Martin Homestad sjekker at plogskjæret til hjullasteren er klart til tjeneste. Foto: Kristiansand kommune.
Hos Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune er forberedelsene til vinteren godt igang, og det har de vært en god stund. På Dalane sentralanlegg klargjøres traktorer, snøfresere og annet brøyteutstyr, og alle kommunens brøytesjåfører, innleide som kommunalt ansatte, har gjennomgått kurs.
– På Dalane har de masse å gjøre. Mye av kjøretøyene og utstyret kontrolleres og vedlikeholdes her, bekrefter ingeniør Bjørn Kristian Kristensen i Ingeniørvesenet.
I tillegg til de som driver vedlikehold i verkstedet på Dalane, har Ingeniørvesenet et team med mekanikere som reiser ut til nye kontraktører og sjekker at de har kjøretøy og brøyteutstyr i orden.
Klargjøringsperioden varer fra sommeren og fram til brøytesesongen starter 15. oktober. Da må alt være klart.
Jonas Repstad klargjør hjullaster og plog for vinterens strabaser. Foto: Kristiansand kommune.
Vinteren vi har foran oss vil kommunen ha totalt 92 kontraktører – hvorav 77 er innleid og 15 kommunens egne mannskaper – i sving med brøyting, salting og strøing av veier.
Kommunens egne folk brøyter og salter stort sett busstraseer og gang- og sykkelveinettet. De øvrige veiene, for det meste boligveier, brøytes av private kontraktører.
Les mer om brøyting og vintervedlikehold
Vintervedlikeholdsbudsjettet er på omlag 30 millioner kroner, men det kan fort bli i knappeste laget. Forrige vinter går inn i historien som en av de dyreste for Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune. Da ble det brukt rundt regnet 80 millioner på brøyting, strøing og brøyteskader.
En brøytetraktor i sving i et boligfelt under fjorårets snøkaos. Foto: Kristiansand kommune.
For å forebygge det siste – brøyteskader – minner Kristensen om hvor viktig det er å merke gjerder, murer og andre ting som kan stå i veien for brøytetraktorene.
Brøytestikker til merking kan du hente gratis hos kommunen, i Dalaneveien 39 i Kristiansand (utenfor porten), i Salemsveien 24 i Søgne (utenfor porten) og i Trondstadveien på Nodeland (ta første avkjørsel til venstre og første bygg på venstre side).
Videre er det viktig å huske å klippe hekk og trær som kan hindre sikt og framkommelighet for brøytemannskapene.
Og ikke minst parkere bilen slik at den ikke er til hinder for brøyting.
– Sist vinter opplevde vi at da folk endelig tok bilen ut, så fikk de ikke parkert den igjen. Da ble de stående rundtomkring, slik at vi ikke kom til. Det er viktig at folk parkerer slik at bilen ikke er til hinder for brøytemannskapene, presiserer Bjørn Kristian Kristensen.
Han benytter sjansen til å komme med et aldri så lite parkeringstips:
– Parkerer du med førerdøra ut mot veien, kan du sette bilen nærmere veikanten. Da tar den mindre plass.
Det beste er imidlertid å la bilen stå når snøværet er på sitt verste, dersom du har mulighet til det.
– Ta gjerne bussen! Bussveiene blir prioritert av brøytemannskapene, oppfordrer Kristensen.
Egil Hytting fikser strøkassa til en brøytetraktor. Foto: Kristiansand kommune.
Ingeniøren håper den kommende vinteren byr på mindre utfordringer for veivedlikeholdsmannskapene enn forrige vinter.
– Jeg synes det er koselig med snø, men så mye snø som det kom på en gang i fjor, og vind i tillegg, det gir utfordringer, påpeker Bjørn Kristian Kristensen.
Avslutningsvis håper han at publikum lar brøytesjåførene utføre jobben sin uten frykt for å bli skjelt ut eller angrepet fysisk.
– Vi hadde noen hendelser med vold og trusler mot brøytemannskaper i fjor. Vi håper å unngå det i år, presiserer ingeniøren.
– Det skal ikke skje. Vold og trusler om vold mot brøytemannskaper vil bli anmeldt, fastslår han.