Støtte og veiledning til barnehager og skoler

PPT støtter og veileder barnehager og skoler i arbeidet med å skape inkluderende læringsmiljø med høy kvalitet.

PPTs arbeid med støtte og veiledning til barnehager og skoler kan bestå av å: 

  • Være drøftingspartner og støtte i kompetanse- og organisasjonsutvikling 
  • Gi støtte til å utarbeide rutiner for kartlegging, analyse og tiltaksutprøving 
  • Bistå i kartlegging og veiledning av læringsmiljø  
  • Veilede/holde kurs om ulike tema f.eks. lese- og skrivevansker, inkludering, skolen som regulerende miljø, flerspråklighet, autisme m.m. 
  • Drøfte bekymringer knyttet til barns utvikling og fungering på anonymt grunnlag eller etter samtykke fra foresatte, gi hjelp til analysearbeid, støtte til videre kartlegging og tiltaksutprøving  

Læringsmiljøteam

Læringsmiljøteamet bistår barnehagene i arbeidet med å utvikle høy kvalitet og trygge, gode faglige og sosiale fellesskap. Når barnehagen opplever en pedagogisk utfordring, enten på individ-, gruppe- eller organisasjonsnivå, kan det søkes støtte og veiledning fra PPTs læringsmiljøteam. Ved henvendelse vil det, i dialog med barnehagene, bli vurdert hva slags støtte, veiledning og oppfølging barnehagen vil få. 
 
Læringsmiljøteamet kan kontaktes for å: 

  • Bistå barnehagen på organisasjonsnivå (f.eks. med utgangspunkt i barnehagens utviklingsarbeid) 
  • Bistå barnehagen i arbeidet med ulike problemstillinger på avdeling / base / gruppe (f.eks. gruppeutfordringer, språkmiljø, struktur, ledelse av barnegruppen, relasjoner) 
  • Bistå barnehagen med veiledning og støtte i deres arbeid med identifisering og oppfølging av barn de er usikre på om har en tilfredsstillende utvikling eller læring (f.eks. språk, lek/samspill, atferd, lavterskel logopedi og hørsel) 
  • Bistå barnehagen i saker om trygt og godt barnehagemiljø (barnehagelovens kap. 8) 

Barnehageloven


En henvendelse kan resultere i: 

  • Observasjon og veiledning/modellering 
  • Drøfting, råd og veiledning til barnehage og foreldre 
  • Innspill til utprøving av nye tiltak 
  • Støtte til kompetanse- og organisasjonsutvikling 
  • Faglig innspill / innlegg i barnehagens personalgruppe 
  • Drøfte om barnet skal henvises til PPT for nærmere utredning
  • Vurdere behovet for andre hjelpetjenester 

 
Læringsmiljøteamets forventninger til barnehagen 

  • Det forventes at barnehagen selv har prøvd ut og evaluert tiltak før henvendelse til læringsmiljøteamet 
  • Det forventes at samarbeidet er forankret i barnehagens ledelse 
  • Det er barnehagens ansvar å dokumentere samarbeidet med læringsmiljøteamet. Slik dokumentasjon skal ligge ved en eventuell senere henvisning til PPT for nærmere utredning 

Ved henvendelse fyll ut følgende skjema: Henvendelse læringsmiljøteam PPT

Barnehagen må ha signert samtykke fra foresatte, dersom de ønsker støtte til identifisering og oppfølging av barn de er usikre på om har en tilfredsstillende utvikling eller læring.