Fra bekymring til handling
Det kan være vanskelig å oppdage barn og familier som strever og har det vanskelig. Barn signaliserer dette på ulike måter og signalene må forstås ut i fra barnets alder og situasjon. Tegn og signaler er bare en indikasjon på at noe er galt, og nivåene under er ment som et hjelpemiddel for å gjøre en mer generell vurdering av- eller fatte beslutning om det er grunn til bekymring. Tegn som vedvarer over tid, eller flere tegn samtidig, gir derimot større grunn til bekymring. BTI film.
Ved mistanke om vold/overgrep, les prosedyren:
Meldeplikt til barnevernstjenesten og handlingsveilederen vold mot barn.
For mer informasjon om taushetsplikt og samhandling i kommunalt arbeid for barn, ungdom og familier, taushetsplikt.
Filmer om taushetsplikt finnes i verktøykassa under fanen e- læring.
Nivå 0: Undring
Du har lagt merke til et barn eller en familie som kan være i behov for tettere oppfølging. Du bør da observere og beskrive undringen for å få en bedre forståelse for situasjonen (skjema som kan bruks til systematisk observasjon finner du i verktøykassa på nivå 0).
Prosessen under beskriver de ulike trinnene fra undring oppstår frem til en beslutning om hvorvidt det er grunnlag for å sette inn tiltak eller ikke. Den enkelte medarbeider undrer seg med bakgrunn i samtaler med barnet og foreldre, observasjoner av barnet, foreldre og miljøet i barnehage/skole.
Lytt til barna, barnekonvensjonen i saksbehandlinga.
Medvirkningshåndboka
Steg 1: Konkretiser og vurder undringen
I denne fasen er det viktig å beskrive så konkret som mulig (unngå fortolkninger):
- Hva har du sett og observert?
- Hva har du hørt?
- Hva har barnet fortalt deg?
- Hva har foresatte fortalt deg?
- Tidfest når bekymringen/uroen startet
På bakgrunn av det du har beskrevet, vurder:
- Barnets følelsesmessige og fysiske tilstand
- Barnets utvikling ift alder
- Barnets sosiale relasjoner (til foreldre, personale, andre)
- Barnets omsorgssituasjon
- Foreldresamarbeidet
Barnehage/Skole:
På bakgrunn av det du har beskrevet, foreta en PA-analyse eller SMTTE
- Relasjoner mellom voksne og barn og mellom barna
- Barnets egen opplevelse av sin situasjon i barnehagen/skolen
- Organisering og ledelse i barne-/elevgrupper
- Barnehagens og skolens støtte til barnets utvikling og læring
- Samarbeid med foreldrene/foresatte
- Handler uroen om egenskaper ved barnet?
- Kan hjemmesituasjonen være en opprettholdende faktor?
- Er barnehagen, skolen eller fritidsarenaen en opprettholdende faktor?
Steg 2: Ta opp undringen og samtale om den
- Snakk med barnet og foreldre/foresatte om din undring.
- Hvilke familiemedlemmer treffer du og hva gjør du sammen med dem?
- Hva vekker din undring/uro i barnets situasjon?
- Hva skjer om du ikke tar opp din undring/uro og samtaler om den?
- I hvor stor grad er du bekymret/urolig?
- Hvordan tar du opp din undring/uro og dine ønsker om samarbeid?
- Tenk over alternative måter å uttrykke egen undring/uro på og formidle ønske om samarbeid?
- Hvordan vil du ordlegge deg?
Steg 3: Avklar undringen/uroen
Grunnlagsmaterialet som er samlet inn og dokumentert må vurderes, og det treffes en beslutning.
- Skal saken avsluttes?
- Begrunn og journalfør hvilken vurdering som ligger til grunn for beslutningen
- Er det behov for tiltak?
- Ved behov for tiltak settes tiltakene primært inn innad i egen tjeneste på nivå 1, på individnivå og/eller på systemnivå.
Begrunn og dokumenter hvilken vurdering som ligger til grunn for beslutningen og avklar veien videre. Dokumentasjonen arkiveres i barne-/elev mappen eller barnets journal.
