Skal du gifte deg?

Kommunen vier over 200 par i året. De fleste gifter seg i Rådhuskvartalet, men noen velger å ha vielsen i en park eller på hytta i skjærgården.

Bildet viser to av vigslerne inne i vigselsrommet

Enhetsleder Helle Geheb (t.v.) og saksbehandler Lisan Gjendem (foto: Kristiansand kommune)

– Vi er veldig på tilbudssiden, slik at brudeparet skal få en flott opplevelse som stemmer overens med ønskene. Vi har ikke sagt nei til noen foreløpig, sier saksbehandler Lisan Gjendem i Kristiansand kommune.

Kommunen overtok vigselsretten fra tingretten 1. januar 2018. I Rådhuskvartalet er det derfor bygget et eget vigselsrom. Fra oppstarten og ut 2023 har kommunen hatt 954 vielser.

– I fjor hadde vi 228 vielser. 35 av disse var et annet sted enn vigselsrommet. Vi har hatt flere vielser på hytter i skjærgården, sier Gjendem.

Andre populære steder par har giftet seg er Odderøya, Ravnedalen, Myren gård og Boen gård. Noen har vielsen i en privat hage, mens andre velger å ha vielsen ute i skogen.

Vigselsrommet i Kristiansand kommune.jpg

Vigselsrommet i Rådhuskvartalet (foto: Kristiansand kommune)

Vielsen tilpasses

For kommunens innbyggere er det gratis å gifte seg i vigselsrommet mandag til fredag i arbeidstiden. Par fra andre kommuner kan vies i Kristiansand mot et gebyr. For vielser utenom arbeidstid, eller andre steder enn vigselsrommet, er det også et gebyr.

Vielsen tilpasses hvert enkelt par og deres ønsker, men noen innslag er faste.

– Vi har et fast vigselsrituale som vi leser, og vi leser alltid et dikt som passer til brudeparet. Mange velger å ha musikk når de kommer inn eller går ut. Det er også noen som har ‘live’ musikk, og det lager en fin ramme rundt vielsen. Det er veldig hyggelig når brudeparet leser opp løfter til hverandre, sier enhetsleder Helle Geheb i Kristiansand kommune.

Kommunen har egne vigslere som vier parene.

– Vigslerne er kommunalt ansatte, folkevalgte og eksterne personer som politikerne oppnevner. Det er et bystyrevedtak som ligger til grunn for at vi kan være vigslere, sier Geheb.

Blant de eksterne vigslerne er det noen som er kjent i bybildet, som gründer Sarita Sehjpal fra Mother India og Saritas og tidligere sysselmann på Svalbard, Ann-Kristin Olsen.

Fra null til hundre gjester

Geheb og Gjendem er begge vigslere, og har vært med på mange ulike vielser.

– Vi har gjennomført vigsler med alt fra ingen gjester, kun brudeparet, til over 100 gjester. Det er hele spekteret, sier Geheb.

Hun forteller at noen kommer i hverdagslige klær, mens andre går for mer tradisjonelle bryllupsantrekk.

Det hender også at noen velger tema-bryllup.

– Det var et brudepar som hadde Gatsby-tema på Søgne gamle prestegård. Noe som gjorde denne vielsen til en helt spesiell opplevelse, sier Gjendem.

Høysesong

Vi er nå inne i høysesongen for vielser, som er mai-juni og august-september.

– Det er flere som nå velger å gifte seg i juli, noe som tidligere ikke var så vanlig, sier Geheb.

Par rådes til å være tidlig ute med å bestille dersom de ønsker å gifte seg.

- De bør bestille i alle fall fire-fem måneder før, spesielt hvis det er i høysesongen, sier Gjendem.

Hun forteller at hun allerede har fått bookinger for 2026.

- Mange er opptatt av spesielle datoer. For eksempel 22.02.22 og 24.04.24, da hadde vi mange. Det kan være sju- åtte vigsler per dag, sier hun.

For å kunne vies i kommunen må paret først søke om prøvingsattest hos Skatteetaten, som er en attest som godkjenner at de kan gifte seg.

Går du med gifteplaner?

Les mer info her