Det ble klart på et møte i styringsgruppen for byvekstavtalen mandag.
Kristiansand kommune har i flere år jobbet for å få innført 30-sone i hele Kvadraturen, uten å få gjennomslag. Samarbeidet med fylkeskommunen og Statens vegvesen om byvekstavtalen åpner imidlertid for nye muligheter.
Det var Kristiansands ordfører Mathias Bernander som kom med forslaget om å søke fravik fra veinormalene for å innføre 30-sone i hele Kvadraturen. Foto: Kristiansand kommune.
– Tredve kilometer i timen i Kvadraturen har vært et ønske lenge fra flere hold, men så har det stoppa litt i forvaltninga, i byråkratiet. Men nå har vi en unik mulighet i en byvekstavtale hvor både Vegvesenet, fylkeskommunen og kommunen sitter sammen. Da tenkte jeg det var helt naturlig å ta det opp her, så det er jeg glad for, sier ordfører Mathias Bernander til NRK.
Årsaken til at det har tatt tid å få gjennomslag for 30-sone i hele Kvadraturen er statlige regler. Nå signaliserer Statens vegvesen at de vil tolke skiltforskriften litt annerledes. Det kan åpne for at Kristiansand kommune endelig får ønsket sitt oppfylt.
– Det er fullt mulig å få det til, så vi har undersøkt handlingsrommet for tredve kilometer i timen i Kvadraturen, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Roar Midtbø Jensen til NRK. Han viser til at det er 30 km i timen i bykjernene andre steder i landet, og at det dermed bør være grunnlag for dette også i Kristiansand.
Ordfører Marhias Bernander har klare forventninger om at 30-sone i hele Kvadraturen kan komme på plass så fort som mulig.
– Det vil være bra for Kristiansand, for de som kommer hit og for de som bor her, sier han til NRK.
I enkelte gater i Kvadraturen er fartsgrensene blitt satt ned, men fortsatt er det det 40- og 50-soner flere steder i Kristiansand sentrum, som her i Festningsgata. Foto: Kristiansand kommune.
Vedtaket i styringsgruppen for byvekstavtalen:
1. Styringsgruppen mener en innføring av 30-sone i kvadraturen vil være et ønsket tiltak i byvekstsamarbeidet.
2. Styringsgruppen vil støtte at det søkes om nødvendige fravik fra veinormalene for dette.
3. Styringsgruppen tar til etterretning at det er gjennomført en faglig utredning i samsvar med fartsgrensekriteriene, som ikke åpner for 30-sone på alle veiene i kvadraturen.
4. Styringsgruppen anbefaler at Statens vegvesen klargjør vilkårene for en fravikssøknad, og at det sendes en samlet søknad på vegne av Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune.