisasjon som driver forebyggende og relasjonelt arbeid for barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Kristiansand kommune og oppvekstsektoren har de siste årene etablert et samarbeid med KUP gjennom KUP skoleberedskap. KUP skoleberedskap er en alternativ opplæringsarena for ungdomsskoleelever, der KUPs egne ansatte følger elevene opp. Det gis tilbud om oppfølging i mindre gruppe en gang i uken, i en avtalt periode. Målgruppen er elever som har høyt skolefravær eller strever med utbytte på nærskolen sin, og der PPT har anbefalt alternativ opplæringsarena. Tilbudet skreddersys det enkelte barn i samarbeid med hjem, skole og PPT.
KUP skoleberedskap etablerer hvert skoleår ulike grupper for elever, litt ut fra behovet til skolene. Høsten 2024 har de en gruppe for elever med bekymringsfullt skolefravær. Her er det fokus på sosial trening og livsmestring, matlaging, kunst- &håndverksarbeid, samtaler og små turer. I tillegg har de etablert to grupper som bruker Randøya som ramme for skoledagen. KUP disponerer eget lokale på Randøya, samt egen båt. Livsmestring og maritimt naturfag er i fokus på disse gruppene. Hav, båt, skjærgård, fiske, lek, mat og helse, lage egne fiskeredskaper og opplæring til ferdsel på sjøen er blant annet noe av innholdet.
Det er alltid et tett samarbeid med hjem og elevens nærskole. Hovedmålet er å gi barn og unge gode opplevelser, mestring og et sosialt fellesskap gjennom deltagelse i faste grupper og individuell oppfølging. Tanken er at dette bidrar til økt utbytte eller tilstedeværelse i skolen, og styrker eleven for videre deltagelse i utdanning og/eller arbeidsliv.
Løpende inntak gjennom Støtteenhet for trygt skolemiljø.
JegErUng er et relativt nyopprettet alternativt opplæringstilbud for elever med utfordringer i den ordinære skolen i Kristiansand kommune. Tilbudet er utviklet gjennom et samarbeid mellom Jegersberg gård og oppvekstsektoren i kommunen, i en prosjektperiode 2019-2020. Jegersberg gård er organisert under kommunalområdet Helse og mestring, men fra 2021 er JegErUng etablert som et eget alternativt opplæringstilbud i Kristiansand kommune.
Formålet med JegErUng er å tilby elever et alternativt opplæringstilbud på en annerledes læringsarena der de kan oppleve mestring og inkludering. På Jegersberg gård får elevene praktiske arbeidsoppgaver knyttet til ulike arbeidslag innenfor dyrestell, bygg- og anlegg eller kjøkken. Tid, fellesskap og mentor er tre viktige stikkord i tilretteleggingen. Elevene inngår i et fellesskap på gården sammen med beboere, og deltar til frokost, lunsj og i de ulike arbeidslagene på gården. Elevene får en mentor når de begynner på gården. Etter hvert som de er klar for det, blir de selv mentor for andre elever som er innom gården. Dette markeres på gården med tale og overrekkelse av diplom.
De fleste elevene er i tilbudet en eller flere dager i uken, i en periode. Resterende dager er de på sin nærskole. Elevene får være i tilbudet så lenge de trenger det. Hovedmålet er at elevene skal erfare økt mestring og inkludering, og for noen handler det om å kvalifiseres tilbake til skolen og klasserommet.