Kommunen har mottatt 20 575 000 kroner fra Miljødirektoratets Klimasats til seks prosjekter.
I tillegg har kommunen fått 1 250 000 kroner fra Agder fylkeskommune: 900 000 til FutureBuilt Kristiansand, 250 000 til Slik blir vi matreddere!, og 100 000 til Miljøuka.
— Dette er helt utrolig. Jeg er imponert over hvordan vi i By- og stedsutvikling har klart å samarbeide, både internt og med Avfall Sør, for å sende så mange gode søknader, sier klima- og miljørådgiver, og Klimasats-koordinator i Kristiansand kommune, Elizabeth Rojas.
Klimasats-koordinator i Kristiansand kommune, Elizabeth Rojas. Foto: Kristiansand kommune
Klimasats gir kommunen en unik mulighet til å hente inn både midler og kompetanse for å gjennomføre klima- og omstillingsprosjekter som kan bidra til å nå vedtatte mål.
— Jeg håper mange kolleger i kommunen og andre kommunale selskaper vil benytte seg av de mulighetene Klimasats gir de kommende årene, sier Rojas videre.
Miljødirektoratet mottok 407 søknader til tilskuddsordningen Klimasats, på totalt 712 millioner kroner. Det var satt av 270 millioner til utdeling for 2024.
Kristiansand sendte 11 søknader, med et totalt søknadsbeløp på 26,5 millioner. Den totale kostnaden for å gjennomføre alle de 11 prosjektene vil være cirka 40 millioner. Åtte av søknadene kom fra By- og stedsutvikling, tre fra Avfall Sør.
— Et viktig poeng å fremme er at kommunen ikke har brukt ekstra finansiering til å søke midler fra Klimasats, men har brukt arbeidstid fra egne ansatte for å søke tilskudd, forteller Rojas.
Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som ønsker å kutte klimagassutslipp og bidra til omstilling til et lavutslippssamfunn.
Kristiansand kommune og Avfall Sør vil dekke deler av merkostnadene ved å stille krav om at 50 % av kjøretøyene i det nye renovasjonsanbudet skal være nullutslipp- eller biogasskjøretøy. Prosjektet er en del av kommunens satsing på å redusere klimagassutslipp og styrke bærekraftige løsninger.
Prosjektleder er Gunn Spikkeland Hansen, rådgiver i Avfall Sør.
Gunn Spikkeland, rådgiver i Avfall Sør, foran et av kjøretøyene som skal byttes ut. Foto: Avfall Sør
Kommunen skal leie elektriske gravemaskiner og lastebiler til rehabilitering av Lillemyrveien. Det vil også vurderes klimagassreduksjon gjennom gjenbruk av materialer og eksisterende rør. Effektiv og klimavennlig transport til og fra byggeplassen er også et mål.
Prosjektleder er Terje Lilletvedt, ingeniørsjef i By- og stedsutvikling.
Kristiansand kommune skal i samarbeid med Agder fylkeskommune igangsette et prøveprosjekt for å bli partner i innovasjons- og kvalitetsprogrammet FutureBuilt.
FutureBuilt er et offentlig-privat samarbeid med mål om å realisere forbildeprosjekter for klimavennlige bygg og områder. Målet er å realisere byggeprosjekter, som oppfyller FNs bærekraftmål og målene i Paris-avtalen, og som kutter klimagassutslipp med minst 50 % i forhold til vanlig praksis.
Prosjektleder er Erik Sandsmark, prosjektsjef i By- og stedsutvikling.
Kristiansand kommune vil ansette en dedikert ressurs som skal jobbe med å redusere matsvinn i barnehager og omsorgssentre over to år. Skoler, kantiner og andre enheter som kjøper og serverer mat vil bli inkludert der det er mulig. Prosjektleder er Anne Line Gangså Tørresen, klima- og miljørådgiver i Miljøvernenheten.
I samarbeid med Lillesand kommune og Agder fylkeskommune har Kristiansand kommune søkt om Klimasats-støtte for å teste ut sin egen KPA (Kommuneplanens arealdel) basert på den digitale kartløsningen kommunen benytter. Målet med prosjektet er å få en pedagogisk og dynamisk digital modell som gjør kommunene i stand til å enklere legge til rette for senere arealregnskaper innen alle kategorier som er omfattet av plan- og bygningsloven.
Prosjektleder er Venke Moe, plan- og bygningssjef i By- og stedsutvikling.
Sammen med Kristiansand havn skal kommunen gjennomføre en mulighetsstudie for klimavennlige transport- og logistikkløsninger ved havna i Kongsgård‐Vige og transportknutepunktet på Dalane‐Langemyr. Premissene for arbeidet er at containerterminalen er flyttet til Kongsgård‐Vige, E18 Ytre ringvei er ferdigbygd, samtidig som en fremtidig jernbaneforbindelse til Langemyr ligger langt frem i tid.
Agder fylkeskommune og kommunen er i dialog med flere aktører for å utvikle Dalane‐Langemyr til et klimapositivt teknologi‐ og transportknutepunkt.
Prosjektleder er Christina K. V. Rasmussen, planrådgiver for klima og arealutvikling.