Syden er oppgradert til gull

Syden i Kristiansand lokker nå med palme, nye benker og Norges kanskje største “gullklump”! Mandag ble oppgraderingen markert med kaffe og godord.

Anna Berthelsen og Monica Bartok på Hils på-benken.

– Jeg tenker at både Kristiansands befolkning og turister trenger et pausested, sier Anna Berthelsen (t.h.) og Monica Bartok, med utsikt til “Norges største gullklump”.

– Dette skal være et sted for avkobling, samtidig som det inviterer til lek. Det viktigste er egentlig at det er et møtested over generasjoner. Jeg tenker at både Kristiansands befolkning og turister trenger en lun liten lunge, et pausested, sier Anna Berthelsen, kunstner og initiativtaker til den fredfylte oasen i Gravane, et steinkast fra Bystranda, hvor riggingen til årets Palmesus pågår for fullt.

– For de som ønsker et godt sted å sitte, å leke eller å bade, så er dette et kinderegg, reklamerer kunstneren.

Etablert i 2013

Det var hun som hadde ideen til pausestedet i 2013. Med hjelp av en arbeidsgruppe i Kristiansand kommune og økonomisk støtte fra kommunen ble betongveggen som skiller gressplenen fra bebyggelsen kledd med speilfliser. Det ble kjørt på fin sand, plantet elefantgress og kjøpt inn fargerike strandstoler i plast.

Nå er strandstolene byttet ut med rause betongbenker produsert ved Tangen videregående skole, og en av de store sorte steinene som har prydet området er kledd med bladgull.

Monica Bartok, Anna Berthelsen og Åse Paulsen.

– Det er så genialt med de speilene. Det ser ut som et vindu, men når du går bort og kikker er det jo bare et gjenskinn av det du ser på denne siden, og det synes jeg er en veldig god idé, sier Åse Paulsen (t.h.), som stakk innom under mandagens åpning av det oppgraderte pausestedet. Monica Bartok til venstre og Anna Berthelsen i midten.

Megagullklump

– Det er noe med magien i det som skinner og glitrer. Vi har jo Kaptein Sabeltann her i byen, og det blomstrer jo veldig opp nå om sommeren. Det er noe med å sette fantasien i sving, og en megagullklump synes vi gjør det, smiler Anna Berthelsen, og legger til at forbipasserende barn hadde stor glede av å være med og kle den store steinen med bladgull.

– Kan dette være Norges, eller kanskje verdens største gullklump?

– Ja, det kan godt være, ler hun.

Syden-palme

For riktig å understreke at vi er i Kristiansands eget Syden, har Parkvesenet dandert en ekte palme i den ene enden av speilveggen.

– Det heter jo Syden, smiler Kurt Tange Jensen, produksjonsleder i Parkvesenet i Kristiansand kommune.

– Det å ha en sånn liten lomme der folk kan sette seg i fred og ro, betyr nok mer enn vi skjønner, legger produksjonslederen til. Han liker ekstra godt ordene som er skrevet på benkene.

Kurt Tange Jensen og Aase Hørsdal på Lev sterkt-benken.

Virksomhetsleder Kurt Tange Jensen og kommunalsjef Aase Hørsdal i Parkvesenet setter tydelig pris på de nye benkene i Syden.

Rom for tolkning

– Det er ikke så mye tekst, men noen få ord som vi håper kan bety litt, at en kan stoppe opp, reflektere litt. Når det er bare to ord, så blir tolkningsrommet så stort, hver enkelt kan tolke dem som han eller hun vil, sier Monica Bartok, forfatteren bak ordene “vær nær”, “lytt stille”, “lev sterkt” og “hils på”, som er plassert på hver sin benk.

– Kanskje vi alle kan huske å kikke opp litt fra mobilen? Kanskje vi kan si hei til noen vi ellers ikke ville sagt hei til? Kanskje vi kan være litt nysgjerrige, litt interesserte, litt inkluderende med hverandre, sier Bartok.

Prøv selv, da vel, neste gang du rusler langs strandpromenaden.

Mer om Syden i Kristiansand