Barnehagen som institusjon, skal ifølge Rammeplan for barnehagen, ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes.
Prinsippet om barns beste som er nedfelt i barnekonvensjonen og er førende for arbeidet.
Arbeidet med inkludering skal være gjennomgående i barnehager, SFO, skoler, fritid og arbeid med nærmiljø. Det jobbes kontinuerlig med med at ansatte er aktivt til stede med barna med fokus på god kommunikasjon og relasjonsbygging både mellom voksne og barn, og mellom barn- barn. Fellesskap og vennskap er en god beskyttelse for barns psykiske helse.
Rammeplan for barnehager understreker at barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Å bidra til at alle barn som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek, er fundamentalt. Barnehagen er også en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv.
Leken er barnets iboende kraft og den beste arena for å tilrettelegge for tilhørighet og vennskap. Leken bør derfor gis høy prioritet både inne og ute i barnehagen. Voksnes syn på lekens plass i barnehagen vil være av stor betydning for utvikling av barns livsmestring og helse i barnehagen.
“I leken blir barn et hode høyere enn seg selv” (Vygotsky).
Leken skal ifølge Rammeplan for barnehager ha en sentral plass i barnehagen, å være en arena for barnas utvikling og læring og for sosial og språklig samhandling.
Omtrent halvparten av barna som ble intervjuet i forskningsprosjektet "Hele barnet, hele løpet; Mobbing i barnehagen" (Ingrid Lund m.fl. 2015) uttrykte at lek og vennskap er det viktigste i barnehagen.
”Det gøyeste med barnehagen er å leke med folk” (Markus 5 år)
Å legge til rette for inkluderende læringsmiljø for alle barn, krever høy kompetanse hos de ansatte. Vi må fange opp og støtte barn som ikke opplever å være en del av fellesskapet. Forskningsprosjektet "Hele barnet-hele løpet" (2015) viser at 1-2 barn blir utestengt fra lek i barnehagen uten at de voksne oppdager det. Det er derfor ekstra viktig at barnehageansatte er oppmerksomt tilstede og har god observasjons-kompetanse, ikke minst knyttet til inkluderende læringsmiljø og gruppefellesskap.
"Da jeg var ny her i barnehagen turte jeg ikke og spør noen om å leke med noen. Jeg satt bare på en benk og … tenk om jeg kunne spør noen om å leke med meg” (Emma 5 år)
"En gang da jeg var 3 år og kom i barnehagen kalte Tomas og Markus meg for “den nye gutten.” Jeg sa ingen ting. Jeg sa bare at jeg vil leke labyrinten” (Sindre 5 år)
Kommunen har utarbeidet en veileder for trygt og godt barnehagemiljø i barnehagene, og det forventes at alle barnehager jobber ihht denne.
Her skisseres også tiltak når barn ikke opplever miljøet trygt og godt, det beskrives aktivitetsplikt og handlingsplan som skal utarbeides sammen med foresatte.
Barnehagene har kommunens «Rammeverk for kvalitet og mestring» som utgangspunkt for sitt arbeid. Barns trivsel står sentralt og målsettingen er at «barn og unge skal oppleve at de er inkludert i fellesskapet».
Dialogmodellen er et verktøy som skal forebygge mobbing i barnehagen og legge til rette for dialog mellom foreldre og ansatte omkring mobbing (Brukes på minimum ett foreldremøte i året).
"Kroppen er min’’ - et verktøy som brukes i flere samlinger med barn, hvor det settes fokus på kropp, grenser, hemmeligheter, si det til noen. Ansatte i barnehagene får grundig opplæring i å bruke samtaleverktøyet som er utarbeidet av Siri Søftestad og Inger Lise Andersen.
Opplæringen gjennomføres gjennom flere samlinger med barna, der det settes søkelys på følgende tema: Kropp og grenser, hvem bestemmer? Hemmeligheter og si det til noen.
"Jeg vet, voldsforebyggende opplæring, barnehage-Salaby"
Barnehagene bruker ulike metoder for å kartlegge barnas trivsel i barnehagen. Det kan være ulike verktøy for å få oversikt over relasjoner, slik som kontaktbarometer, relasjonskart, observasjonsmetoder eller strukturerte barnesamtaler.
Barnehagetrivsel er et av flere samtaleverktøy som brukes i møte med barn i alder 4-6 år hvor hovedfokus er barnets egen opplevelse av trivsel og medvirkning i barnehagen Barnehagetrivsel.no.
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse.
Barnehagen bidrar til at barna:
Personalet skal: