Hittil i år har Mari Gunnerud Haus og hennes kolleger i byggesaksavdelingen i Kristiansand kommune hatt 424 veiledningsmøter og besvart mer enn 7000 telefonsamtaler om byggesak. Nå tilbyr de nytt bookingsystem og veiledningstimer på Teams.
– Bookingløsningen vi hadde før var ganske tungvinn, for både oss og for innbyggerne. Det er flere som har hatt problemer med å bestille, og vi har ikke kunnet tilpasse teksten i bekreftelseseposten til hver enkelt bestiller, forklarer Mari Gunnerud Haus, rådgiver hos Plan og bygg og teamleder for byggesaksbehandlerne som driver med veiledning.
Hun gleder seg til å ta det nye bookingsystemet – Bookings – i bruk.
– Da kan vi gi innbyggerne den informasjonen som er viktig i bekreftelseseposten, vi kan sende påminnelser, og vi kan for eksempel fortelle hvor de skal møte opp for fysisk møte.
Den kanskje viktigste nyheten er likevel at byggesaksbehandlerne fra nå av kan tilby veiledning gjennom et digitalt møte på Teams.
I retur får du en bekreftelse på e-post med lenke til Teams-møtet, dersom du har valgt digital veiledning. Har du valgt fysisk møte, vil du få en bekreftelse med informasjon om hvor i rådhuskvartalet møtet vil finne sted.
Programmet sender også ut en påminnelse en dag før møtet, dersom det er snakk om et fysisk møte, og to timer før møtet, dersom det skal foregå på Teams.
– Jeg gleder meg skikkelig til å ta dette i bruk, for det er mye enklere og mer forståelig for innbyggerne som vil møte oss, så jeg tror dette blir veldig bra, sier Mari Gunnerud Haus.
Innholdet i veiledningsmøtene vil være det samme som før. Det vil si at du kan få veiledning i hvor du finner informasjon om regelverk, kart, planer og søknadsskjema.
Veilederen vurderer ikke konkrete byggesaker eller konkrete løsninger, og veiledningen er begrenset til den informasjonen du finner på kommunens nettsider.
Veilederen kan dessverre ikke hjelpe med:
Les mer og bestill veiledningsmøte her
Slik ser den nye bookingsiden for byggesaksveiledning ut. Du velger fysisk eller digitalt møte, dato og tidspunkt, fyller inn navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer, og sender inn bestillingen.