Kvernhusheia høydebasseng friskmeldt

Onsdag ettermiddag ble det meldt om funn av tarmbakterier i Kvernhusheia høydebasseng. Fredag morgen ble drikkevannet friskmeldt.

Rennende vann fra springen

Drikkevannet fra Kvernhusheia høydebasseng er friskmeldt og kan igjen drikkes og brukes til matlaging uten å måtte kokes først. (Illustrasjonsfoto: Kristiansand kommune)

– Nå har vi fått resultatene av nye vannprøver som viser at vannet trygt kan drikkes igjen, sier Odd Yngvar Lian, avdelingsleder vann i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

Onsdag ettermiddag fikk kommunen melding fra sitt laboratorium om funn av enterokokker på Kvernhusheia høydebasseng, med en konsentrasjon på 3 CFU/100 ml, noe som er relativt lavt.

Kristiansand kommune har imidlertid nulltoleranse for tarmbakterier i drikkevannet, derfor fikk alle abonnenter som får vann fra Kvernhusheia høydebasseng melding med beskjed om å koke alt vann som skulle drikkes eller benyttes til matlaging.

Nå er altså drikkevannet friskmeldt og kan igjen drikkes og brukes til matlaging uten måtte kokes først.

Kontaktperson for media

Odd Yngvar Lian