Nivå 1: Fra undring til tiltak
Dette nivået innebærer at det er foretatt en konkretisering av undringen som resulterer i en innsats i egen tjeneste/avdeling. Foreldrene informeres og involveres. Drøft bekymringene med foreldrene og lag en plan for videre forløp. Husk: Barnet/ungdommen skal også høres! Medvirkningshåndboka
Konkretiser tydelige målsettinger, varighet på innsatsen og tidspunkt for evaluering. Det bør opprettes elektronisk stafettlogg på dette nivået.
Steg 1: Konkretiser og definer undringen/uroen
I denne fasen er det viktig å beskrive så konkret som mulig hvorfor kartleggingen på nivå 0 har ført til behov for tiltak på nivå 1 i tiltakskjeden.
På bakgrunn av det du har beskrevet defineres en klar målsetting før det vurderes hvilke tiltak som bør settes inn. Det kan i noen tilfeller være hensiktsmessig å foreta en systematisk observasjon av barnet og miljøet rundt barnet (du finner ulike observasjonsskjema i verktøykassa på nivå 0 og på nivå 1).
Avklar:
- Tidsaspektet hvor/når observasjonen skal gjennomføres
- Ansvarlig for observasjonen
- Hva som har kommet fram under observasjon
- Når resultatet av observasjonen skal formidles
- Hvilke tiltak som bør settes inn
- Hvordan har barnet/ungdommen blitt hørt/ivaretatt i sin egen sak?
Steg 2: Planlegg tiltak
Drøft grunnlagsinformasjonen med foreldre /foresatte og samarbeidspartnere for å skape en felles virkelighetsforståelse. Husk barnet/ungdommen!
Konkretiser:
- Tydelige målsettinger
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket
- Varighet på tiltaket
- Tidspunkt for evaluering
Steg 3: Gjennomfør tiltak
- Hvilket tiltak som settes inn, og hvem som får ansvaret med å utføre tiltaket vil variere med målsettingen til det enkelte barn/familie
- Tiltakene gjennomføres i tråd med tiltaksbeskrivelsen og målsettingen
Steg 4: Evaluer tiltak
Når tiltaket er gjennomført som planlagt bør det gjøres en evaluering på tiltakets gjennomføring og effekten av tiltaket.
- Ble tiltaket gjennomført og fulgt opp på en god måte?
- Har barnet, foreldre/foresatte følt seg ivaretatt?
- Har foreldre/foresatte fulgt opp tiltaket i prosessen?
- Er det noe som kunne vært løst på en annen måte?
- Er det behov for nye eller utvidede tiltak?
- Har tiltaket ført til måloppnåelse?
- JA-saken avsluttes? Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen
- NEI- vurder om det er behov for å forlenge tiltaket, sette inn nye eller utvidede tiltak lengre opp i tiltakskjeden. Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen, og avklar veien videre
Steg 5: Avklar veien videre
- Hva skal det jobbes videre med?
- Hvilket tiltak skal videreføres?
- Er det behov for å avslutte noen tiltak eller sette i gang nye tiltak?
- Er gruppa rundt barnet og foreldre/foresatte riktig sammensatt?
- Er vi på riktig nivå i tiltakskjeden?
Konkretiser og definer nye målsettinger og hvilke tiltak som settes inn:
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket
- Varighet på tiltaket
- Tidspunkt for evaluering
Har du behov for veiledning og er usikker på veien videre. Da kan du melde behovet for veiledning inn til TFA, tverrfaglig arena barnehage eller tverrfaglig forebyggende arbeid, skole.
Nivå 2: Tiltak på tverrfaglig nivå
Tiltakene satt inn på nivå 1 har ikke gitt ønsket resultat, og i samråd med barnet/foresatte henvises barnet annen instans. Det er enheten som har bekymringen for barnet/familien som skal ta ansvar for å henvise videre.
Nivå 2 innebærer en beskrivelse av enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester, og det opprettes samarbeidsmøter.
Steg 1: Konkretiser og definer undringen/ uroen
Beskriv:
- Så konkret som mulig hvorfor det er behov for innsats utover det som er satt inn i egen enhet på nivå 1, og som fører til at flere faggrupper/enheter bør involveres
- Gå igjennom og drøft grunnlagsinformasjon som er samlet inn tidligere i tiltakskjeden
Dersom foreldre/foresatte ikke samtykker til tverrfaglig samarbeid, må det vurderes om barnets situasjon er av en slik karakter/alvorlighetsgrad at meldeplikten til barnevernet trer inn.
N.B. Ved mistanke om vold/overgrep, les prosedyren: Vold mot barn-melding og oppfølging.
På bakgrunn av det du har beskrevet:
- Defineres en klar målsetting for ønsket utfall av tiltaket/tiltakene som settes inn
- Gå igjennom og evaluer tiltaket/tiltakene utført på nivå 1 før nye settes inn på nivå 2 for å sikre en systematisk oppfølging og gjennomgang av saken til det beste for barnet/familien.
Avklar med foreldre/foresatte:
- Behovet for koordinert arbeid rundt barnet/familien
- Hvilke relevante instanser bør delta på samarbeidsmøter med barnet/familien?
Steg 2: Planlegg tiltak
Snakk med foreldre/foresatte om egen uro/bekymring og informer om hvilke tiltak som er ønskelig å sette inn.
Undersøk hva foreldre/foresatte har av muligheter til å bidra for og avhjelpe situasjonen.
Konkretiser:
- Hva har blitt gjort av ulike tiltak og evalueringer på nivå 1 i tiltakskjeden?
- Tydelige målsettinger for det nye tiltaket/tiltakene
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket/tiltakene
- Varighet på tiltaket/tiltakene
- Tidspunkt for evaluering
- Hvem koordinerer arbeidet?
- Hvilke instanser er det behov for?
- Lag et årshjul der det settes opp tid og sted for møter gjennom hele kalenderåret. Det er lettere å avlyse et møte for mye, enn å kalle inn flere instanser til et ekstramøte
Steg 3: Gjennomfør tiltak
- Stafettholder på nivå 1 er ansvarlig for å etablere det tverrfaglige arbeidet på nivå 2
- Hvilket tiltak som settes inn og hvem som får ansvaret med å utføre tiltaket vil variere med tiltaksbeskrivelsen og målsettingen til det enkelte barn og familie
Steg 4: Evaluer tiltak
Når tiltaket er gjennomført som planlagt bør det gjøres en evaluering på tiltakets gjennomføring og effekten av tiltaket.
- Ble tiltaket gjennomført og fulgt opp på en god måte?
- Har barnet, foreldre/foresatte følt seg ivaretatt?
- Har foreldre/foresatte fulgt opp tiltaket i prosessen?
- Er det noe som kunne vært løst på en annen måte?
- Er det behov for nye eller utvidede tiltak?
- Har tiltaket ført til måloppnåelse?
- JA-saken avsluttes? Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen
- NEI- vurder om det er behov for å forlenge tiltaket, sette inn nye eller utvidede tiltak lengre opp i tiltakskjeden. Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen, og avklar veien videre
Steg 5: Avklar veien videre
Hva skal det jobbes videre med?
- Hvilket tiltak skal videreføres?
- Er det behov for å avslutte noen tiltak eller sette i gang nye tiltak?
- Er gruppa rundt barnet og foreldre/foresatte riktig sammensatt?
- Er vi på riktig nivå i tiltakskjeden?
- Er det riktig person som koordinerer arbeidet?
Konkretiser og definer nye målsettinger og hvilke tiltak som settes inn:
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket
- Varighet på tiltaket
- Tidspunkt for evaluering
Nivå 3: Bredt tverrfaglig samarbeid
Nivået beskriver et mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester, og det opprettes en ansvarsgruppe rundt barnet og familien. Behovet for koordinering av tjenester er i hovedsak knyttet til problematikk utenfor skole, barnehage og helsestasjon. Barnet kan ha rett til en individuell plan (IP) etter forvaltningsloven.
Dersom foreldre/foresatte ikke samtykker til tverrfaglig samarbeid, må det vurderes om barnets situasjon er av en slik karakter/alvorlighetsgrad at meldeplikten til barnevernet trer inn.
