Bystyret orientert om feil i klimarapport

Bystyrets medlemmer er i dag orientert om en feil i en av klimarapportene som er laget i forbindelse med skolebehovsplanen.

Feilen er gjort i fagrapporten om klimagassvurdering for transport i drift. Avstandene som er brukt i modellen er lagt inn som meter, men framstilt som kilometer. Verdiene er dermed 1000 ganger høyere enn det som er tilfelle.

I et notat, som bystyret har fått i e-posten fra kommunedirektøren i dag, forklarer Norconsult saken:

“Norconsults fagrapport om klimagassberegninger for transport i drift, datert 05.11.2024, inneholder en feil som påvirker alle resultatene i rapporten. Feilen skyldes at avstandene som er brukt som inndata til modellen er lagt inn som meter, mens det i resultatene er fremstilt som kilometer. Dette gjør at feilen får store konsekvenser for resultatene for transport i drift.

Norconsult har fulgt alle prosedyrer for egenkontroll og fagkontroll. Kontrollene har gjennomgått alle formler, beregninger, metodiske vurderinger og inneholdt en rimelighetsvurdering av forutsetningene i modellen, men burde inneholdt en sammenligning av resultatene mot andre verifiserbare kilder for utslipp fra transport i drift”.

E-post til bystyret

Reviderte rapporter og forklaringen fra selskapet ligger vedlagt i e-posten som kommunedirektør Camilla Dunsæd har sendt til bystyrets medlemmer i dag.

Skolebehovsplanen er behandlet i politiske utvalg i februar og skal endelig vedtas i bystyret 5. mars.

Kommunedirektør Camilla Dunsæd skriver dette i e-posten til bystyrets medlemmer:

“I forbindelse med arbeidet med skolebehovsplanen ble det foretatt en vurdering av klimakonsekvensene av strukturtiltakene når det gjelder materialer (bygg), bygningsdrift og transport.

Rapportene er vedlagt saken og temaet er belyst generelt og spesifikt for det enkelte strukturtiltak i egne kapitler.

Rapportene viste at noen strukturtiltak har en svært alvorlig konsekvens når det gjelder transport i henhold til miljødirektoratets håndbok.

Før innstillingen ble lagt fram har kommunen stilt spørsmål overfor konsulenten om det kan være riktig at konsekvensene ble så alvorlige. I svaret ble det bekreftet at beregningene var riktige og gjort i henhold til anerkjente metoder.

På bakgrunn av spørsmål fra partiet Venstre om beregningene kunne være riktig, ble konsulenten bedt om å gjøre ny kvalitetssikring. Det viser seg da at det er gjort en betydelig «inputfeil» i modellen, slik at konsekvensene i rapporten er 1000 ganger høyere enn de reelt er.

Konklusjonen er dermed at det er ingen negativ konsekvens av noen av strukturtiltakene i henhold til Miljødirektoratets klassifisering. Dette betyr at følgende fakta og vurderinger om klimapåvirkning i saksfremlegget ikke blir relevante: kap 2.7, 5.5, 6.5,7.5, 8.5 og 9.5”.

Klimapåvirkning som følge av transport er bare ett av mange forhold som har vært avgjørende for kommunedirektørens innstilling i saken, og de nye opplysningene som kommer fram her ville ikke ha endret den samlede vurderingen i innstillingen.

Kontaktperson for media:

Kommunedirektør Camilla Dunsæd: 97 51 08 64

Vedlegg sendt til bystyret 19. februar

Notat om rettelse (pdf)

Fagrapport om transport i drift - oppdatert versjon (pdf)

Fellesrapport skolebehovsplanen - oppdatert versjon (pdf)