Kirsebærtrærne får nytt liv

Til høsten starter arbeidet med å bytte ut vann- og avløpsrørene i Rådhusgata. Dette innebærer at vi må fjerne de 30 kirsebærtrærne som i dag står i grøntrabatten. Heldigvis kommer det 40 nye trær etterpå, og de gamle trærne lever videre som benker.

– Det er mange som har engasjert seg i kirsebærtrærne i Rådhusgata etter at vi informerte om at dagens trær skulle fjernes, men heldigvis kommer det nye trær, understreker Rune Stray fra Ingeniørvesenet. – Det blir faktisk enda flere trær enn før; vi tar ned 30 trær og setter ned 40 nye.

Portrettfoto av Rune Stray foran kirsebærtrærne

Rune Stray fra Ingeniørvesenet (Foto: Kristiansand kommune)

Blir til benker

De gamle trærne har lange røtter som snor seg rundt ledningsnettet og annen infrastruktur under bakken, og de må derfor fjernes når avløpsnettet skal byttes. I tillegg er det noen av røttene som ødelegger kantstein og lager “krøll” i asfalten. Dette kan være en ubehagelig overraskelse for syklister i mørket. De nye trærne skal plantes i plantekasser, slik at det skal være mulig å holde kontroll på røttene.

Rune Stray fotografert ved kirsebærtre med synlig klump i asfalten

Røttene lager ujevnhet i asfalten

Til høsten starter elever ved Tangen videregående skole med å lage benker av materialene fra de gamle trærne. Benkene settes ut i den nye grøntrabatten i Rådhusgata når gravearbeidet er ferdig. Den fremtidige grøntrabatten blir bredere, og man får dermed plass til benker mellom de nye trærne. Slik lages det noe fint av trærne som også kommer fellesskapet til gode.

Når gravearbeidet er ferdig kan man man altså ta en pust i bakken på en benk som er laget av de gamle trærne mens man nyter synet av de nye kirsebærtrærne. For å hindre at de flotte nye benkene kan komme på avveie lages sokkelen av betong.

– Kirsebærtrærne har betydd mye for mange. Derfor synes jeg det er fint at de kan brukes til noe nytt i samme gate, sier Stray. – Vi legger til rette for at de som bor der også skal få en “møbleringssone” på omtrent en meter uten for døra si, slik at de kan plante et bed eller sette ut en stol eller lignende. Bredden er tilsvarende bredden på trappene som allerede står foran enkelte av boligene, pluss noen centimeter til. Samtidig utvider vi gangsonen, slik at den totalt blir 2,5 meter bred.

Gang- og sykkelvennlig gate

I tillegg til å bytte vann- og avløpsrør, slik at de blant annet kan håndtere større nedbørsmengder, skal gata legges om til å bli mer gang- og sykkelvennlig.

I praksis betyr dette at parkeringsplassene langs Rådhusgata forsvinner, og at syklister og biler skal dele veibanen.

– Dette er et nytt konsept som kalles Delesymbol. Det kommer av Sharrows som er i bruk flere steder i utlandet (sharing arrows), og ble godkjent for bruk i Norge i april 2021, forklarer Stray.

Delesymbol har blitt testet ut i Horten og i Lillehammer med gode resultater. Her opplever både gående og syklende at gaten fungerer bedre med dette tiltaket.

Du kan lese mer om Delesymbol her

Illustrasjon som viser hvordan Delesymbol ser ut

Illustrasjon: Statens vegvesen

Når gateparkeringen forsvinner, blir veien mer oversiktlig. Og til eventuelle butikkeiere som måtte bekymre seg: Erfaring tilsier at folk finner frem til butikkene likevel. Da bruker nemlig folk gata mer, og de har bedre tid til å stikke innom butikken når de går eller sykler forbi.

Når kommer de nye trærne?

Det kan ta en god stund før hele gata er ferdig renovert da det er usikkert hvor store tiltak man må utføre på eksisterende infrastruktur under bakken, men i og med at arbeidet vil foregå trinnvis blir det alltid noen kirsebærtrær å se underveis i prosessen. Renoveringen starter i august oppe ved den nye gang- og sykkelbrua og går nedover mot Torvet.

Oversikt over Rådhusgata.PNG

Oversiktskart over det aktuelle området i Rådhusgata

– Adkomsten til den nye brua oppe ved elva vil også bli mer gang- og sykkelvennlig med en vesentlig mindre markant kant enn i dag, sier Stray. Plassen man kommer inn på fra broa vil formes som et torg med belegningsstein.

Her er en kort video av overflatearbeidet vi planlegger i Rådhusgata:

Lenke til tidligere sak om kirsebærtrærne

Kristiansand kommune - Trærne kommer tilbake

(Forsidefoto av trærne: Kjell Inge Søreide)