Nesten 11.000 deltakere på Miljøuka!

Med nærmere 11.000 deltakere og mer enn 80 arrangementer må Miljøuka 2024 kunne betegnes som en suksess.

Folkemylder under åpningsfesten for Miljøuka 2024.

Mer enn 300 fant veien til åpningsfesten på Christiansholm festning. (Foto: Ragna Marie Henden)

– Miljøuka er deling av kunnskap, erfaringer, inspirasjon og ikke minst engasjement for klima og miljøarbeidet. Med temaet «Hva gir vi videre til våre barn?» ønsket vi i år å reflektere sammen over det viktige ansvaret som ligger på oss voksne, forteller prosjektleder Elizabeth Rojas.

Sentrale spørsmål var «Hvordan forvalte og bevare naturkapitalen for framtidige generasjoner?» og «Hva må gjøres for å reversere den negative natur- og klimautviklingen?».

– Vi håper mange har lært noe, og at flere er blitt inspirert til å bidra i den store dugnaden vi må gjøre for å nå Kristiansands klima- og miljømål. Kommunen og 48 samarbeidspartnere gjennomførte mange arrangementer hvor hovedhensikten var å synliggjøre at vi ikke kan løse klimautfordringer på bekostning av naturen, sier Rojas.

Med nærmere 11.000 deltakere, blant dem mer enn 1400 deltakere på tilbud spesielt rettet mot barn, må Miljøuka 2024 kunne betegnes som en suksess.

Mer enn 80 arrangementer ble avviklet i regi av kommunen og samarbeidspartnerne første uka i juni. Her kan du se glimt fra noen av arrangementene:

Glimt fra Miljøuka

Egen sang og film

Miljøuka kunne i år skilte med en splitter ny sang, "I dag og i morgen", skrevet av Elizabeth Rojas (tekst) og Guttorm Strande Syrrist (melodi). Sangen, og dansen som er koreografert til den, ble sunget og danset på skoler og barnehager i Kristiansand på Verdens miljødag 5. juni, og den ble også framført mange steder under Miljøuka.

Sangen er spilt inn av korsangere fra Knuden – Kristiansand kulturskole og solist Tomine Flo Berge Gausdal, og musikkvideoen kan ses på YouTube.

Les mer og se musikkvideoen

Arrangementer

Åpningsfesten på Christiansholm Festning ble en stor og innholdsrik miljøfest med mer enn 300 deltakere og med utdeling av kommunens miljøpris.

Se reportasje og bilder fra åpningsfesten

Nytt i år var gjenbruksmarkeder, totalt fem i tallet, hvorav ett var i Fædrelandsvennens regi. Ellers sto både sykurs, sveisekurs, hagekurs, miljøsertifisering og en rekke tilbud for mer gjenbruk, egenproduksjon av mat og bærekraft i næringslivet på miljøukeprogrammet.

I formannskapet ble kommunens klima- og miljøarbeid, verktøy, status og videre arbeid presentert av Miljøenheten ved klimarådgiver Hans Eikaas, klimakommunikasjonsrådgiver Elin Osnes Strand og klima- og miljørådgiver Elizabeth Rojas.

Både formannskapsmøtet og Miljøuka forøvrig fikk behørig omtale i media.

Se sak om presentasjonen i formannskapet

Mer om Miljøuka 2024

Kristiansand kommune takker alle samarbeidspartnere og deltakere som bidro til at Miljøuka 2024 ble en suksess!

Noen bilder fra Miljøuka 2024 (Foto: Ragna Marie Henden):
En av gruppene med kulturskoleelever under innspillingen av kulturukesangen.Tomine Flo Berge Gausdal som er solovokalist på miljøukesangen.Fra ett av gjenbruksmarkedene.Fra ett av gjenbruksmarkedene.Bilde fra matmarkedBilde fra matmarkedBilde fra gjenbruksverkstedMiljøprisvinner Mira Svartnes Thorsen under prisutdelingen.