N.B. Ved mistanke om vold/overgrep, les prosedyren: Vold mot barn-melding og oppfølging.
Steg 1: Konkretiser og definer bekymringen/ uroen
Gå igjennom og drøft grunnlagsinformasjonen som er samlet inn tidligere i tiltakskjeden. På bakgrunn av innsamlet informasjon, beskriv så konkret som mulig hvorfor tidligere kartlegging og tiltak ikke har gitt ønsket måloppnåelse og dermed utløser behov for tiltak på nivå 3.
Avklar med foreldre/foresatte:
- Behovet for koordinert arbeid rundt barnet/familien
- Hvilke relevante instanser bør delta på ansvarsgruppemøter rundt barnet/familien?
- Samtykke til opprettelse av en ansvarsgruppe
- Informere om evt. retten til IP eller barnekoordinator.
- Behovet for koordinert innsats i form av sekvensielle eller parallelle tiltak
- Husk å snakke med barnet/eleven for å høre hva de ønsker Medvirkningshåndboka
Vurder:
Om det er behov for melding til barnevernstjenesten
Steg 2: Planlegg tiltak
Drøft grunnlagsinformasjonen med foreldre /foresatte og samarbeidspartnere for å skape en felles forståelse for situasjonen.
Målsettingen til det enkelte barn og familie vil være avgjørende for hvilke tiltak som settes inn.
Konkretiser:
- Hva har blitt gjort av ulike tiltak og evalueringer på nivå 2 i tiltakskjeden?
- Tydelige målsettinger for det nye tiltaket/tiltakene
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket/tiltakene
- Varighet på tiltaket/tiltakene
- Tidspunkt for evaluering
- Hvem koordinerer arbeidet?
Lag et årshjul der det settes opp tid og sted for møter gjennom hele kalenderåret. Det er lettere å avlyse et møte for mye, enn å kalle inn flere instanser til et ekstramøte.
Steg 3: Gjennomfør tiltak
- Stafettholder på nivå 2 er ansvarlig for å etablere det tverrfaglige arbeidet på nivå 3
- Dersom det er hensiktsmessig fortsetter stafettholder koordineringen av innsatsen rundt barnet
- I saker der barnevernet har besluttet å sette inn tiltak, vil det være naturlig at de overtar koordineringsansvaret
- Hvilke tiltak som settes inn og hvem som får ansvaret med å utføre tiltaket vil variere med tiltaksbeskrivelsen og målsettingen til det enkelte barn og familie
Steg 4: Evaluer tiltak
Når tiltaket er gjennomført som planlagt bør det gjøres en evaluering på tiltakets gjennomføring og effekten av tiltaket.
- Ble tiltaket gjennomført og fulgt opp på en god måte?
- Har barnet, foreldre/foresatte følt seg ivaretatt?
- Har foreldre/foresatte fulgt opp tiltaket i prosessen?
- Er det noe som kunne vært løst på en annen måte?
- Er det behov for nye eller utvidede tiltak?
- Har tiltaket ført til måloppnåelse?
- JA-saken avsluttes? Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen
- NEI- vurder om det er behov for å forlenge tiltaket, sette inn nye eller utvidede tiltak lengre opp i tiltakskjeden. Begrunn og journalfør hvilke vurderinger som ligger til grunn for beslutningen, og avklar veien videre
Steg 5: Avklar veien videre
Hva skal det jobbes videre med?
- Hvilket tiltak skal videreføres?
- Er det behov for å avslutte noen tiltak eller sette i gang nye tiltak?
- Er gruppa rundt barnet og foreldre/foresatte riktig sammensatt?
- Er vi på riktig nivå i tiltakskjeden?
Konkretiser og definer nye målsettinger og hvilke tiltak som settes inn:
- Konkretiser ansvarlig for gjennomføring av tiltaket
- Varighet på tiltaket
- Tidspunkt for evaluering
Sammendrag handlingsveileder med verktøy
Handlingsveileder med verktøy.
Tiltakskjeder og forløp
Tiltakskjede ved rus i svangerskapet