Kristiansand er blitt bærekraftig reisemål

Kristiansand er tildelt det prestisjefylte «Merket for bærekraftig reisemål». Merket tildeles destinasjoner som jobber systematisk over tid med bærekraftig utvikling.

Varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad mottar merket

Varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad (t.v.) mottar merket fra Aase Marthe Johansen Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge. (Foto: Kristiansand kommune)

– Dette er en stor anerkjennelse for Kristiansand, og det viser at vår langsiktige satsing på bærekraft gir resultater. Vi er stolte over å ha nådd denne milepælen, sier varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad.

Arbeidet startet i 2021, og i dag kan vi med stolthet si at Kristiansand har gått gjennom standarden med alle kriterier og indikatorer, inklusive cruisetillegg, og har fått godkjenning av strenge kontrollører.

Visit Sørlandet har ledet prosessen mot merket, men det er mange som har bidratt. Det er summen av alt arbeidet med bærekraft som gjøres hos hver enkelt aktør som gjør at Kristiansand får merket i dag.

Foregangskommune

Kontrollørene løfter fram Kristiansand som en foregangskommune i sitt klima- og miljøarbeid, med gode planer for å redusere klimautslipp og miljøpåvirkning. Kommunen er langt fremme på Miljøfyrtårnsertifikater, og bidrar aktivt for å øke antall miljøsertifiserte virksomheter.

Gjennom sertifiseringsprosessen er det blant annet rapportert på antall dispensasjoner for bygging i 100-metersbeltet, merkede turstier, friluftsområder, friluftstoaletter, vannkvalitet og renovasjon.

Arbeidet med byens kulturhistorie og kulturminner er også et viktig aspekt. Kommunale planer, strategier og dokumenter viser at bærekraftarbeidet er godt forankret i kommunen.

– Alt vi har rapportert på, og dermed alt vi gjør, viser veldig tydelig at bærekraftarbeidet er tverrfaglig, og noe vi sammen har fått til, sier varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad.

Representanter for merketildeler og merkemottakere etter utdelingen.

Tina Norheim Abrahamsen (f.v.) fra Business Region Kristiansand, daglig leder i Visit Sørlandet Hege Julianne Nevestad, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge Aase Marthe Horrigmo, prosjektleder for sertifiseringen Mona Konuralp fra Visit Sørlandet, Ellen Kristin Saltermark fra Innovasjon Norge Agder. varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad, og bærekraftsansvarlig i Kristiansand kommune Ingvild Gundersen Little etter merkeutdelingen. (Foto: Kristiansand kommune)

Framoverlent næringsliv

I tillegg fremheves at byens næringsliv er framoverlent og tar ansvar for sin utvikling.

Eksempelvis er Dyreparkens viktigste oppgave å ta vare på utrydningstruede dyrearter og delta i bevaringsprogrammer. Dyreparken er også gode på annet bærekraftarbeid, som kortreiste matvarer og kildesortering, men er også sitt ansvar bevisst i rekruttering av unge sesongmedarbeidere. Dyreparkens suksess med å øke seniorandelen er også noe andre kan lære av. Kontrollørene løfter videre fram bruken av “Vis-hensyn”-armbånd for å kunne tilrettelegge bedre for den enkelte besøkende.

Bragdøya kystlag engasjerer mange frivillige i arbeidet med å ta vare på kystkulturen, og Reinhardtsen på Fiskebrygga serverer lokalfiskede og lokalproduserte herligheter som stadig vekk vinner priser.

Hotel Caledonien har tatt grep innen energieffektivisering. Hotellet har i år testet ut bikuber på taket. Det er stas med lokalprodusert honning i frokostbuffeten.

Kontinuerlig prosess

Selv om Kristiansand nå har mottatt denne viktige anerkjennelsen, stopper ikke arbeidet her. Bærekraftig utvikling er en kontinuerlig prosess, og kommunen må sammen med næringen og lokalsamfunnet fortsette å jobbe aktivt for å forbedre seg på alle områder som påvirker byens miljømessige, økonomiske og kulturelle fotavtrykk.

Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, så arbeidet med å beholde merket starter i dag.

Stemningsbilde fra restaurant Tilstede mat og mer under merkeutdelingen.

Merkeutdelingen fant sted mandag i restauranten Tilstede mat og mer i Markens gate i Kristiansand. (Foto: Kristiansand kommune)

Fakta om «Merket for bærekraftig reisemål»

• Merkeordningen har internasjonal standard og eies og driftes av Innovasjon Norge.
• Anerkjennelsen er et kvalitetsstempel som gis til reisemål som arbeider systematisk for å redusere den negative miljøpåvirkningen av turisme, samtidig som de styrker lokale verdier og bidrar til en sunn økonomisk utvikling.
Les mer om merkeordningen her

Kontaktinformasjon

Tina Abrahamsen, næringsrådgiver Kristiansand kommune
E-post: tina.abrahamsen@kristiansand.kommune.no
Mob.: 909 54 304