Ingen tvil om hvem som var midtpunktet da den nye gang- og sykkelveien til Justvik skole ble åpnet fredag formiddag. Trym Aasgaard klipper snora, til stor jubel fra medelevene.
– Veldig gøy, stråler sjetteklassingen etter å ha knust all motstand i sykkelløpet – på lånt karbonsykkel.
Like gøy synes han det er å få låne kommunens gullsaks og klippe over båndet i nasjonalfargene, slik at den nye gang- og sykkelveien som sørger for trygg skolevei for barna i Skinnerheia og Jærnesheia, blir formelt åpnet.
– Nå slipper vi å sykle den lange bakken rundt, sier Trym før han stiller seg i køen av bollesultne og kakaotørste medelever.
Arrangementskoordinator Tore Løvland intervjuer sykkelfinalistene Filip Ekerhovd Hafslund (f.v.), Trym Aasgaard og Jesper Johansen Liestøl.
Kommunens arrangementskoordinator Tore Løvland var nemlig ikke snauere enn at han inviterte hele skolen på boller og kakao etter at den nye sykkelveien var åpnet.
Men før det var det sykkelløp der mesterne fra femte, sjette og syvende trinn møtte varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad til finale. Hvor premien altså var å få klippe den berømte snora.
Justvik-rektor Leif Anders Haanes er svært fornøyd med den nye gang- og sykkelveien som sørger for trygg skolevei for elevene ved skolen. Her intervjues han av kommunens arrangementskorrdinator Tore Løvland.
Blant de nærmere 300 tilskuerne traff vi en tydelig fornøyd rektor Leif Anders Haanes.
– Det betyr veldig mye for skolen vår at vi har en trygg skolevei for barna våre. Og det betyr spesielt mye for de som bor her oppe, som har hatt en ganske annerledes skolevei tidligere. Nå får de en helt prima skolevei, for den er blitt veldig fin. Kommunen har gjort en veldig god jobb, roser Haanes.
Justvik-rektoren kan fortelle at trafikksikkerhet er et viktig tema på skolen året rundt, og at samarbeidet med foreldrene om temaet er godt.
Den har tatt halvannet år å bygge, det har gått med 15.000 kubikkmeter stein, og på det høyeste er fyllingen som holder gang- og sykkelveien 28 meter.
Arbeidet med den nye gang- og sykkelveien startet i april 2023. Deler av dalen på sørsiden av Kvernhusheia er fylt igjen for å etablere fyllingen gang- og sykkelveien ligger på. Til dette er det gått med 15.000 kubikkmeter gjenbrukt tunnelmasse fra utgravingen av Vågsbygdporten.
Det er også bygd ny trapp mellom Kvernhusheia og Skinnerheia, da den tidligere trappa lå i traseen for den nye gang- og sykkelveien.
Den nye gang- og sykkelveien på Justvik er ett av flere prosjekter Kristiansand kommune har ferdigstilt dette året, hvor hensikten har vært å bedre trafikksikkerheten for skoleelever og andre myke trafikanter.
Ved Lovisenlund skole har kommunen flyttet drop-off-sonen bort fra skolegårdsområdet i Marcus Thranes gate til Parkveien. Dette medfører at skolebarna som går eller sykler til skolen får en tryggere skolevei. Den gruslagte gang- og sykkelveien gjennom parken til skolen er oppgradert med belysning og asfalt. Den vil også bli brøytet om vinteren.
I forbindelse med renovering og utbygging av Vågsbygd skole er første trinn av en ny bydelspark for Vågsbygd fullført, med nye gang- og sykkelveier gjennom parken til skolen. Gang- og sykkelveiene, som er skolevei for mange barn, er utstyrt med nye lysmaster med ledbelysning, og vil bli brøytet på vinterstid.
Videre er det bygd opphøyd gangfelt over Nordre Hovedgårdsvei, parkeringsanlegget i området er blitt betalingsparkering, og det er ryddet i området for å redusere villparkering, noe som gjør vei- og trafikkbildet mer oversiktlig.
På Nodeland står 850 meter nytt fortau fra fylkesvei 303 inn til Svarttjønnheia ferdig, komplett med ny LED-armatur i gatebelysningen. Overvannsnettet er blitt oppgradert i samme vendingen. Plassen hvor kommunen hadde anleggsområde under byggingen, skal rustes opp med ny leke- og aktivitetspark.
På Tinnheia er det bygd nytt fortau som gir de myke trafikantene fra Sølvveien en tryggere reise over broa i Ledningsdalen og ned mot bussholdeplassen ved Peer Gynts vei. Det 2,75 meter brede fortauet vil bli brøytet vinterstid. Det var også dårlig sikt for bilistene som kom fra Sølvveien og ut på Tinnheiveien, og det er derfor etablert en siktsone her.
Syklister som kommer fra Vollebakken ned mot Bjørndalssletta i stor fart har opplevd farlige situasjoner med biler og andre myke trafikanter som kommer ut fra eiendommene langs veien. Derfor har mange syklister heller valgt å sykle i veibanen i stedet for på gang- og sykkelveien.
Nå er det etablert en rabatt langs muren som flytter syklistene lenger ut fra innerkanten i svingen, og gjør at andre trafikanter oppdager syklistene tidligere. Det er også lagt bedre til rette for en naturlig inngang til gang- og sykkelveien i bunnen av bakken.