Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Retten til spesialpedagogisk hjelp følger av barnehageloven §31. Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barnet tidlig og nødvendig hjelp, for eksempel i språklige, sosiale og motoriske ferdigheter.

Vilkåret for å få spesialpedagogisk hjelp er at barnet har et behov som skiller seg fra, eller er mer omfattende enn det behovet barn på samme alder vanligvis har.  

Et barn kan ha behov for spesialpedagogisk hjelp fra fødsel. Den øvre grense for spesialpedagogisk hjelp er vanligvis det kalenderåret barnet fyller seks år. Dersom barnet har fått utsatt skolestart har barnet rett til spesialpedagogisk hjelp frem til barnet begynner på skolen. Retten gjelder uavhengig av om barnet går i barnehage eller ikke. 

De aller fleste barn går i barnehage. Er du bekymret for ditt barns utvikling, tar du da først kontakt med personalet i barnehagen. Barnehagepersonalet skal følge med på alle barns trivsel og helhetlige utvikling, blant annet gjennom observasjoner i hverdagen, samspill med det enkelte barn og barnegruppen og i samarbeid med foreldre. Barnehagen kan ved behov be om støtte til analyse og tiltaksutprøving, fra PPT sitt læringsmiljøteam eller PP-rådgiver tilknyttet barnehagen, før en vurderer en henvisning for sakkyndig vurdering (se «Støtte og veiledning til barnehager og skoler»). 

Dersom barnet ditt ikke går i barnehage, og du er bekymret for ditt barns utvikling, kan du ta direkte kontakt med PPT, så blir du satt i kontakt med inntakskoordinator eller en PP-rådgiver som kan hjelpe deg videre. 

Henvisning til PPT 

Det forventes at barnehagen prøver ut egnede tiltak før de vurderer en henvisning til PPT for sakkyndig vurdering av spesialpedagogisk hjelp.  

Det er vanligvis barnehagen som henviser til PPT. Foresatte må uttale seg og samtykke til henvisningen.  

Alle saker som vurderes henvist PPT for sakkyndig vurdering, skal ha vært drøftet med PPT i forkant.  

Alle henvisninger blir vurdert av en inntakskoordinator før saken evt. tas inn til behandling. Henvisning og pedagogisk rapport fra barnehagen må være tilstrekkelig fylt ut før saken tas inn. Ufullstendige henvisninger blir returnert til barnehagen. 

Sakkyndig vurdering 

Før det fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT.   

For å vurdere hvilken hjelp et barn trenger, vil en PP-rådgiver innhente informasjon gjennom observasjon, samtaler og eventuell utredning, samt vurdere det ordinære barnehagetilbudet. 

I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt til blant annet: 

  • om det foreligger sen utvikling og lærevansker hos barnet 
  • realistiske mål for barnets utvikling og læring 
  • om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet 
  • hvilken type hjelp og organisering som vil bidra til barnets utvikling og læring 
  • hvilket omfang av spesialpedagogisk hjelp som er nødvendig, og hvilken kompetanse de som gir hjelpen bør ha 

Ifølge Barnekonvensjonen artikkel 12 skal barnet bli hørt og få gi uttrykk for sine synspunkter.  

Vedtak

Kommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, på bakgrunn av sakkyndig vurdering og søknad fra barnehage i samarbeid med foresatte.  

Ønsker du som foresatt å klage på vedtaket må du sende en klage til vedtaksmyndighet i kommunen. Fristen for å klage på enkeltvedtaket er tre uker fra foreldrene ble kjent med vedtaket.  

Spesialpedagogisk hjelp skal være gratis.

Iverksetting og gjennomføring

Når vedtak er fattet iverksettes spesialpedagogisk hjelp. En spesialpedagog fra PPT planlegger arbeidet, i samarbeid med foresatte og barnehage, med utgangspunkt i enkeltvedtaket.  

I Kristiansand er det rutine for å utarbeide individuelle opplæringsplaner for barn som får spesialpedagogisk hjelp. Her beskrives hva hjelpen skal inneholde og hvordan arbeidet skal utføres.  

Spesialpedagogisk hjelp kan gis til barnet individuelt, i gruppe eller på avdeling. Hjelpen skal omfatte tilbud om foreldrerådgivning. 

Evaluering

Utbytte av den spesialpedagogiske hjelpen skal jevnlig evalueres og eventuelt justeres. Oppsummering av evalueringer danner grunnlag for årsrapporten, jf. Barnehageloven §32 tredje ledd. Rapporten skal inneholde en oversikt over hjelpen barnet har fått, samt en vurdering av barnets utvikling. I Kristiansand er det spesialpedagog, eller den som utfører den spesialpedagogiske hjelpen, som utarbeider den skriftlige årsrapporten. Rapporten sendes foresatte og kommunen. 

Om barnets behov for spesialpedagogisk hjelp vurderes endret vil dette kunne være grunnlag for ny Sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Den spesialpedagogiske hjelpen vil da fortsette, i tråd med nytt vedtak. Om barnets utvikling har vært så god at det spesialpedagogiske behovet bortfaller vil saken avsluttes. Foresatte skal i så fall være informert og bli hørt.

Overgang til skole

Overgang fra barnehage til skole bør planlegges i god tid. I Kristiansand gjennomføres det overføringsmøter mellom barnehage og skole. For de barna som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gjennomføres overføringsmøtene vinteren før skolestart. Spesialpedagog og PP-rådgiver deltar på overføringsmøtet. Foresatte må samtykke til overføring av informasjon mellom barnehage og skole.