– Disse prosjektene kan bidra til å skape engasjement, håper arealplanleggerne og rådgiverne Marit Svaland og Jøran Syversen, mens de tar en titt på modellen av “The Lobby”, den midtre delen av “The Urban Institute”.
– Vi ønsker at folk skal være bevisste på reguleringsarbeidet vi skal gjøre på Lagmannsholmen. Vi ønsker å lage litt blest om det, skape litt engasjement. Det er er jo det største byutviklingsprosjektet vi har for tiden, sier Jøran Syversen, arealplanlegger og rådgiver i enhet for plan og bygg i Kristiansand kommune.
– Vi er i en prosess nå hvor vi driver bred medvirkning, og studentprosjektene er en del av dette. Tankene og ideene de kommer med er veldig verdifulle for oss når vi skal planlegge videre, sier kollega Marit Svaland.
Utstillingen av “The Urban Institute” i foajeen i rådhuskvartalet.
I sin masteroppgave “The Urban Institute” viser arkitektstudentene fra Bergen Arkitekthøgskole Petter Lysgaard og Emma Vor Træland sin visjon for hvordan eksisterende bygg på Lagmannsholmen kan brukes som base for utvikling av utbyggingsområdet.
De har delt byggene inn i tre deler – “The Lobby”, “The Yard” og “The Agency”. Studentene ser for seg at det er her mennesker møtes for å videreutvikle Lagmannsholmen.
De ser også for seg at området kan ha tilbud som bibliotek, kafé, friluftsområder og kanskje en skatepark. Målet er at det skal være et område for hele befolkningen, ikke bare rike boligkjøpere.
– Jeg synes det er veldig spennende med midlertidig bruk av området. Vi vet jo ikke når vi får tilgang til området, men når vi får det, vil det være kjempebra å få skapt noe der, kommenterer Jøran Syversen.
Arealplanleggerne har vært på befaring i Købehavn, nærmere bestemt på Refshaleøen, et område som kan sammenlignes med Lagmannsholmen, dog i større målestokk.
– Det er i en helt annen skala enn Lagmannsholmen, men har samtidig noen likhetstrekk. Det er et område som skal byutvikles, og oppgaven om Lagmannsholmen har jo også et innspill til midlertidig bruk som kan bli permanent, påpeker Marit Svaland.
– Det er et uberørt utbyggingsområde, der eksisterende bygg og kontainere er tatt i bruk til restauranter, spisesteder, utstillinger med mer. Der er det et yrende folkeliv, og området er veldig populært blant den yngre befolkningen. Det er “Nord-Europas største streetfoodmarked”, legger arealplanleggeren til.
Ingeniørstudentenes vinklede svingbro skal kunne åpnes for å slippe større båter forbi.
I sin bacheloroppgave i byggdesign ved Institutt for Ingeniørvitenskap på Universitetet i Agder har André Strøm Kjær, Martin Clayborough og Ida Magnussen valgt å presentere en løsning for bro fra Lagmannsholmen over til Odderøya.
Studentene har vurdert fire ulike broalternativer; fast bro i 2,5 meters høyde over vannflaten, fast bro i 15 meters høyde over vannflaten, klaffebro og svingbro.
De har konkludert med at en svingbro i vinkel vil være den beste løsningen.
– De har sett på flere mulige løsninger. Dette er jo ingeniørstudenter, så de har gått ganske dypt inn i ulike modeller, blant annet med tanke på at det skal være en driftsikker løsning, påpeker Jøran Syversen.
Han regner med at det vil komme en broforbindelse i det aktuelle området.
– Men det er flere hensyn å ta, så det er usikkert hva man lander på, understreker arealplanleggeren.
Han presiserer at plassering og et eventuelt valg av broalternativ må skje i samarbeid med havna.
Utstillingen av gangbro mellom Lagmannsholmen og Odderøya i rådhuskvartalet.
De to studentprosjektene er for tiden utstilt i foajeeen i rådhuskvartalet, og det vil de være fram til 29. september.
Skulle du ikke rekke å se arkitekststudentenes modeller og ingeniørstudentenes bruanimasjoner innen den tid, kan det by seg en ny mulighet i november. Da blir det en utstilling i biblioteket der fokus vil være på Lagmannsholmen.
Utforming av gangbro mellom Lagmannsholmen og Odderøya