Ravnedalen naturpark er Årets Grønne Park

Norske Anleggsgartnere (NAML) har kåret Ravnedalen naturpark i Kristiansand til Årets Grønne Park 2024.

Ravnedalen naturpark

Ravnedalen naturpark (Foto: Kristiansand kommune)

– En veldig positiv overraskelse, sier Kurt Tange Jensen, produksjonsleder i Parkvesenet i kristiansand kommune, om e-posten som tikket inn i innboksen hans mandag morgen.

Der sto det svart på hvitt at Ravnedalen Naturpark er kåret til Årets Grønne Park 2024.

Fagmessig høyt nivå

I NAMLs pressemelding om kåringen heter det blant annet: «Foruten de bruksmessige og estetiske kvalitetene er det lagt stor vekt på det fagmessig høye nivået på driften og vedlikeholdet av anlegget, og utmerkelsen er derfor i første rekke ment som honnør til de ansatte i Parkvesenet, sone Nord og Vest, i Kristiansand Kommune for deres drift, vedlikehold og skjøtsel av Ravnedalen naturpark.»

– Jeg er veldig stolt av kollegene mine som står for det store og flotte arbeidet som gjøres der hver uke, og som har lidenskapen til å levere parken i så flott stand at den er blitt lagt merke til av NAML, sier Tange Jensen.

Han trekker spesielt fram arbeidet med å reetablere murer, tømme dammen for slam, sikre fjellet rundt hele dalen og tilrettelegge veien bedre for å redusere utvasking av grus ved store nedbørsmengder.

Fagarbeider Bodil Pedersen og parksjef Aase Hørsdal i Ravnedalen naturpark

Fagarbeider Bodil Pedersen (t.v.) og parksjef Aase Hørsdal i Ravnedalen naturpark. (Foto: Kristiansand kommune)

Krever intensivt vedlikehold

I juryens begrunnelse for tildeling av prisen blir soneleder Frid Schive og fagarbeider Bodil Pedersen med medhjelpere fremhevet. Mens Schive har det overordnede ansvaret for drift og vedlikehold av Ravnedalen, har Pedersen det daglige ansvaret for skjøtselen av naturparken.

– Veldig overraskende og veldig, veldig hyggelig å få denne prisen, sier Bodil Pedersen.

– Vi prøver å passe på parken så godt vi kan. Det er jo mye folk som bruker parken, så det krever ganske intensivt vedlikehold å holde det fint. Vi gjødsler en del for å holde et grønt teppe, slik at det skal være hyggelig å komme dit for eksempel etter festivaler og på slutten av skoleferier, når parken er mye i bruk, forteller fagarbeideren, som har hatt ansvaret for den daglige oppfølgingen av naturparken siden 2011.

35. gang

Prisen Årets Grønne Park ble innstiftet og delt ut første gang i 1989. I år er det følgelig 35. gang prisen deles ut. For å nå opp i konkurransen om utmerkelsen må parken oppfylle tre kriterier:

• Parken må ha høy estetisk og bruksmessig verdi, også sett i forhold til anleggets omgivelser.
  • Det fagmessige nivået på skjøtsel og drift må ligge høyt.
  • Parken må være tilgjengelig for allmennheten

Ravnedalen for andre gang

Ravnedalen ble kåret til Årets Grønne Park også i 1991, og juryen er imponert over at Parkvesenet i Kristiansand kommune holder like høyt fagmessig nivå på drift og vedlikehold av anlegget idag som dengang.

– Det har vært viktig for parkvesenet å opprettholde en høy standard på våre historiske parker, så de har høy prioritet i vårt arbeid. Det hender at andre arbeidsoppgaver må tones litt ned i perioder for å opprettholde denne standarden, forteller produksjonsleder Kurt Tange Jensen.

Han legger til at det fortsatt gjenstår noe arbeid i Ravnedalen, spesielt når det gjelder lyssetting av hele parken. Når dette kan komme på plass er et budsjettmessig spørsmål.

Les hele juryens begrunnelse

Bilde av restaurering av mur.

Det er gjort et betydelig arbeid med blant annet reetablering av murer og sikring av fjell i Ravnedalen de siste årene.