Både media og NCC-ansatte ville ha med seg begivenheten da de første tonnene utslippsfri asfalt ble lagt i Rabbersveien i Randesund torsdag formiddag.
I den nye asfalttypen er fossil olje erstattet med treolje basert på restavfall fra skogindustrien.
– Dermed oppnår vi både å kutte ut oljen samtidig som vi bidrar til at alt trevirke blir benyttet. Skog tar også opp CO2 fra atmosfæren, som fanges i trevirket vi bruker i den nye asfalttypen, noe som gir enda en viktig klimagevinst, sier André Waage, direktør for Divisjon Asfalt i NCC Norge.
Han er svært fornøyd med at NCC har klart å produsere en CO2-nøytral asfalt og setter stor pris på at nyvinningen kan testes ut på en offentlig vei i Kristiansand kommune.
– Vi er veldig glade for at kommunen er med på dette. Det viser også at kommunen tar et stort miljøansvar, framholder Waage.
NCC har jobbet i mange år med å få ned CO2-utslippene i både produksjon og asfaltlegging. Eksempelvis bruker selskapets asfaltfabrikk på Rugsland i Birkenes trepellets som oppvarmingskilde, noe som har redusert CO2-utslippene fra fyringen med nær 80 prosent. Å bytte ut fossil olje med biogen olje som bindemiddel i asfalten har de imidlertid aldri gjort før.
– Jeg synes dette ser veldig bra ut, så det blir spennende å følge med videre, sier Magnus Homme, driftsingeniør i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.
Først ute med å teste den nye asfalten er altså Kristiansand kommune. I Rabbersveien i Randesund ble det torsdag lagt utslippsfri asfalt på 150 meter kommunal vei.
– Det er et veldig spennende prosjekt. Det er viktig at vi legger til rette for utvikling og stiller krav i asfaltproduksjonen. Vi er jo forplikta til å bidra til å redusere klimagassutslippene, vi også, sier Magnus Homme, driftsingeniør i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.
Kristiansand kommune stiller allerede klare klima- og miljøkrav til asfaltleverandørene, blant annet krav til bruk av lavtemperaturasfalt og at de tilrettelegger for gjenbruk av asfalt i produksjon av ny asfalt. I tillegg premieres lavt utslipp i asfaltproduksjonen.
– I tillegg til god kvalitet og lav pris vil det derfor lønne seg for tilbyder å ha lavt CO2-utslipp, påpeker Homme.
Han er glad for at Kristiansand er vertskapskommune for den første veien med det som i praksis er utslippsfri asfalt, selv om den er dyrere å produsere enn vanlig asfalt. For testprosjektet i Rabbersveien betaler imidlertid Kristiansand kommune samme pris som for vanlig asfalt.
Driftsingeniøren håper nå at staten, fylker og kommuner stiller tydelige klimakrav ved innkjøp av asfalt.
– Da kan vi relativt raskt oppnå betydelige CO2-kutt i samferdselssektoren, understreker Magnus Homme.
– 150 meter vei i Kristiansand kan virke ubetydelig, men dette viser hva som er mulig og er i praksis startskuddet for en ny æra i vår bransje, sier André Waage, direktør for Divisjon Asfalt i NCC Norge. Han tror en stadig større andel av ny asfalt i Norge vil kunne være tilnærmet utslippsfri.
I 2020 ble det sluppet ut 62 kilo CO2 for hvert tonn asfalt som ble lagt på norske riksveier. I år er prognosen 33 kilo CO2 per tonn. Det har med andre ord vært en betydelig reduksjon i CO2-utslippene de siste årene.
Det er imidlertid fortsatt mye utslipp å spare, hevder André Waage. I likhet med Magnus Homme ønsker han at stat og kommune skal sette høye krav til asfaltleverandørene.
– Dersom all asfalt som ble produsert i Norge i 2023 var basert på denne nye teknologien, ville vi redusert CO2-utslippet med nær 400 millioner kilo, hevder NCC-direktøren.
Han garanterer at den nye asfalttypen holder minst like god kvalitet som tradisjonelle asfalttyper. Foreløpig er det produsert 160 tonn av den. NCC håper å kunne produsere mer neste år.
– Men da er vi helt avhengige av at kundene våre bestiller den. Den er jo noe dyrere enn vanlig asfalt, fordi det biogene er dyrere, men vi håper noen er villige til å teste det ut i litt større skala. I såfall skal vi klare å produsere mer, lover Waage.