Kjæledyr gir boligproblemer

Hunder og katter som er med sine eiere på flukt fra krig, gjør bosetting vanskelig. Nå ber Integreringsenheten alle som kan leie ut bolig om å melde seg, spesielt hvis de kan ta imot kjæledyr.

Alle som kan leie ut en bolig kan følge lenka nedenfor og klikke seg gjennom et enkelt skjema. Der kan du du også krysse av for om din bolig egner seg for kjæledyr eller ikke.

Meld inn bolig til flyktninger her

-Vi har et stort behov for alle typer boliger til bosetting. Men boliger som egner seg for kjæledyr står i en særstilling. Vi må nå si nei til bosetting hvis flyktningene har med seg kjæledyr, sier Rune Håverstad, leder for Integreringsenheten i Kristiansand kommune.

Frem til i fjor sommer kunne flyktninger fra Ukraina fritt ta med seg kjæledyr inn i Norge. Norske myndigheter sørget for å ta hånd om alle dyrehelsekrav som karantene og vaksiner, før dyrene ble gjenforent med eieren.

Reglene ble strammet inn 1. juli i fjor, men fremdeles kan flytninger ta med seg dyr til Norge dersom de har nødvendige helsesertifikater.

Hund eller katt

Mange flyktninger fra Ukraina som befinner seg i Norge har derfor dyr. Det er oftest hund eller katt.

-Kjæledyr betyr mye for mange, ikke minst for dem som har mistet alt. Det er ingen tvil om det, sier Håverstad.

Kristiansand har sagt ja til å bosette 595 flyktninger i år. Hittil i år er rundt 200 flyktninger bosatt, og flere er på vei. Kommunen ber alle som kan hjelpe med bolig ta kontakt.

Flyktningene er både enslige og familier fra ulike land, og det er størst behov for små eller mellomstore leiligheter.  Viktigste grunn til det høye tallet er krigen i Ukraina, og brorparten av flyktningene er ukrainere.

Stor vilje til å hjelpe

-Det er stor vilje til å hjelpe blant innbyggerne, og mange har allerede hjulpet flyktninger å få et godt sted å bo, sier Håverstad.

Flyktningene vil kommer gjennom hele året. Derfor vil kommunen være på jakt etter boliger gjennom hele året.  Behovet gjelder alle størrelser, fra leiligheter for enslig person til større boliger for familier med flere barn. Kommunen har bygget opp en god kapasitet til å bosette og følge opp et stort antall flyktninger.

Utfordringene ligger nå altså i hovedsak i å skaffe nok boliger. Det ventes totalt å bli behov for i overkant av 150 boliger i løpet av året sett under ett.

Meld inn bolig til flyktninger her

Les mer om utleie til flyktninger her

Kontakt for media

Rune Håverstad