Nå kan du få byggesaksveiledning på Teams

Kristiansand kommunes nye bookingsystem for byggesaksveiledning vil gjøre hverdagen enklere for både publikum og byggesaksbehandlerne.

Mari Gunnerud Haus ved pc'en med den nye bookingsiden.

Hittil i år har Mari Gunnerud Haus og hennes kolleger i byggesaksavdelingen i Kristiansand kommune hatt 424 veiledningsmøter og besvart mer enn 7000 telefonsamtaler om byggesak. Nå tilbyr de nytt bookingsystem og veiledningstimer på Teams.

– Bookingløsningen vi hadde før var ganske tungvinn, for både oss og for innbyggerne. Det er flere som har hatt problemer med å bestille, og vi har ikke kunnet tilpasse teksten i bekreftelseseposten til hver enkelt bestiller, forklarer Mari Gunnerud Haus, rådgiver hos Plan og bygg og teamleder for byggesaksbehandlerne som driver med veiledning.

Hun gleder seg til å ta det nye bookingsystemet – Bookings – i bruk.

– Da kan vi gi innbyggerne den informasjonen som er viktig i bekreftelseseposten, vi kan sende påminnelser, og vi kan for eksempel fortelle hvor de skal møte opp for fysisk møte.

Den kanskje viktigste nyheten er likevel at byggesaksbehandlerne fra nå av kan tilby veiledning gjennom et digitalt møte på Teams.

Slik går du fram:

  1. Velg veiledning via fysisk møte eller digitalt på Teams
  2. Velg dato og tidspunkt. Systemet viser kun datoer og tidspunkter når det er ledig byggesaksbehandler.
  3. Fyll inn navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer
  4. Send bestillingen

I retur får du en bekreftelse på e-post med lenke til Teams-møtet, dersom du har valgt digital veiledning. Har du valgt fysisk møte, vil du få en bekreftelse med informasjon om hvor i rådhuskvartalet møtet vil finne sted.

Programmet sender også ut en påminnelse en dag før møtet, dersom det er snakk om et fysisk møte, og to timer før møtet, dersom det skal foregå på Teams.

– Jeg gleder meg skikkelig til å ta dette i bruk, for det er mye enklere og mer forståelig for innbyggerne som vil møte oss, så jeg tror dette blir veldig bra, sier Mari Gunnerud Haus.

Generell informasjon

Innholdet i veiledningsmøtene vil være det samme som før. Det vil si at du kan få veiledning i hvor du finner informasjon om regelverk, kart, planer og søknadsskjema.

Veilederen vurderer ikke konkrete byggesaker eller konkrete løsninger, og veiledningen er begrenset til den informasjonen du finner på kommunens nettsider.

Veilederen kan dessverre ikke hjelpe med:

  • Å vurdere om byggetiltaket kan godkjennes
  • Å fylle ut søknadsskjemaer eller kontrollere søknaden din
  • Å vurdere om dokumentasjonen er god nok for å få behandlet saken
  • Å vurdere en sak som er til behandling hos en annen saksbehandler
  • Å bistå i spørsmål om kommunale bygg, avkjørsel/vei eller vann og avløp
  • Å vurdere et konkret byggeprosjekt

 

Les mer og bestill veiledningsmøte her

 

Skjermdump av den nye bookingsiden.

Slik ser den nye bookingsiden for byggesaksveiledning ut. Du velger fysisk eller digitalt møte, dato og tidspunkt, fyller inn navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer, og sender inn bestillingen.