Stein Tore Sorthe blir ny biblioteksjef

Fra 1. januar 2025 begynner Stein Tore Sorthe i stillingen som biblioteksjef. Sorthe er i dag kommunalsjef for Kultur og fritid, og har tidligere erfaring som kulturdirektør i Kristiansand kommune.

IMG_5903.jpg

Stein Tore Sorthe og Anne Kristin Undlien foran biblioteket i Kristiansand. Foto: Kristiansand kommune.

Ny rolle etter 25 år som biblioteksjef

Anne Kristin Undlien som har vært biblioteksjef de siste 25 årene, ønsker nå andre oppgaver og en noe redusert stillingsprosent i kommunen. Fra nyttår trer hun inn i en 80 %-stilling som kulturfaglig rådgiver i staben til direktør for Kultur og innbyggerdialog.

— Dette er noe jeg ønsker meg, fordi jeg tenker at det etter så mange år vil være gunstig både for meg og for Kristiansand folkebibliotek med et skifte. Det er viktig for meg å få sagt at jeg forlater en veldig flott arbeidsplass med mange flinke, dedikterte og hyggelige kollegaer, som jeg helt sikkert kommer til å savne. Hjertet mitt kommer alltid til å banke varmt for biblioteket, sier Undlien.

IMG_5896.jpg

Tidligere bibliotekssjef, Anne Kristin Undlien. Foto: Kristiansand kommune.

— En utfordring jeg har lyst til å ta

Stein Tore Sorthe er i dag kommunalsjef for Kultur og fritid, der Kulturskolen, Fritidsenheten og Kulturarenaer hører hjemme. Sorthe kjenner godt til bibliotektilbudet i kommunen, spesielt fra rollen som kulturdirektør i 10 år fram til kommunesammenslåingen i 2020, i den perioden sorterte biblioteket direkte under ham. De som kjenner Stein Tore, vet at han er veldig opptatt av både språk og litteratur, og at han er en varm forsvarer for alt hva biblioteket står for.

— Det er ingen annen stilling i kommunen som kunne fått meg til å vurdere å hoppe av den jobben jeg har nå. Biblioteket er en helt unik tjeneste med et særdeles viktig samfunnsoppdrag, minst like relevant i dag som for hundre år siden. Da forespørselen kom for noen få uker siden, trengte jeg ikke lang tid på å finne ut at dette er en utfordring jeg virkelig har lyst til å ta. Samtidig vet jeg godt at det er store sko som skal fylles etter Anne Kristin, sier Sorthe.

IMG_5878.jpg

Ny bibliotekssjef, Stein Tore Sorthe. Foto: Kristiansand kommune.

Endringer i organiseringen av kommunalområdet

Kulturdirektør Camilla Jarlsby vil i denne forbindelsen foreta endringer i organiseringen av eget kommunalområde, som blant annet innebærerer at kommunalsjefstillingen som Sorthe forlater vil bli fjernet, og at flere av enhetslederne – inklusiv biblioteksjefen – fra og med neste år vil rapportere direkte til direktøren.

— Vi er glade for å ønske Stein Tore Sorthe velkommen som ny biblioteksjef. Hans erfaring og engasjement for språk og litteratur gjør ham til et naturlig valg. Samtidig takker vi Anne Kristin Undlien for hennes 25 år med dedikert tjeneste. Vi ser frem til å fortsette å dra nytte av hennes kompetanse i hennes nye rolle som kulturfaglig rådgiver, sier Jarlsby.

—  Denne omorganiseringen markerer en spennende ny fase for vårt kulturarbeid, og jeg er overbevist om at endringene vil styrke biblioteket som en sentral kulturinstitusjon i vår kommune, avslutter hun.

Det har totalt vært ni biblioteksjefer i Kristiansand siden 1908. Stein Tore Sorthe blir nå den tiende i rekken. Denne interne rokkeringen ble behandlet i drøftingsmøte med de tillitsvalgte i kommunen mandag 7. oktober. Ansatte i berørte enheter ble samme dag orientert om den forestående endringen.

IMG_2132 2.JPG

Camilla Jarlsby er glad for å ønske Stein Tore Sorthe velkommen som ny biblioteksjef. Foto: Kristiansand kommune.

Husk at du alltid finner oppdateringer fra kommunen i innbyggerappen Civis!

Kontaktpersoner for media