Individuelt tilrettelagt opplæring for voksne

Retten til individuelt tilrettelagt opplæring for voksne er regulert i opplæringslova § 19-5 og 19-6.

Hvem har rett til individuelt tilrettelagt opplæring for voksne? 

Forberedende opplæring for voksne skal bygge på kompetansen til den enkelte deltaker og hva som er nødvendig for å oppnå ønsket sluttkompetanse. Dette er et fleksibelt opplæringsløp og skolen har et stort handlingsrom til å gjøre tilrettelegginger, uten at det må fattes vedtak om individuell tilrettelegging. De aller fleste vil derfor få dekket sine behov gjennom tilpasningen i den ordinære forberedende opplæringen.  

Opplæringslova

Individuelt tilrettelagt opplæring for voksne er aktuelt for  

  • Deltakere som ikke får tilfredsstillende utbytte av det ordinære forberedende opplæringstilbudet (jf. opplæringslova §19-5)  
  • Deltakare i den forberedende opplæringen for voksne som har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter (jf. opplæringslova §19-6). Det vil si opplæring i hverdagslivstrening (ADL-trening), grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, lese- og skriveferdigheter, motorisk trening o.l.

PPT gir individuelt tilrettelagt opplæring til voksne med behov for oppfølging av logoped eller audiopedagog (se «Logopedi» eller «Hørsel»).  

I Kristiansand ivaretas ellers individuelt tilrettelagt opplæring for voksne i hovedsak av Kongsgård skolesenter, på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Se Kongsgård skolesenter sin hjemmeside for nærmere informasjon om tilbud og søknadsprosess.    
Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring for voksne, gjøres en sakkyndig vurdering av PPT.      

Sakkyndig vurdering 

En sakkyndig vurdering har to steg: 

  1. Vurdere rett: 
    - Vurdere om den voksne ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære forberedende opplæringstilbudet og derfor har rett til individuelt tilrettelagt opplæring (§19-5) eller   
    -Vurdere om den voksne har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter (§19-6)
     
  2. Avgjøre hvilket opplæringstilbud den voksne skal få dersom den voksne har rett til individuelt tilrettelagt opplæring.