Individuelt tilrettelagt opplæring i grunnskolen

Er du bekymret for ditt barns utvikling eller lurer du på om ditt barn har behov for indivudelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning)? Da tar du først kontakt med skolen eleven går på, eller skal gå på.

Hvem har rett til individuelt tilpasset opplæring? 

Mange kan på et eller annet tidspunkt i oppveksten trenge ekstra hjelp og støtte i kortere eller lengre perioder. Er du i tvil om ditt barn har tilfredstillende utbytte av opplæringen, tar du kontakt med skolen.  

Henvisning til PPT 

Når det er tvil om et barn har tilfredsstillende utbytte, skal skolen alltid gjennomføre undersøkelser og iverksette tiltak for å se om de kan tilrettelegge godt nok for barnet innenfor den ordinære opplæringen. Tiltakene evalueres og justeres i samarbeid med foresatte og elev. PPT har jevnlig samarbeid med skolene og kan bistå skolen også i denne fasen. Målet er å gi flest mulig elever den støtten de trenger i den ordinære tilpassede opplæringen. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen må skolen vurdere om eleven bør henvises PPT for sakkyndig vurdering av behov for individuelt tilrettelagt opplæring.  

Retten til individuelt tilrettelagt opplæring i grunnskolen er regulert i opplæringslova §11-6. Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Opplæringslova definerer ikke hvilke særskilte behov som kvalifiserer til individuelt tilrettelagt opplæring. Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. PPT er sakkyndig instans, og vurderer behovet i hvert enkelt tilfelle. Skolen skal ha samtykke fra foresatte og elever over 15 år før henvisning. Elever under 15 år skal gjøres kjent med henvisning til PPT.  

Opplæringslova

Alle saker som vurderes henvist PPT for sakkyndig vurdering, skal ha vært drøftet med PPT i forkant.  Alle henvisninger blir vurdert av en inntakskoordinator før saken evt. tas inn til behandling. For at vi skal kunne behandle henvisninger må pedagogisk rapport være tilstrekkelig fylt ut. Ufullstendige henvisninger blir returnert til skolen.   

Sakkyndig vurdering 

For å vurdere hvilken hjelp en elev trenger for å få et likeverdig og forsvarlig opplæringstilbud, vil en PP-rådgiver innhente informasjon gjennom observasjon, samtaler og eventuelt supplere skolens kartlegging med andre kartleggingsverktøy, samt vurdere elevens opplæringstilbud.

I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt til blant annet: 

  • eleven sitt utbytte opplæringen
  • hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredstillende utbytte av opplæringen
  • realistiske opplæringsmål for eleven 
  • hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen 
  • hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha 

Ifølge Barnekonvensjonen artikkel 12 skal barnet eller eleven bli hørt og få gi uttrykk for sine synspunkter. 

Vedtak 

Rektor fatter vedtak om til individuelt tilrettelagt opplæring, på bakgrunn av sakkyndig vurdering.   
 
Foresatte og elever over 15 år, skal samtykke før enkeltvedtak om til individuelt tilrettelagt opplæring fattes.  
 
Ønsker du å klage på vedtaket må du sende en klage til skolen som har fattet vedtaket. Fristen for å klage på enkeltvedtaket er tre uker fra eleven/foreldrene ble kjent med vedtaket. 

Individuell opplæringsplan (IOP) 

Alle elever som får individuelt tilrettelagt opplæring skal ha en IOP.  
 
IOP er et arbeidsverktøy for skolen/læreren for å sikre at elevens opplæringstilbud blir i samsvar med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket.  
 
Beskrivelser av mål, innhold, arbeidsmåter, vurderingsformer og organisering i en IOP må samordnes med planen for den ordinære opplæringen slik at eleven får et helhetlig opplæringstilbud.